• KAOSINGENIØRERNE
    af Giuliano da Empoli



    da Empoli skriver interessante ting. Hans Troldmanden fra Kreml er en roman, selvom den ikke virker sådan. Rovdyrenes Tid er heller ikke at foragte. Men lige nu sidder jeg med Kaos-Ingeniørerne, som er spændende og egentlig ret uhyggelig læsning.

    Den handler om politik. Om algoritmer. Om manipulation. Om magt. Om hvordan kaos i fysikkens forstand kan udnyttes, og hvordan den er blevet det. I stedet for at beskrive, vil jeg mest diske op med nogle citater, som ikke er de eneste interessante i bogen. Den bør være på pensum i gymnasiet eller på uni, og tvangslæsning for alle politikere af den mere sædvanlige slags. Så er de advaret.

    Som Mark Twain engang sagde: A lie can run around the world before the truth has got her boots on. I Empolis version, fakta inkl.: 'Ifølge forskerne er en faktabaseret artikel seks gange så lang tid om at nå 1500 personer på de sociale medier som et stykke fake news.'

    'En undersøgelse foretaget af New York Times har vist en sammenhæng mellem brugen af Facebook og vold mod flygtninge i Tyskland. Ved at nærstudere de seneste to års mere end tre tusind registrerede overfald kunne forskerne konstatere, at antallet af hændelser var direkte forbundet med Facebooks popularitet.' ... og det var både i by og på land.

    Som vi selv kan se det nu i anden ombæring, har Trump, som fint beskrevet af Bannon 'en narrativ opfattelse af sandheden.'

    Midten er ligegyldig - budskaber der forener folk er ligegyldige - det handler om at splitte folk på den mest opsigtsvækkende måde. For at få flertal skal man ikke søge mod midten men samle yderfløjene. Og man skal ikke slå sig til tåls med, at selv trumpeten kreperer på et tidspunkt. Når først vælgerne har vænnet sig til sig nationalpopulismens hårde stoffer, går de næppe tilbage til de traditionelle partiers kamillete men vil have nyt og måske endnu stærkere.

    Og så er der lidt om Facebooks fantastiske 'lookalike audience builder, som kan identificere 'de modtagelige' brugere. Her i forbindelse med Brexit. Det bruges så ikke til at samle folk om noget fælles - ikke engang laveste fællesnævner - men om at 'ophidse lidenskaberne i det størst mulige antal målgrupper for så at slå dem sammen - givetvis uden deres vidende.' Big data bruges til at identificere personer, som kan være modtagelige ud fra deres individuelle karakteristika og så skræddersy opslag henvendt til dem personligt, hvor Zuckerberg stillede teknikere til rådighed for at kunne dette og sende 5,9 millioner forskellige beskeder mod Hillary Clintons 66k i samme periode. Facebook er altså brugt til at påvirke valgkampen direkte - og det er ikke engang russerne. Vores data indsamles og bruges til politisk påvirkning helt ned på individ-niveau.

    Intet handler om, hvorvidt noget er sandt - det er simpelthen totalt ligegyldigt. Det handler om opmærksomhed, klik, og der virker både perfide angreb på modstandere og fake news og skræmmekampagner meget bedre. Som Stuart Mill engang skrev: 'Alt hvad ondskaben behøver for at sejre, er at gode mennesker ser passivt til.' Og det er unægtelig en sandhed, der har været afprøvet om og om igen. Mange steder.

    En meget væsentlig pointe er at politik handler om kontrol. Altså folk egen oplevelse af at have kontrol med deres egen skæbne uden at være prisgivet alt muligt. Demokrati er en sikring af en aktie i kontrol. De kaosorienterede sælger deres ting på at foregive vælgerne direkte kontrol - udenom et repræsentativt demokrati, som de føler har svigtet og er en lille indspist elite, der hygger sig med sig selv. Hvad man nok i en vis grad kan nikke genkendende til, ligesom frustrationen over ikke at have indflydelse på noget som helst. 'Den herskende klasse' rører ikke en finger for at sikre andre end sig selv¸ og så er det egentlig ret let at få næsten hvemsomhelst med på vognen. Der er endda flere rigtige mennesker, der sælger deres profiler på fx Facebook - på kontrakt - som platforme for ekstreme grupper, end man lige tror.

    Konklusionen er nærmest som udtrykt af Woody Allen: I den teknologiske narcissismes tidsalder 'har de onde uden tvivl forstået noget, som de gode ikke har.' F.eks. at vrede har en formidabel energi, som kan høstes og bruges, og at vrede mest stammer fra en følelse af magtesløshed. Nogle er rigtig gode til at kanalisere den vrede.


    Og det er så kun små citater. Læs hele bogen. Den er det værd. Kan lånes på bib.
    Politikens Forlag, ISBN 978-87-400-9993-5.

    https://bibliotek.dk/materiale/kaosingenioererne_giuliano-da-empoli-f-1973-/work-of%3A870970-basis%3A143069907?tid=u9ipD1781002805740196440571

    KAOSINGENIØRERNE af Giuliano da Empoli da Empoli skriver interessante ting. Hans Troldmanden fra Kreml er en roman, selvom den ikke virker sådan. Rovdyrenes Tid er heller ikke at foragte. Men lige nu sidder jeg med Kaos-Ingeniørerne, som er spændende og egentlig ret uhyggelig læsning. Den handler om politik. Om algoritmer. Om manipulation. Om magt. Om hvordan kaos i fysikkens forstand kan udnyttes, og hvordan den er blevet det. I stedet for at beskrive, vil jeg mest diske op med nogle citater, som ikke er de eneste interessante i bogen. Den bør være på pensum i gymnasiet eller på uni, og tvangslæsning for alle politikere af den mere sædvanlige slags. Så er de advaret. Som Mark Twain engang sagde: A lie can run around the world before the truth has got her boots on. I Empolis version, fakta inkl.: 'Ifølge forskerne er en faktabaseret artikel seks gange så lang tid om at nå 1500 personer på de sociale medier som et stykke fake news.' 'En undersøgelse foretaget af New York Times har vist en sammenhæng mellem brugen af Facebook og vold mod flygtninge i Tyskland. Ved at nærstudere de seneste to års mere end tre tusind registrerede overfald kunne forskerne konstatere, at antallet af hændelser var direkte forbundet med Facebooks popularitet.' ... og det var både i by og på land. Som vi selv kan se det nu i anden ombæring, har Trump, som fint beskrevet af Bannon 'en narrativ opfattelse af sandheden.' Midten er ligegyldig - budskaber der forener folk er ligegyldige - det handler om at splitte folk på den mest opsigtsvækkende måde. For at få flertal skal man ikke søge mod midten men samle yderfløjene. Og man skal ikke slå sig til tåls med, at selv trumpeten kreperer på et tidspunkt. Når først vælgerne har vænnet sig til sig nationalpopulismens hårde stoffer, går de næppe tilbage til de traditionelle partiers kamillete men vil have nyt og måske endnu stærkere. Og så er der lidt om Facebooks fantastiske 'lookalike audience builder, som kan identificere 'de modtagelige' brugere. Her i forbindelse med Brexit. Det bruges så ikke til at samle folk om noget fælles - ikke engang laveste fællesnævner - men om at 'ophidse lidenskaberne i det størst mulige antal målgrupper for så at slå dem sammen - givetvis uden deres vidende.' Big data bruges til at identificere personer, som kan være modtagelige ud fra deres individuelle karakteristika og så skræddersy opslag henvendt til dem personligt, hvor Zuckerberg stillede teknikere til rådighed for at kunne dette og sende 5,9 millioner forskellige beskeder mod Hillary Clintons 66k i samme periode. Facebook er altså brugt til at påvirke valgkampen direkte - og det er ikke engang russerne. Vores data indsamles og bruges til politisk påvirkning helt ned på individ-niveau. Intet handler om, hvorvidt noget er sandt - det er simpelthen totalt ligegyldigt. Det handler om opmærksomhed, klik, og der virker både perfide angreb på modstandere og fake news og skræmmekampagner meget bedre. Som Stuart Mill engang skrev: 'Alt hvad ondskaben behøver for at sejre, er at gode mennesker ser passivt til.' Og det er unægtelig en sandhed, der har været afprøvet om og om igen. Mange steder. En meget væsentlig pointe er at politik handler om kontrol. Altså folk egen oplevelse af at have kontrol med deres egen skæbne uden at være prisgivet alt muligt. Demokrati er en sikring af en aktie i kontrol. De kaosorienterede sælger deres ting på at foregive vælgerne direkte kontrol - udenom et repræsentativt demokrati, som de føler har svigtet og er en lille indspist elite, der hygger sig med sig selv. Hvad man nok i en vis grad kan nikke genkendende til, ligesom frustrationen over ikke at have indflydelse på noget som helst. 'Den herskende klasse' rører ikke en finger for at sikre andre end sig selv¸ og så er det egentlig ret let at få næsten hvemsomhelst med på vognen. Der er endda flere rigtige mennesker, der sælger deres profiler på fx Facebook - på kontrakt - som platforme for ekstreme grupper, end man lige tror. Konklusionen er nærmest som udtrykt af Woody Allen: I den teknologiske narcissismes tidsalder 'har de onde uden tvivl forstået noget, som de gode ikke har.' F.eks. at vrede har en formidabel energi, som kan høstes og bruges, og at vrede mest stammer fra en følelse af magtesløshed. Nogle er rigtig gode til at kanalisere den vrede. Og det er så kun små citater. Læs hele bogen. Den er det værd. Kan lånes på bib. Politikens Forlag, ISBN 978-87-400-9993-5. https://bibliotek.dk/materiale/kaosingenioererne_giuliano-da-empoli-f-1973-/work-of%3A870970-basis%3A143069907?tid=u9ipD1781002805740196440571
    3 Kommentarer 0 Delinger 233 Visninger
  • Er det ved at blive en psykologisk kamp, mere end magtdemonstration for Putin?

    Margus Tsahkna, der er Estlands udenrigsminister, er ikke bange for Rusland.
    Nu vil han forhindre, at Putin laver endnu en fejlberegning
    Det er altafgørende, at Vesten ikke ryster på hånden over for Rusland, siger den estiske udenrigsminister.

    For som ester og mangeårig toppolitiker, heriblandt med en fortid som forsvarsminister, kender han om nogen til den store nabo mod øst. Og dens luner.

    - Vi estere har boet her i et par tusinde år, så vi kender russerne godt, påpeger Margus Tsahkna og understreger også, at man skal undgå at gå i panik, når det kommer til Rusland.

    - Vi skal handle ud fra virkeligheden, ikke ud fra frygt, siger han.

    I den seneste tid har Estland sammen med Letland, Litauen og Finland i den grad mærket et stigende pres fra Rusland. Noget, der vil være fokus på, når de nordiske og baltiske ledere i dag mødes til topmøde i den estiske hovedstad, Tallinn.

    Russerne har blandt andet haft held med at få sendt en række ukrainske kampdroner, som egentlig var på vej mod mål i Rusland, på afveje, så de i stedet er fløjet ind over de baltiske lande og Finland. Flere af dem er enten styrtet eller blevet skudt ned.

    Samtidig har styret i Kreml flere gange været ude at beskylde balterne og finnerne for at give ukrainerne lov til at bruge deres luftrum til at angribe russerne. Noget, som Margus Tsahkna betegner som "rendyrket fake news."

    Men ifølge udenrigsministeren forsøger den russiske præsident, Vladimir Putin, at presse de vestlige lande til blandt andet at sætte foden ned over for Ukraine, som lige nu oplever et vist momentum - både militært og politisk.

    #Socii #Estland #Rusland #Putin #MargusTsahkna
    Er det ved at blive en psykologisk kamp, mere end magtdemonstration for Putin? Margus Tsahkna, der er Estlands udenrigsminister, er ikke bange for Rusland. Nu vil han forhindre, at Putin laver endnu en fejlberegning Det er altafgørende, at Vesten ikke ryster på hånden over for Rusland, siger den estiske udenrigsminister. For som ester og mangeårig toppolitiker, heriblandt med en fortid som forsvarsminister, kender han om nogen til den store nabo mod øst. Og dens luner. - Vi estere har boet her i et par tusinde år, så vi kender russerne godt, påpeger Margus Tsahkna og understreger også, at man skal undgå at gå i panik, når det kommer til Rusland. - Vi skal handle ud fra virkeligheden, ikke ud fra frygt, siger han. I den seneste tid har Estland sammen med Letland, Litauen og Finland i den grad mærket et stigende pres fra Rusland. Noget, der vil være fokus på, når de nordiske og baltiske ledere i dag mødes til topmøde i den estiske hovedstad, Tallinn. Russerne har blandt andet haft held med at få sendt en række ukrainske kampdroner, som egentlig var på vej mod mål i Rusland, på afveje, så de i stedet er fløjet ind over de baltiske lande og Finland. Flere af dem er enten styrtet eller blevet skudt ned. Samtidig har styret i Kreml flere gange været ude at beskylde balterne og finnerne for at give ukrainerne lov til at bruge deres luftrum til at angribe russerne. Noget, som Margus Tsahkna betegner som "rendyrket fake news." Men ifølge udenrigsministeren forsøger den russiske præsident, Vladimir Putin, at presse de vestlige lande til blandt andet at sætte foden ned over for Ukraine, som lige nu oplever et vist momentum - både militært og politisk. #Socii #Estland #Rusland #Putin #MargusTsahkna
    WWW.DR.DK
    Rusland er presset, vurderer Estlands udenrigsminister. Nu vil han forhindre, at Putin laver endnu en fejlberegning
    Det er altafgørende, at Vesten ikke ryster på hånden over for Rusland, siger den estiske udenrigsminister. Det gælder også præsident Trump.
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 203 Visninger
  • Fodbold-VM 2026 bliver ikke kun en fodboldfest. Det bliver også en parade i sportswashing, betting, oliepenge, indrejseproblemer, digital grænsekontrol og moralsk dobbeltspil.

    FIFA taler gerne om fællesskab, respekt, mangfoldighed og ansvar. Men når man ser på sponsorerne bag VM i 2026 og på de praktiske vilkår for fans og deltagere, tegner der sig en helt anden fortælling.
    Blandt FIFA’s globale partnere finder vi blandt andet Aramco, Qatar Airways, Coca-Cola, Visa, Hyundai-Kia, adidas og Lenovo.

    Derudover er Saudi-Arabiens statslige investeringsfond, PIF, blevet officiel tournament supporter for VM 2026.

    Det er opsigtsvækkende. For samtidig med, at Saudi-Arabien allerede er udpeget som vært for VM i 2034, får landets statslige investeringsfond nu også en officiel rolle omkring VM i 2026. Det sker, mens Saudi-Arabien massivt investerer i fodbold, golf, motorsport og store internationale events, og hvor kritikken igen og igen har lydt, at sport bruges til at polere landets internationale image.

    Det er svært at se det som andet end sportswashing.

    Når et autoritært styre med store menneskerettighedsproblemer, begrænset ytringsfrihed, undertrykkelse af oppositionelle og massive olieinteresser får lov til at placere sig stadig tættere på verdens største sportsbegivenheder, så handler det ikke bare om fodbold. Så handler det om magt, image og global indflydelse.

    FIFA burde være varsom med netop den slags forbindelser. I stedet virker det, som om døren står vidt åben, bare checken er stor nok.

    Det er ikke fodboldens sjæl.

    Det er fodboldens salgskatalog.

    Og som om det ikke var nok, er der også alvorlige bekymringer om indrejse, visa og behandlingen af fans, spillere, dommere, journalister og officials.

    FIFA skriver selv, at en VM-billet ikke garanterer visum eller adgang til USA, Canada eller Mexico. Man kan altså have betalt for billet, rejse og ophold, og stadig risikere at blive afvist ved grænsen.
    Samtidig har der allerede været konkrete sager, hvor deltagere omkring VM har haft problemer med indrejse. Den somaliske FIFA-dommer Omar Artan blev ifølge The Guardian nægtet adgang til USA, selv om han havde gyldigt visum.

    Det bør få alarmklokkerne til at ringe.

    Rejser man ind i USA, kan telefon, computer, kamera og andre elektroniske enheder blive undersøgt ved grænsen. For visumansøgere indgår sociale medier også i screeningen, og ansøgere kan blive bedt om at oplyse sociale mediebrugernavne fra de seneste fem år. For visse visumkategorier har der endda været krav om, at sociale medieprofiler skal være offentligt tilgængelige under behandlingen.

    Det betyder ikke, at alle bliver stoppet eller visiteret digitalt. Men det betyder, at VM-fans, journalister, officials og deltagere kan ende i et system, hvor adgang ikke kun handler om billet og pas, men også om politisk klima, digitale spor, sociale medier, telefoner og grænsemyndighedernes skøn.

    Og hvis man bliver tilbageholdt ved indrejse, står man ikke med samme retsstilling som en almindelig borger inde i landet. Man står ved grænsen, i et system, hvor myndighederne har meget vide beføjelser, og hvor den enkelte rejsende kan opleve at have meget begrænsede muligheder for at sige fra.

    Det er ikke en tryg ramme om en global folkefest.

    VM skal være verdens turnering. Ikke en turnering, hvor adgang afhænger af pas, politik, digitale profiler, grænsekontrol og tilfældigheder ved en skranke.

    Man kan elske fodbold og stadig være kritisk over for det system, der har taget den smukke sport som gidsel.

    For fodbold burde samle mennesker. Det burde skabe glæde, fællesskab og drømme. Men når VM i stigende grad pakkes ind i oliepenge, gambling, politisk imagepleje, kommercielle særinteresser, digital overvågning og usikker adgang for fans og deltagere, så har vi et problem.

    Ikke fordi virksomheder aldrig må sponsorere sport.

    Men fordi FIFA igen og igen viser, at de smukke ord om ansvar, bæredygtighed, mangfoldighed og menneskerettigheder vejer meget lidt, når checken er stor nok.

    VM 2026 bliver uden tvivl en sportslig begivenhed i verdensklasse.

    Men uden for banen lugter det mindre af græs, fællesskab og folkefest, og mere af hykleri, profit, grænsekontrol, digital mistænkeliggørelse og moralsk aflad.

    Fodbolden fortjener bedre end det.
    Fansene fortjener bedre end det.
    Spillerne og dommerne fortjener bedre end det.
    Og verden burde efterhånden kræve mere af FIFA.

    Herfra bliver det et nej tak.

    Jeg ser noget andet. Nok på streaming. I denne måned.
    Fodbold-VM 2026 bliver ikke kun en fodboldfest. Det bliver også en parade i sportswashing, betting, oliepenge, indrejseproblemer, digital grænsekontrol og moralsk dobbeltspil. FIFA taler gerne om fællesskab, respekt, mangfoldighed og ansvar. Men når man ser på sponsorerne bag VM i 2026 og på de praktiske vilkår for fans og deltagere, tegner der sig en helt anden fortælling. Blandt FIFA’s globale partnere finder vi blandt andet Aramco, Qatar Airways, Coca-Cola, Visa, Hyundai-Kia, adidas og Lenovo. Derudover er Saudi-Arabiens statslige investeringsfond, PIF, blevet officiel tournament supporter for VM 2026. Det er opsigtsvækkende. For samtidig med, at Saudi-Arabien allerede er udpeget som vært for VM i 2034, får landets statslige investeringsfond nu også en officiel rolle omkring VM i 2026. Det sker, mens Saudi-Arabien massivt investerer i fodbold, golf, motorsport og store internationale events, og hvor kritikken igen og igen har lydt, at sport bruges til at polere landets internationale image. Det er svært at se det som andet end sportswashing. Når et autoritært styre med store menneskerettighedsproblemer, begrænset ytringsfrihed, undertrykkelse af oppositionelle og massive olieinteresser får lov til at placere sig stadig tættere på verdens største sportsbegivenheder, så handler det ikke bare om fodbold. Så handler det om magt, image og global indflydelse. FIFA burde være varsom med netop den slags forbindelser. I stedet virker det, som om døren står vidt åben, bare checken er stor nok. Det er ikke fodboldens sjæl. Det er fodboldens salgskatalog. Og som om det ikke var nok, er der også alvorlige bekymringer om indrejse, visa og behandlingen af fans, spillere, dommere, journalister og officials. FIFA skriver selv, at en VM-billet ikke garanterer visum eller adgang til USA, Canada eller Mexico. Man kan altså have betalt for billet, rejse og ophold, og stadig risikere at blive afvist ved grænsen. Samtidig har der allerede været konkrete sager, hvor deltagere omkring VM har haft problemer med indrejse. Den somaliske FIFA-dommer Omar Artan blev ifølge The Guardian nægtet adgang til USA, selv om han havde gyldigt visum. Det bør få alarmklokkerne til at ringe. Rejser man ind i USA, kan telefon, computer, kamera og andre elektroniske enheder blive undersøgt ved grænsen. For visumansøgere indgår sociale medier også i screeningen, og ansøgere kan blive bedt om at oplyse sociale mediebrugernavne fra de seneste fem år. For visse visumkategorier har der endda været krav om, at sociale medieprofiler skal være offentligt tilgængelige under behandlingen. Det betyder ikke, at alle bliver stoppet eller visiteret digitalt. Men det betyder, at VM-fans, journalister, officials og deltagere kan ende i et system, hvor adgang ikke kun handler om billet og pas, men også om politisk klima, digitale spor, sociale medier, telefoner og grænsemyndighedernes skøn. Og hvis man bliver tilbageholdt ved indrejse, står man ikke med samme retsstilling som en almindelig borger inde i landet. Man står ved grænsen, i et system, hvor myndighederne har meget vide beføjelser, og hvor den enkelte rejsende kan opleve at have meget begrænsede muligheder for at sige fra. Det er ikke en tryg ramme om en global folkefest. VM skal være verdens turnering. Ikke en turnering, hvor adgang afhænger af pas, politik, digitale profiler, grænsekontrol og tilfældigheder ved en skranke. Man kan elske fodbold og stadig være kritisk over for det system, der har taget den smukke sport som gidsel. For fodbold burde samle mennesker. Det burde skabe glæde, fællesskab og drømme. Men når VM i stigende grad pakkes ind i oliepenge, gambling, politisk imagepleje, kommercielle særinteresser, digital overvågning og usikker adgang for fans og deltagere, så har vi et problem. Ikke fordi virksomheder aldrig må sponsorere sport. Men fordi FIFA igen og igen viser, at de smukke ord om ansvar, bæredygtighed, mangfoldighed og menneskerettigheder vejer meget lidt, når checken er stor nok. VM 2026 bliver uden tvivl en sportslig begivenhed i verdensklasse. Men uden for banen lugter det mindre af græs, fællesskab og folkefest, og mere af hykleri, profit, grænsekontrol, digital mistænkeliggørelse og moralsk aflad. Fodbolden fortjener bedre end det. Fansene fortjener bedre end det. Spillerne og dommerne fortjener bedre end det. Og verden burde efterhånden kræve mere af FIFA. Herfra bliver det et nej tak. Jeg ser noget andet. Nok på streaming. I denne måned.
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 413 Visninger
  • JEG ER KONSERVATIV... MEN

    Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange.
    Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning.
    Det er næste trin i opdragelsesraketten.
    Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse.
    Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning.
    Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news.

    Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog.
    Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige.

    Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke.
    Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene.
    Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet.

    Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene

    Jeg er konservativ.
    Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    JEG ER KONSERVATIV... MEN Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange. Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning. Det er næste trin i opdragelsesraketten. Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse. Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning. Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news. Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog. Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige. Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke. Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene. Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet. Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene Jeg er konservativ. Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 454 Visninger
  • Dumme Dänen...

    Havde vi nu rent faktisk ladet være med at slikke Amerikanerne et vist sted, hvor der ikke lugter af af Jordbær, og havde købt Gripen i stedet for de skod fly der, så havde vi ikke bare haft et bedre fly, vi havde haft et fly hvor vi frit kunne bruge den software vi ville, og ikke være bundet af noget bestemt. Og vi ville kunne bruge flyene præcis til det vi ville - og vigtigst af alt ... Havde vi valgt Gripen, ville nogle af delene blive lavet i Danmark, og dermed have skaffet arbejdspladser..

    Men nej, vores hjernedøde forsvarsministre valgte at købe fly hos fjenden - og oven i købet fly som vi ikke selv er herre over hvilken indmad de indeholder og hvad de bruges til ..

    Ederbankemig dumt med dumt på.

    https://www.dr.dk/nyheder/politik/forsvarsministeriet-faar-kritik-har-ikke-haft-overblik-over-udgifter-til-f-35-kampfly
    Dumme Dänen... Havde vi nu rent faktisk ladet være med at slikke Amerikanerne et vist sted, hvor der ikke lugter af af Jordbær, og havde købt Gripen i stedet for de skod fly der, så havde vi ikke bare haft et bedre fly, vi havde haft et fly hvor vi frit kunne bruge den software vi ville, og ikke være bundet af noget bestemt. Og vi ville kunne bruge flyene præcis til det vi ville - og vigtigst af alt ... Havde vi valgt Gripen, ville nogle af delene blive lavet i Danmark, og dermed have skaffet arbejdspladser.. Men nej, vores hjernedøde forsvarsministre valgte at købe fly hos fjenden - og oven i købet fly som vi ikke selv er herre over hvilken indmad de indeholder og hvad de bruges til .. Ederbankemig dumt med dumt på. https://www.dr.dk/nyheder/politik/forsvarsministeriet-faar-kritik-har-ikke-haft-overblik-over-udgifter-til-f-35-kampfly
    WWW.DR.DK
    Forsvarsministeriet får kritik: Har ikke haft overblik over udgifter til F-35-kampfly
    Prisen på de 27 første F-35-kampfly bliver 14 milliarder kroner dyrere.
    Love
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 491 Visninger
  • Kære politikere og ansvarlige Kunne i vente med at igangsætte nye projekter til vedligeholdelse og drift af bestående samfundsstruktur er på plads og betalt ?
    Eksempelvis få el-nettet fremtidssikret inden der indkøbes ting der er afhængig deraf.
    https://politiken.dk/danmark/art10869188/Nye-batteritog-skulle-spare-4.000-ton-CO2-om-året.-Nu-har-Energinet-trukket-stikket
    Kære politikere og ansvarlige Kunne i vente med at igangsætte nye projekter til vedligeholdelse og drift af bestående samfundsstruktur er på plads og betalt ? Eksempelvis få el-nettet fremtidssikret inden der indkøbes ting der er afhængig deraf. https://politiken.dk/danmark/art10869188/Nye-batteritog-skulle-spare-4.000-ton-CO2-om-året.-Nu-har-Energinet-trukket-stikket
    POLITIKEN.DK
    Nye batteritog skulle spare 4.000 ton CO2 om året. Nu har En
    Odsherredsbanen og Nærumbanen kan ikke få strøm til fremtidens batteritog, og det efterlader den grønne omstilling og en millionregning på perronen. Energinet er klar til at prioritere, når de får lov
    Like
    7
    5 Kommentarer 0 Delinger 405 Visninger
  • Politiken nørder kræft! Dejligt der gives plads til at skille skidt fra kanel!
    Hvad siger de mange års forskning, her er den korte version, og så er der den lange.
    Så kan du selv vælge hvad du vil satse på!

    Artiklen får min bedste anbefaling!


    https://politiken.dk/danmark/sundhed/art10849981/Kræftforsker-skærer-igennem-med-central-pointe-efter-læserstorm
    Politiken nørder kræft! Dejligt der gives plads til at skille skidt fra kanel! Hvad siger de mange års forskning, her er den korte version, og så er der den lange. Så kan du selv vælge hvad du vil satse på! Artiklen får min bedste anbefaling! https://politiken.dk/danmark/sundhed/art10849981/Kræftforsker-skærer-igennem-med-central-pointe-efter-læserstorm
    POLITIKEN.DK
    Kræftforsker skærer igennem med central pointe efter læserst
    Ifølge en række fagfolk er vores danske livsstil årsag til de rekordmange tilfælde af kræft. Men kan det virkelig passe, når landbruget pumper naturen med pesticider, byerne er luftforurenede, og der
    Like
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 377 Visninger
  • Danmarks grønne alliance med Kina: Kan et lille land virkelig flytte en supermagt?



    Svaret findes i den hidtil mest omfattende analyse af det dansk-kinesiske grønne diplomati fra 2007 til 2024, udgivet af Sinolytica.

    Analysen viser, at klimaet er blevet det område, hvor samarbejde ikke blot er muligt, men rationelt for begge parter.



    Men vi står ved en skillevej: I 2026 udløber det nuværende Grønne Arbejdsprogram (DGA), præcis samtidig med at Kina ruller sin 15. femårsplan ud.

    Det gør 2026 til et geopolitisk "super-år", der vil definere, om Danmark fortsat kan spille en rolle i Beijings grønne maskinrum.





    De strategiske fund er skarpe:



    Fra niche til storskala:

    Samarbejdet er pivoteret fra tidlig vidensdeling til industriel implementering af el-infrastruktur og maritime løsninger som grøn methan-bunkring.



    Komplementære styrker:

    Synergien mellem dansk regulatorisk niche-ekspertise og Kinas unikke evne til industriel skalering er motoren i energiomstillingen.



    Pragmatisk diplomati:

    Klimaet er det sidste "safe space" for teknologisk og økonomisk udveksling i en de-risking æra.





    Klimapolitik ER industripolitik.

    Med Kinas 15. femårsplan trues den danske relevans af kinesisk selvforsyning og eksport. Vi skal mestre systemintegration og energieffektivitet for at forblive uundværlige over for en supermagt i hastig vækst.



    Læs hele analysen her: https://www.sinolytica.dk/forskningsbrief/samarbejdende-innovation-som-motor-for-den-groenne-omstilling/
    Danmarks grønne alliance med Kina: Kan et lille land virkelig flytte en supermagt? Svaret findes i den hidtil mest omfattende analyse af det dansk-kinesiske grønne diplomati fra 2007 til 2024, udgivet af Sinolytica. Analysen viser, at klimaet er blevet det område, hvor samarbejde ikke blot er muligt, men rationelt for begge parter. Men vi står ved en skillevej: I 2026 udløber det nuværende Grønne Arbejdsprogram (DGA), præcis samtidig med at Kina ruller sin 15. femårsplan ud. Det gør 2026 til et geopolitisk "super-år", der vil definere, om Danmark fortsat kan spille en rolle i Beijings grønne maskinrum. De strategiske fund er skarpe: Fra niche til storskala: Samarbejdet er pivoteret fra tidlig vidensdeling til industriel implementering af el-infrastruktur og maritime løsninger som grøn methan-bunkring. Komplementære styrker: Synergien mellem dansk regulatorisk niche-ekspertise og Kinas unikke evne til industriel skalering er motoren i energiomstillingen. Pragmatisk diplomati: Klimaet er det sidste "safe space" for teknologisk og økonomisk udveksling i en de-risking æra. Klimapolitik ER industripolitik. Med Kinas 15. femårsplan trues den danske relevans af kinesisk selvforsyning og eksport. Vi skal mestre systemintegration og energieffektivitet for at forblive uundværlige over for en supermagt i hastig vækst. Læs hele analysen her: https://www.sinolytica.dk/forskningsbrief/samarbejdende-innovation-som-motor-for-den-groenne-omstilling/
    1 Kommentarer 0 Delinger 574 Visninger
  • Forstå det nu for po.... !

    Jeg håber den nye forsvarsminister forstår det, ellers er vores forsvars-milliarder intet bevendt og vi ender op med at være værre stillet end nu hvor vi dog kan drømme om støtte fra USA...
    https://politiken.dk/danmark/art10864555/Derfor-er-droner-den-største-revolution-siden-krudtet-og-flyvemaskinen
    Forstå det nu for po.... ! Jeg håber den nye forsvarsminister forstår det, ellers er vores forsvars-milliarder intet bevendt og vi ender op med at være værre stillet end nu hvor vi dog kan drømme om støtte fra USA... https://politiken.dk/danmark/art10864555/Derfor-er-droner-den-største-revolution-siden-krudtet-og-flyvemaskinen
    POLITIKEN.DK
    Derfor er droner den største revolution siden krudtet og fly
    På få år har ubemandede dræbermaskiner fuldstændig ændret karakteren af moderne krig. Svagere lande kan nu tage kampen op mod stormagter, der har svært ved at finde et effektivt modsvar mod dronerne.
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 290 Visninger
  • Kaos i Københavns Lufthavn: Vær beredt med tålmodighed - dårlig start på ferien.
    Nye regler for paskontrol betyder lange køer i Københavns Lufthavn - Lufthavnen kalder det 'Uacceptable ventetider'.
    En times kø for at få tjekket sit pas i Københavns Lufthavn. Det var virkeligheden for rejseglade passagerer søndag.

    Og også i forrige weekend skrev DR om op til 75 minutters kø for det samme. Nye EU-regler har nemlig skærpet grænsekontrollen, og det betyder, at rejsende fra lande uden for EU og folk, som rejser ud af EU, må væbne sig med en god portion ekstra tålmodighed, når de rejser i Københavns Lufthavn.

    Fra lufthavnens side kalder de ventetiden 'uacceptabel', ligesom de anbefaler, at man kommer i god tid, hvis man rejser til et land uden for Schengen-området.

    Det er Københavns Politi, som står for kontrollen. De oplyser til Ekstra Bladet, at der er blevet tilført ekstra ressourcer, ligesom der er hentet hjælp ind fra andre politikredse.


    #Solcii #luftfart #paskontrol #Kø #ventetid #KøbenhavnsLufthavn
    Kaos i Københavns Lufthavn: Vær beredt med tålmodighed - dårlig start på ferien. Nye regler for paskontrol betyder lange køer i Københavns Lufthavn - Lufthavnen kalder det 'Uacceptable ventetider'. En times kø for at få tjekket sit pas i Københavns Lufthavn. Det var virkeligheden for rejseglade passagerer søndag. Og også i forrige weekend skrev DR om op til 75 minutters kø for det samme. Nye EU-regler har nemlig skærpet grænsekontrollen, og det betyder, at rejsende fra lande uden for EU og folk, som rejser ud af EU, må væbne sig med en god portion ekstra tålmodighed, når de rejser i Københavns Lufthavn. Fra lufthavnens side kalder de ventetiden 'uacceptabel', ligesom de anbefaler, at man kommer i god tid, hvis man rejser til et land uden for Schengen-området. Det er Københavns Politi, som står for kontrollen. De oplyser til Ekstra Bladet, at der er blevet tilført ekstra ressourcer, ligesom der er hentet hjælp ind fra andre politikredse. #Solcii #luftfart #paskontrol #Kø #ventetid #KøbenhavnsLufthavn
    Sad
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 242 Visninger
Flere resultater