• Den nye regering virker amatøragtig. Efter to måneders rod har S, RV og SF lavet et regeringsgrundlag, der mest ligner en ønskeliste fra venstrefløjen, som Mette Frederiksen har skrevet færdig for at redde sin egen position.

    På de sidste sider fremkommer det egentlige projekt, som er at, Danmark skal arbejde for, at EU kan træffe beslutninger uden enstemmighed. Det betyder, at man vil bruge smuthuller i traktaten til at omgå vetoretten og i stedet bruge kvalificeret flertal i udenrigs- og sikkerhedspolitikken.

    Det er samme model, EU brugte i december, da man ikke kunne blive enige om russiske midler og i stedet sendte regningen til de lande, der deltog i en kvalificeret flertalsbeslutning. Nu vil Frederiksen sikre, at den metode kan bruges fremover.

    Formålet er at styrke EU’s fælles forsvar og fortsætte den massive støtte til Ukraine. Frederiksen siger selv, at hendes fokus er EU, sikkerhed og forsvar og dermed ikke dansk indenrigspolitik.

    Kort sagt har hun har fået det mandat, hun ønskede, og nu fortsætter hun sin EU‑linje.

    Medierne konvcentrer sim om lettest fordøjelige og Danskerne jubler over alt det der bliver gratis., uden at a forstå den dybere alvor.
    Den nye regering virker amatøragtig. Efter to måneders rod har S, RV og SF lavet et regeringsgrundlag, der mest ligner en ønskeliste fra venstrefløjen, som Mette Frederiksen har skrevet færdig for at redde sin egen position. På de sidste sider fremkommer det egentlige projekt, som er at, Danmark skal arbejde for, at EU kan træffe beslutninger uden enstemmighed. Det betyder, at man vil bruge smuthuller i traktaten til at omgå vetoretten og i stedet bruge kvalificeret flertal i udenrigs- og sikkerhedspolitikken. Det er samme model, EU brugte i december, da man ikke kunne blive enige om russiske midler og i stedet sendte regningen til de lande, der deltog i en kvalificeret flertalsbeslutning. Nu vil Frederiksen sikre, at den metode kan bruges fremover. Formålet er at styrke EU’s fælles forsvar og fortsætte den massive støtte til Ukraine. Frederiksen siger selv, at hendes fokus er EU, sikkerhed og forsvar og dermed ikke dansk indenrigspolitik. Kort sagt har hun har fået det mandat, hun ønskede, og nu fortsætter hun sin EU‑linje. Medierne konvcentrer sim om lettest fordøjelige og Danskerne jubler over alt det der bliver gratis., uden at a forstå den dybere alvor.
    Haha
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 314 Visninger
  • Invitation til politisk debat på Socii.
    Den politiske debat foregår på "Politisk debat forum" Et debatforum i relation til "Den politiske scene"
    og Du er velkommen til at deltage, med dine indlæg og kommentarer.

    Klik på billedet og kom indenfor.
    Ordet er frit, men hold en sober tone i debatten.
    Du skal være medlem af gruppen for at tilføje dine egne indlæg i debatten.


    #Socii #politik #debat #regering #indenrigspolitik #udenrigspolitik
    Invitation til politisk debat på Socii. Den politiske debat foregår på "Politisk debat forum" Et debatforum i relation til "Den politiske scene" og Du er velkommen til at deltage, med dine indlæg og kommentarer. 😉 Klik på billedet og kom indenfor. Ordet er frit, men hold en sober tone i debatten. Du skal være medlem af gruppen for at tilføje dine egne indlæg i debatten. #Socii #politik #debat #regering #indenrigspolitik #udenrigspolitik
    SOCII.DK
    Politisk debat forum
    Administrator: Ole Vagnkjær (Stifter) Velkommen til Politisk debat Forum: Ordet er frit, men hold en sober tone i debatten. Du skal være medlem af gruppen for at tilføje dine egne indlæg i debatten.
    Like
    1
    0 Kommentarer 2 Delinger 371 Visninger
  • Den nye Ministerliste.

    Statsminister Mette Frederiksen (S)
    Økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr (SF)
    Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M)
    Erhvervs- og konkurrencekraftsminister Martin Lidegaard (R)
    Finansminister Peter Hummelgaard (S)
    Justitsminister Nicolai Wammen (S)
    Forsknings-, uddannelses- og digitaliseringsminister Christina Egelund (M)
    Klima-, energi- og forsyningsminister Samira Nawa (R)
    By-, land- og transportminister Signe Munk (SF)
    Udlændinge- og integrationsminister Morten Bødskov (S)
    Undervisningsminister Magnus Heunicke (S)
    Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling Ane Halsboe-Jørgensen (S)
    Forsvarsminister Jeppe Bruus (S)
    Skatte- og vækstminister Jakob Engel-Schmidt (M)
    Sundhedsminister og kirkeminister Ida Auken (S)
    Minister for natur og dyrevelfærd Christian Rabjerg Madsen (S)
    Kulturminister Zenia Stampe (R)
    Minister for samfundssikkerhed og beredskab Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
    Børne-, ældre- og boligminister Jacob Mark (SF)
    Socialminister og minister for nordisk samarbejde Monika Rubin (M)
    Miljøminister Maria Reumert Gjerding (SF)

    Hvordan f.. i hel.. kan man udnævne Jeppe Bruus som Forsvarsminister?
    Hvordan f.. i hel.. kan man sætte inkompetente Ane Halsboe som Beskæftigelsesminister?
    Hvordan f.. i hel.. kan man sætte klovnen Magnus Heunicke som Undersisningsminister?
    Hvordan f.. i hel.. kan man udnævne Monika Rubin som Social Minister?

    Det er godt nok fire fæle fejl.

    De arbejdsløse skal dæleme holde på hat og briller.
    Den nye Ministerliste. Statsminister Mette Frederiksen (S) Økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr (SF) Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) Erhvervs- og konkurrencekraftsminister Martin Lidegaard (R) Finansminister Peter Hummelgaard (S) Justitsminister Nicolai Wammen (S) Forsknings-, uddannelses- og digitaliseringsminister Christina Egelund (M) Klima-, energi- og forsyningsminister Samira Nawa (R) By-, land- og transportminister Signe Munk (SF) Udlændinge- og integrationsminister Morten Bødskov (S) Undervisningsminister Magnus Heunicke (S) Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling Ane Halsboe-Jørgensen (S) Forsvarsminister Jeppe Bruus (S) Skatte- og vækstminister Jakob Engel-Schmidt (M) Sundhedsminister og kirkeminister Ida Auken (S) Minister for natur og dyrevelfærd Christian Rabjerg Madsen (S) Kulturminister Zenia Stampe (R) Minister for samfundssikkerhed og beredskab Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Børne-, ældre- og boligminister Jacob Mark (SF) Socialminister og minister for nordisk samarbejde Monika Rubin (M) Miljøminister Maria Reumert Gjerding (SF) Hvordan f.. i hel.. kan man udnævne Jeppe Bruus som Forsvarsminister? Hvordan f.. i hel.. kan man sætte inkompetente Ane Halsboe som Beskæftigelsesminister? Hvordan f.. i hel.. kan man sætte klovnen Magnus Heunicke som Undersisningsminister? Hvordan f.. i hel.. kan man udnævne Monika Rubin som Social Minister? Det er godt nok fire fæle fejl. De arbejdsløse skal dæleme holde på hat og briller.
    1 Kommentarer 0 Delinger 446 Visninger
  • Den vigtigste indenrigspolitiske artikel jeg har læst længe.

    Vi skal ændre reglerne for ejerskab af jord. Det skal ikke være tilladt at ødelægge vores grundvand og i det hele taget ødelægge vores fælles danske natur for kortsigtet personlig vinding!


    https://www.information.dk/debat/2026/01/kan-overhovedet-forsvare-landbruget-ejer-saa-vores-faelles-jord?kupon=eyJpYXQiOjE3Njk0NTUzNzEsInN1YiI6IjE3MzI0ODo4MzY2MDIifQ.K1HuCcB2VU-_1a_CbgOKYA
    Den vigtigste indenrigspolitiske artikel jeg har læst længe. Vi skal ændre reglerne for ejerskab af jord. Det skal ikke være tilladt at ødelægge vores grundvand og i det hele taget ødelægge vores fælles danske natur for kortsigtet personlig vinding! https://www.information.dk/debat/2026/01/kan-overhovedet-forsvare-landbruget-ejer-saa-vores-faelles-jord?kupon=eyJpYXQiOjE3Njk0NTUzNzEsInN1YiI6IjE3MzI0ODo4MzY2MDIifQ.K1HuCcB2VU-_1a_CbgOKYA
    WWW.INFORMATION.DK
    Kan vi overhovedet forsvare, at landbruget ejer så meget af vores fælles jord?
    Vi har desperat brug for en radikal jordreform: en grundlæggende forskydning i forståelsen af jord fra privat aktiv til fælles livsgrundlag
    Like
    7
    3 Kommentarer 0 Delinger 393 Visninger
  • Mette Frederiksen får meget kritik, især indenrigspolitisk. Men hvor er hun dog god i kriser. Jeg er glad for at det var hende, der var chef under Coronakrisen og er det nu under 'Grønlandskrisen'. Hurra for det! Lars Lykke Rasmussen er til gengæld god til at tackle Trump og Vance - helt klart bedre end Mette.
    Så det er jeg også glad for!
    Mette Frederiksen får meget kritik, især indenrigspolitisk. Men hvor er hun dog god i kriser. Jeg er glad for at det var hende, der var chef under Coronakrisen og er det nu under 'Grønlandskrisen'. Hurra for det! Lars Lykke Rasmussen er til gengæld god til at tackle Trump og Vance - helt klart bedre end Mette. Så det er jeg også glad for!
    Like
    Love
    Yay
    20
    4 Kommentarer 0 Delinger 577 Visninger
  • Når udenrigspolitik bliver valgkamp

    Når Mette Frederiksen udnytter den internationale situation aktivt i en indenrigspolitisk kontekst, bevæger hun sig ind i samme magtlogik som Donald Trump. Sammenligningen vil for mange virke forkert, men den er politisk relevant. For i sin kerne handler det ikke om stil eller temperament, men om magt og om evnen til at omsætte kriser til politisk gevinst.

    Når udenrigs- og sikkerhedspolitik bevidst integreres i valgkampen, ændrer prioriteringen sig. Grønland, NATO og Danmarks sikkerhed reduceres til elementer i en fortælling, der har til formål at styrke regeringens position her og nu. Det er ikke en neutral håndtering af en alvorlig situation, men en taktisk anvendelse af den.

    Her mødes Trump og Frederiksen i praksis. Begge forstår, at kriser skaber opmærksomhed, og at opmærksomhed kan omsættes til politisk kapital. Forskellen ligger i retorikken og udtrykket, ikke i mekanismen. Spillet er det samme, og indsatsen er magten.

    Denne sammenblanding af statsmandsrolle og valgstrategi stiller skærpede krav til pressen. Alligevel har store dele af dækningen fungeret som medløb snarere end modspil.

    Pressemøderne har været præget af forudsigelige spørgsmål, der i praksis har understøttet regeringens narrativ frem for at udfordre præmissen for det.

    Når pressen accepterer undtagelsestilstanden uden samtidig at insistere på analyse og proportioner, opstår der et demokratisk tomrum. Det er i dette rum, valgkamp forklædt som ansvarlighed får lov at udfolde sig.

    Trump er fortsat et problem i international politik. Men når hans metoder spejles i dansk indenrigspolitik, bør opmærksomheden rettes indad. For når magt udøves uden en klar adskillelse mellem statens interesser og regeringens. Det er her, kritikken bør være skarpest.
    Når udenrigspolitik bliver valgkamp Når Mette Frederiksen udnytter den internationale situation aktivt i en indenrigspolitisk kontekst, bevæger hun sig ind i samme magtlogik som Donald Trump. Sammenligningen vil for mange virke forkert, men den er politisk relevant. For i sin kerne handler det ikke om stil eller temperament, men om magt og om evnen til at omsætte kriser til politisk gevinst. Når udenrigs- og sikkerhedspolitik bevidst integreres i valgkampen, ændrer prioriteringen sig. Grønland, NATO og Danmarks sikkerhed reduceres til elementer i en fortælling, der har til formål at styrke regeringens position her og nu. Det er ikke en neutral håndtering af en alvorlig situation, men en taktisk anvendelse af den. Her mødes Trump og Frederiksen i praksis. Begge forstår, at kriser skaber opmærksomhed, og at opmærksomhed kan omsættes til politisk kapital. Forskellen ligger i retorikken og udtrykket, ikke i mekanismen. Spillet er det samme, og indsatsen er magten. Denne sammenblanding af statsmandsrolle og valgstrategi stiller skærpede krav til pressen. Alligevel har store dele af dækningen fungeret som medløb snarere end modspil. Pressemøderne har været præget af forudsigelige spørgsmål, der i praksis har understøttet regeringens narrativ frem for at udfordre præmissen for det. Når pressen accepterer undtagelsestilstanden uden samtidig at insistere på analyse og proportioner, opstår der et demokratisk tomrum. Det er i dette rum, valgkamp forklædt som ansvarlighed får lov at udfolde sig. Trump er fortsat et problem i international politik. Men når hans metoder spejles i dansk indenrigspolitik, bør opmærksomheden rettes indad. For når magt udøves uden en klar adskillelse mellem statens interesser og regeringens. Det er her, kritikken bør være skarpest.
    Like
    1
    3 Kommentarer 0 Delinger 713 Visninger
  • Hvis Venezuela nu endelig står over for en ny fase, er det helt afgørende, at Venezuela får lov at udvikle sig i demokratisk retning, på egne præmisser og med reel folkelig opbakning. Det må ikke blot blive et magtskifte, men begyndelsen på et reelt systemskifte.

    Som María Corina Machado formulerer det i sin proklamation, er dette borgernes time. Et øjeblik, hvor folkelig og national suverænitet igen bør få forrang. Det håb deler jeg.

    Samtidig bør vi ikke være naive. Donald Trump og USA har næppe handlet af ren idealisme. Stormagtspolitik drives også af interesser og indenrigspolitiske hensyn. Forklaringer, der primært henviser til narkotikabekæmpelse, fremstår ikke overbevisende alene, når man ser på de faktiske narkoruter i regionen.

    USA har desuden en veldokumenteret problematisk historik i Latinamerika, herunder Sydamerika. Netop derfor må håbet være, at eksterne aktører i størst muligt omfang holder sig i baggrunden og respekterer venezuelanernes ret til selv at forme deres fremtid.

    Demokrati kan ikke påtvinges udefra. Det kan kun vokse indefra, gennem frie valg, stærke institutioner, respekt for menneskerettigheder og national forsoning.

    Hvis dette øjeblik bliver begyndelsen på et frit og demokratisk Venezuela, skabt af venezuelanerne selv, så er det den vej landet bør have lov at gå.
    Hvis Venezuela nu endelig står over for en ny fase, er det helt afgørende, at Venezuela får lov at udvikle sig i demokratisk retning, på egne præmisser og med reel folkelig opbakning. Det må ikke blot blive et magtskifte, men begyndelsen på et reelt systemskifte. Som María Corina Machado formulerer det i sin proklamation, er dette borgernes time. Et øjeblik, hvor folkelig og national suverænitet igen bør få forrang. Det håb deler jeg. Samtidig bør vi ikke være naive. Donald Trump og USA har næppe handlet af ren idealisme. Stormagtspolitik drives også af interesser og indenrigspolitiske hensyn. Forklaringer, der primært henviser til narkotikabekæmpelse, fremstår ikke overbevisende alene, når man ser på de faktiske narkoruter i regionen. USA har desuden en veldokumenteret problematisk historik i Latinamerika, herunder Sydamerika. Netop derfor må håbet være, at eksterne aktører i størst muligt omfang holder sig i baggrunden og respekterer venezuelanernes ret til selv at forme deres fremtid. Demokrati kan ikke påtvinges udefra. Det kan kun vokse indefra, gennem frie valg, stærke institutioner, respekt for menneskerettigheder og national forsoning. Hvis dette øjeblik bliver begyndelsen på et frit og demokratisk Venezuela, skabt af venezuelanerne selv, så er det den vej landet bør have lov at gå.
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 445 Visninger
  • Stem på mig – og på KristenDemokraterne til Regionsrådet i Region Syddanmark

    Kære venner,

    Jeg stiller op til regionsrådsvalget i Region Syddanmark for KristenDemokraterne, fordi jeg tror på politik, der sætter mennesket før systemet og fællesskabet før særinteresser.

    Jeg bor på Vestfyn og ved, hvordan det er at bo i en mindre by – hvor fællesskabet er stærkt, men hvor vi også mærker, når sundhed, transport og uddannelse bliver fjernere.

    Derfor kæmper jeg for en region, hvor hele Syddanmark hænger sammen – by og land, øst og vest.

    Mine mærkesager:
    En tryg overgang fra ung til voksen – også for unge med handicap eller psykiske/sociale udfordringer. Ingen skal falde mellem to stole, når man går fra børne- til voksenområdet.
    Bedre transport og sammenhæng i hele regionen – ikke kun i de store byer.
    En sundhedsindsats, der møder mennesker i øjenhøjde – ikke kun i systemer og skemaer.
    Et bæredygtigt og nært Syddanmark, hvor der er plads til både mennesker og natur.

    KristenDemokraterne står for ansvar, næstekærlighed og lokal frihed.
    Vi tror på, at de bedste løsninger skabes tæt på mennesker, ikke langt væk på et kontor i København.

    Når du stemmer på mig og på KristenDemokraterne, stemmer du for:
    Mennesket før systemet
    Nærdemokrati og lokale løsninger
    En region med hjerte for både by og land
    En værdig og tryg overgang fra ung til voksen – også for unge med handicap

    Jeg håber, du vil støtte mig ved regionsrådsvalget.
    Sammen kan vi skabe en region, hvor der er plads til alle – og hjerte for hele Syddanmark

    Læs mere om mig her: www.niclasaarestrup.dk
    Læs om vores politik her: www.kd.dk/indenrigs
    Og se alle vores spidskandidater rundt om i landet her: www.kd.dk/kort.html

    #RegionSyddanmark #KD #NiclasAarestrup #MennesketFørSystemet #KristenDemokraterne #Regionsvalg2025 #UngeTilVoksne #Handicap
    🌿 Stem på mig – og på KristenDemokraterne til Regionsrådet i Region Syddanmark 🌿 Kære venner, Jeg stiller op til regionsrådsvalget i Region Syddanmark for KristenDemokraterne, fordi jeg tror på politik, der sætter mennesket før systemet og fællesskabet før særinteresser. Jeg bor på Vestfyn og ved, hvordan det er at bo i en mindre by – hvor fællesskabet er stærkt, men hvor vi også mærker, når sundhed, transport og uddannelse bliver fjernere. Derfor kæmper jeg for en region, hvor hele Syddanmark hænger sammen – by og land, øst og vest. 💛 Mine mærkesager: 👣 En tryg overgang fra ung til voksen – også for unge med handicap eller psykiske/sociale udfordringer. Ingen skal falde mellem to stole, når man går fra børne- til voksenområdet. 🚍 Bedre transport og sammenhæng i hele regionen – ikke kun i de store byer. 🏥 En sundhedsindsats, der møder mennesker i øjenhøjde – ikke kun i systemer og skemaer. 🌱 Et bæredygtigt og nært Syddanmark, hvor der er plads til både mennesker og natur. KristenDemokraterne står for ansvar, næstekærlighed og lokal frihed. Vi tror på, at de bedste løsninger skabes tæt på mennesker, ikke langt væk på et kontor i København. 👉 Når du stemmer på mig og på KristenDemokraterne, stemmer du for: ✅ Mennesket før systemet ✅ Nærdemokrati og lokale løsninger ✅ En region med hjerte for både by og land ✅ En værdig og tryg overgang fra ung til voksen – også for unge med handicap Jeg håber, du vil støtte mig ved regionsrådsvalget. Sammen kan vi skabe en region, hvor der er plads til alle – og hjerte for hele Syddanmark 💚 Læs mere om mig her: www.niclasaarestrup.dk Læs om vores politik her: www.kd.dk/indenrigs Og se alle vores spidskandidater rundt om i landet her: www.kd.dk/kort.html #RegionSyddanmark #KD #NiclasAarestrup #MennesketFørSystemet #KristenDemokraterne #Regionsvalg2025 #UngeTilVoksne #Handicap
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • HVAD VIL DEN NYE DIREKTØR FOR ANKESTYRELSEN GØRE VED FREMTIDEN?

    Danmark kan ikke fortsætte med at have en styrelse, her Ankestyrelsen, hvor direktøren modtager BONUS iht indgåede aftaler med Indenrigsministeriets embedsmænd.

    Når de aftalte “Måltal” overholdes giver det Direktøren for Ankestyrelsen 118.000 kr i 2023 og 110.000 kr i 2024.

    Overholdelse af det aftalte “Måltal” sker ved at Ankestyrelsens underafdeling med egen Vicedirektør og pt 4 - 5 medarbejdere.

    Tilsynet borgerne skal klage til ved opdagelse af kommunale ulovligheder, hvor Tilsynet af Folketinget har fået “Vide rammer” således at Tilsynet selv bestemmer , hvilke sager, borgerklager over ulovligheder de ønsker at gå ind i,…. Uden begrundelse eller vurdering.

    På den måde opnås overholdelse af “Måltal” hvor Tilsynet smider sagerne i skraldespanden så BONUS til den uvildige Direktør for Ankestyrelsen kan få udbetalt sin BONUS.

    Sidste nyt er, at den nuværende Direktør for Ankestyrelsen ikke får forlænget sin ansættelse.

    Vicedirektøren for Tilsynet med pt 4 - 5 medarbejdere er overgået til andet arbejde i Københavns kommune.

    Hvad den nye Direktør for Ankestyrelsen ønsker for den uvildige styrelse ved vi ikke.

    Vil hun fortsætte med at modtage BONUS afstedkommet af hvor mange sager Tilsynet smider i skraldespanden, så aftalte “Måltal” overholdes?

    Vi ved det ikke.

    Men at kalde Ankestyrelsen med sit Tilsyn for uvildige er en overdrivelse af de store.

    Med venlig hilsen #enmillionstemmer Retssikkerhedsgruppen
    HVAD VIL DEN NYE DIREKTØR FOR ANKESTYRELSEN GØRE VED FREMTIDEN? Danmark kan ikke fortsætte med at have en styrelse, her Ankestyrelsen, hvor direktøren modtager BONUS iht indgåede aftaler med Indenrigsministeriets embedsmænd. Når de aftalte “Måltal” overholdes giver det Direktøren for Ankestyrelsen 118.000 kr i 2023 og 110.000 kr i 2024. Overholdelse af det aftalte “Måltal” sker ved at Ankestyrelsens underafdeling med egen Vicedirektør og pt 4 - 5 medarbejdere. Tilsynet borgerne skal klage til ved opdagelse af kommunale ulovligheder, hvor Tilsynet af Folketinget har fået “Vide rammer” således at Tilsynet selv bestemmer , hvilke sager, borgerklager over ulovligheder de ønsker at gå ind i,…. Uden begrundelse eller vurdering. På den måde opnås overholdelse af “Måltal” hvor Tilsynet smider sagerne i skraldespanden så BONUS til den uvildige Direktør for Ankestyrelsen kan få udbetalt sin BONUS. Sidste nyt er, at den nuværende Direktør for Ankestyrelsen ikke får forlænget sin ansættelse. Vicedirektøren for Tilsynet med pt 4 - 5 medarbejdere er overgået til andet arbejde i Københavns kommune. Hvad den nye Direktør for Ankestyrelsen ønsker for den uvildige styrelse ved vi ikke. Vil hun fortsætte med at modtage BONUS afstedkommet af hvor mange sager Tilsynet smider i skraldespanden, så aftalte “Måltal” overholdes? Vi ved det ikke. Men at kalde Ankestyrelsen med sit Tilsyn for uvildige er en overdrivelse af de store. Med venlig hilsen 🤝 #enmillionstemmer Retssikkerhedsgruppen
    2 Kommentarer 0 Delinger 999 Visninger