• KAOSINGENIØRERNE
    af Giuliano da Empoli



    da Empoli skriver interessante ting. Hans Troldmanden fra Kreml er en roman, selvom den ikke virker sådan. Rovdyrenes Tid er heller ikke at foragte. Men lige nu sidder jeg med Kaos-Ingeniørerne, som er spændende og egentlig ret uhyggelig læsning.

    Den handler om politik. Om algoritmer. Om manipulation. Om magt. Om hvordan kaos i fysikkens forstand kan udnyttes, og hvordan den er blevet det. I stedet for at beskrive, vil jeg mest diske op med nogle citater, som ikke er de eneste interessante i bogen. Den bør være på pensum i gymnasiet eller på uni, og tvangslæsning for alle politikere af den mere sædvanlige slags. Så er de advaret.

    Som Mark Twain engang sagde: A lie can run around the world before the truth has got her boots on. I Empolis version, fakta inkl.: 'Ifølge forskerne er en faktabaseret artikel seks gange så lang tid om at nå 1500 personer på de sociale medier som et stykke fake news.'

    'En undersøgelse foretaget af New York Times har vist en sammenhæng mellem brugen af Facebook og vold mod flygtninge i Tyskland. Ved at nærstudere de seneste to års mere end tre tusind registrerede overfald kunne forskerne konstatere, at antallet af hændelser var direkte forbundet med Facebooks popularitet.' ... og det var både i by og på land.

    Som vi selv kan se det nu i anden ombæring, har Trump, som fint beskrevet af Bannon 'en narrativ opfattelse af sandheden.'

    Midten er ligegyldig - budskaber der forener folk er ligegyldige - det handler om at splitte folk på den mest opsigtsvækkende måde. For at få flertal skal man ikke søge mod midten men samle yderfløjene. Og man skal ikke slå sig til tåls med, at selv trumpeten kreperer på et tidspunkt. Når først vælgerne har vænnet sig til sig nationalpopulismens hårde stoffer, går de næppe tilbage til de traditionelle partiers kamillete men vil have nyt og måske endnu stærkere.

    Og så er der lidt om Facebooks fantastiske 'lookalike audience builder, som kan identificere 'de modtagelige' brugere. Her i forbindelse med Brexit. Det bruges så ikke til at samle folk om noget fælles - ikke engang laveste fællesnævner - men om at 'ophidse lidenskaberne i det størst mulige antal målgrupper for så at slå dem sammen - givetvis uden deres vidende.' Big data bruges til at identificere personer, som kan være modtagelige ud fra deres individuelle karakteristika og så skræddersy opslag henvendt til dem personligt, hvor Zuckerberg stillede teknikere til rådighed for at kunne dette og sende 5,9 millioner forskellige beskeder mod Hillary Clintons 66k i samme periode. Facebook er altså brugt til at påvirke valgkampen direkte - og det er ikke engang russerne. Vores data indsamles og bruges til politisk påvirkning helt ned på individ-niveau.

    Intet handler om, hvorvidt noget er sandt - det er simpelthen totalt ligegyldigt. Det handler om opmærksomhed, klik, og der virker både perfide angreb på modstandere og fake news og skræmmekampagner meget bedre. Som Stuart Mill engang skrev: 'Alt hvad ondskaben behøver for at sejre, er at gode mennesker ser passivt til.' Og det er unægtelig en sandhed, der har været afprøvet om og om igen. Mange steder.

    En meget væsentlig pointe er at politik handler om kontrol. Altså folk egen oplevelse af at have kontrol med deres egen skæbne uden at være prisgivet alt muligt. Demokrati er en sikring af en aktie i kontrol. De kaosorienterede sælger deres ting på at foregive vælgerne direkte kontrol - udenom et repræsentativt demokrati, som de føler har svigtet og er en lille indspist elite, der hygger sig med sig selv. Hvad man nok i en vis grad kan nikke genkendende til, ligesom frustrationen over ikke at have indflydelse på noget som helst. 'Den herskende klasse' rører ikke en finger for at sikre andre end sig selv¸ og så er det egentlig ret let at få næsten hvemsomhelst med på vognen. Der er endda flere rigtige mennesker, der sælger deres profiler på fx Facebook - på kontrakt - som platforme for ekstreme grupper, end man lige tror.

    Konklusionen er nærmest som udtrykt af Woody Allen: I den teknologiske narcissismes tidsalder 'har de onde uden tvivl forstået noget, som de gode ikke har.' F.eks. at vrede har en formidabel energi, som kan høstes og bruges, og at vrede mest stammer fra en følelse af magtesløshed. Nogle er rigtig gode til at kanalisere den vrede.


    Og det er så kun små citater. Læs hele bogen. Den er det værd. Kan lånes på bib.
    Politikens Forlag, ISBN 978-87-400-9993-5.

    https://bibliotek.dk/materiale/kaosingenioererne_giuliano-da-empoli-f-1973-/work-of%3A870970-basis%3A143069907?tid=u9ipD1781002805740196440571

    KAOSINGENIØRERNE af Giuliano da Empoli da Empoli skriver interessante ting. Hans Troldmanden fra Kreml er en roman, selvom den ikke virker sådan. Rovdyrenes Tid er heller ikke at foragte. Men lige nu sidder jeg med Kaos-Ingeniørerne, som er spændende og egentlig ret uhyggelig læsning. Den handler om politik. Om algoritmer. Om manipulation. Om magt. Om hvordan kaos i fysikkens forstand kan udnyttes, og hvordan den er blevet det. I stedet for at beskrive, vil jeg mest diske op med nogle citater, som ikke er de eneste interessante i bogen. Den bør være på pensum i gymnasiet eller på uni, og tvangslæsning for alle politikere af den mere sædvanlige slags. Så er de advaret. Som Mark Twain engang sagde: A lie can run around the world before the truth has got her boots on. I Empolis version, fakta inkl.: 'Ifølge forskerne er en faktabaseret artikel seks gange så lang tid om at nå 1500 personer på de sociale medier som et stykke fake news.' 'En undersøgelse foretaget af New York Times har vist en sammenhæng mellem brugen af Facebook og vold mod flygtninge i Tyskland. Ved at nærstudere de seneste to års mere end tre tusind registrerede overfald kunne forskerne konstatere, at antallet af hændelser var direkte forbundet med Facebooks popularitet.' ... og det var både i by og på land. Som vi selv kan se det nu i anden ombæring, har Trump, som fint beskrevet af Bannon 'en narrativ opfattelse af sandheden.' Midten er ligegyldig - budskaber der forener folk er ligegyldige - det handler om at splitte folk på den mest opsigtsvækkende måde. For at få flertal skal man ikke søge mod midten men samle yderfløjene. Og man skal ikke slå sig til tåls med, at selv trumpeten kreperer på et tidspunkt. Når først vælgerne har vænnet sig til sig nationalpopulismens hårde stoffer, går de næppe tilbage til de traditionelle partiers kamillete men vil have nyt og måske endnu stærkere. Og så er der lidt om Facebooks fantastiske 'lookalike audience builder, som kan identificere 'de modtagelige' brugere. Her i forbindelse med Brexit. Det bruges så ikke til at samle folk om noget fælles - ikke engang laveste fællesnævner - men om at 'ophidse lidenskaberne i det størst mulige antal målgrupper for så at slå dem sammen - givetvis uden deres vidende.' Big data bruges til at identificere personer, som kan være modtagelige ud fra deres individuelle karakteristika og så skræddersy opslag henvendt til dem personligt, hvor Zuckerberg stillede teknikere til rådighed for at kunne dette og sende 5,9 millioner forskellige beskeder mod Hillary Clintons 66k i samme periode. Facebook er altså brugt til at påvirke valgkampen direkte - og det er ikke engang russerne. Vores data indsamles og bruges til politisk påvirkning helt ned på individ-niveau. Intet handler om, hvorvidt noget er sandt - det er simpelthen totalt ligegyldigt. Det handler om opmærksomhed, klik, og der virker både perfide angreb på modstandere og fake news og skræmmekampagner meget bedre. Som Stuart Mill engang skrev: 'Alt hvad ondskaben behøver for at sejre, er at gode mennesker ser passivt til.' Og det er unægtelig en sandhed, der har været afprøvet om og om igen. Mange steder. En meget væsentlig pointe er at politik handler om kontrol. Altså folk egen oplevelse af at have kontrol med deres egen skæbne uden at være prisgivet alt muligt. Demokrati er en sikring af en aktie i kontrol. De kaosorienterede sælger deres ting på at foregive vælgerne direkte kontrol - udenom et repræsentativt demokrati, som de føler har svigtet og er en lille indspist elite, der hygger sig med sig selv. Hvad man nok i en vis grad kan nikke genkendende til, ligesom frustrationen over ikke at have indflydelse på noget som helst. 'Den herskende klasse' rører ikke en finger for at sikre andre end sig selv¸ og så er det egentlig ret let at få næsten hvemsomhelst med på vognen. Der er endda flere rigtige mennesker, der sælger deres profiler på fx Facebook - på kontrakt - som platforme for ekstreme grupper, end man lige tror. Konklusionen er nærmest som udtrykt af Woody Allen: I den teknologiske narcissismes tidsalder 'har de onde uden tvivl forstået noget, som de gode ikke har.' F.eks. at vrede har en formidabel energi, som kan høstes og bruges, og at vrede mest stammer fra en følelse af magtesløshed. Nogle er rigtig gode til at kanalisere den vrede. Og det er så kun små citater. Læs hele bogen. Den er det værd. Kan lånes på bib. Politikens Forlag, ISBN 978-87-400-9993-5. https://bibliotek.dk/materiale/kaosingenioererne_giuliano-da-empoli-f-1973-/work-of%3A870970-basis%3A143069907?tid=u9ipD1781002805740196440571
    3 Kommentarer 0 Delinger 229 Visninger
  • JEG ER KONSERVATIV... MEN

    Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange.
    Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning.
    Det er næste trin i opdragelsesraketten.
    Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse.
    Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning.
    Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news.

    Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog.
    Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige.

    Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke.
    Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene.
    Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet.

    Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene

    Jeg er konservativ.
    Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    JEG ER KONSERVATIV... MEN Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange. Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning. Det er næste trin i opdragelsesraketten. Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse. Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning. Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news. Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog. Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige. Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke. Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene. Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet. Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene Jeg er konservativ. Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 453 Visninger
  • Fyringen af Nicolai Wammen sendte rystelser gennem den socialdemokratiske folketingsgruppe.
    Mange har undret sig og har ledt efter en god forklaring.

    Den almindelige undren over fyringen af finansministeren har den indlysende forklaring, at Wammen har været en meget stærk og succesrig finansminister?

    Fyringen af Wammen og udnævnelsen af Peter Hummelgaard blev set som udtryk for, at Mette Frederiksen foretrak Hummelgaard som sin afløser, når den tid kommer... og så spørger mange HVORNÅR

    #Socii #NicolaiWammen #fyring #MetteFrederiksen
    Fyringen af Nicolai Wammen sendte rystelser gennem den socialdemokratiske folketingsgruppe. Mange har undret sig og har ledt efter en god forklaring. Den almindelige undren over fyringen af finansministeren har den indlysende forklaring, at Wammen har været en meget stærk og succesrig finansminister? Fyringen af Wammen og udnævnelsen af Peter Hummelgaard blev set som udtryk for, at Mette Frederiksen foretrak Hummelgaard som sin afløser, når den tid kommer... og så spørger mange HVORNÅR 😉 #Socii #NicolaiWammen #fyring #MetteFrederiksen
    DENKORTEAVIS.DK
    Blev Wammen fyret som finansminister, fordi Mette F. frygtede, at han ville modsætte sig den røde regerings uansvarlig2 økonomisk politik?
    Onsdag blev Nicolai Wammen fyret som finansminister. Han er nu justitsminister. Peter Hummelgaard er ny finansminister. Fyringen af Wammen og udnævnelsen af Peter Hummelgaard blev set som ud…
    1 Kommentarer 0 Delinger 361 Visninger
  • I dag fejrer vi Grundlovsdag.

    En dag, hvor vi mindes, at frihed, demokrati og folkestyre ikke er naturgivne fænomener. De er resultater af generationers kamp, mod, ansvarsfølelse og vilje til at bygge et bedre samfund.

    Grundloven er ikke blot et dokument fra 1849. Den er et levende løfte om, at magten skal udgå fra folket, at mennesker har ukrænkelige frihedsrettigheder, og at ingen står over loven.

    Men friheden passer ikke sig selv.

    Den kræver respekt. Den kræver engagement. Og den kræver, at hver generation er villig til at tage ansvar for at bevare det, den har arvet.

    Som kristendemokrat tror jeg på, at ethvert menneske har en iboende værdighed. Det er en tanke, der har været med til at forme de europæiske demokratier, og som fortsat bør være et værn mod både autoritære strømninger og den kynisme, der til tider præger den politiske debat.

    Måske er det netop derfor, jeg holder så meget af at rejse gennem Europa med tog.

    Når man krydser grænser, bevæger sig gennem landskaber og møder mennesker fra forskellige nationer, mærker man noget særligt. Man oplever demokratiet i dets mange former. Man ser forskellene mellem landene, men også det fællesskab af frihed, retsstat og menneskerettigheder, som binder os sammen.

    For blot få dage siden deltog jeg i De Danske Årsmøder i Sydslesvig. Her blev frihedens og demokratiets værdi meget håndgribelig. Det danske mindretal er et levende bevis på, at mennesker kan bevare deres sprog, kultur og identitet gennem generationer, når frihedsrettigheder, demokrati og respekt for mindretal bliver taget alvorligt.

    Men vi bliver samtidig mindet om, at det ikke er en selvfølge.

    For mens vi fejrer Grundlovsdag i fred og frihed, kæmper ukrainere hver eneste dag for retten til at bestemme over deres eget land og deres egen fremtid.

    I Belarus fortsætter modige mennesker kampen for demokrati trods fængslinger og undertrykkelse.

    I Georgien står tusindvis af borgere fortsat fast på deres ønske om frihed, demokrati og en europæisk fremtid, selv når prisen er høj.

    Deres kamp minder os om, at frihed aldrig er gratis.

    På denne dag tænker jeg også på dem, der før os har båret ansvaret. På modstandsfolkene under besættelsen. På danske soldater og veteraner, der har tjent i internationale missioner. På alle dem, som gennem generationer har været villige til at forsvare demokrati, fred og menneskelig værdighed.

    Grundloven er et arvestykke.

    Ikke et, der skal stå urørt i en montre, men et, der skal bruges, værnes om og gives videre i bedre stand, end vi selv modtog det.

    Det er vores ansvar.

    Og det er måske den vigtigste lektie på Grundlovsdag.

    God Grundlovsdag!
    🇩🇰 I dag fejrer vi Grundlovsdag. 🇩🇰 En dag, hvor vi mindes, at frihed, demokrati og folkestyre ikke er naturgivne fænomener. De er resultater af generationers kamp, mod, ansvarsfølelse og vilje til at bygge et bedre samfund. Grundloven er ikke blot et dokument fra 1849. Den er et levende løfte om, at magten skal udgå fra folket, at mennesker har ukrænkelige frihedsrettigheder, og at ingen står over loven. Men friheden passer ikke sig selv. Den kræver respekt. Den kræver engagement. Og den kræver, at hver generation er villig til at tage ansvar for at bevare det, den har arvet. Som kristendemokrat tror jeg på, at ethvert menneske har en iboende værdighed. Det er en tanke, der har været med til at forme de europæiske demokratier, og som fortsat bør være et værn mod både autoritære strømninger og den kynisme, der til tider præger den politiske debat. Måske er det netop derfor, jeg holder så meget af at rejse gennem Europa med tog. Når man krydser grænser, bevæger sig gennem landskaber og møder mennesker fra forskellige nationer, mærker man noget særligt. Man oplever demokratiet i dets mange former. Man ser forskellene mellem landene, men også det fællesskab af frihed, retsstat og menneskerettigheder, som binder os sammen. For blot få dage siden deltog jeg i De Danske Årsmøder i Sydslesvig. Her blev frihedens og demokratiets værdi meget håndgribelig. Det danske mindretal er et levende bevis på, at mennesker kan bevare deres sprog, kultur og identitet gennem generationer, når frihedsrettigheder, demokrati og respekt for mindretal bliver taget alvorligt. Men vi bliver samtidig mindet om, at det ikke er en selvfølge. For mens vi fejrer Grundlovsdag i fred og frihed, kæmper ukrainere hver eneste dag for retten til at bestemme over deres eget land og deres egen fremtid. I Belarus fortsætter modige mennesker kampen for demokrati trods fængslinger og undertrykkelse. I Georgien står tusindvis af borgere fortsat fast på deres ønske om frihed, demokrati og en europæisk fremtid, selv når prisen er høj. Deres kamp minder os om, at frihed aldrig er gratis. På denne dag tænker jeg også på dem, der før os har båret ansvaret. På modstandsfolkene under besættelsen. På danske soldater og veteraner, der har tjent i internationale missioner. På alle dem, som gennem generationer har været villige til at forsvare demokrati, fred og menneskelig værdighed. Grundloven er et arvestykke. Ikke et, der skal stå urørt i en montre, men et, der skal bruges, værnes om og gives videre i bedre stand, end vi selv modtog det. Det er vores ansvar. Og det er måske den vigtigste lektie på Grundlovsdag. God Grundlovsdag!
    Like
    Love
    Yay
    4
    1 Kommentarer 0 Delinger 442 Visninger
  • Der er ugler i mosen...Ingen tog ordet, da Mette Frederiksen så S-gruppen i øjnene efter hård kritik.
    Kun 25 minutter fik den socialdemokratiske folketingsgruppe med deres partiformand dagen efter, at hun har sat ild til den fløjkrig, der har ulmet under overfladen i årevis.

    Der er "turbulens" i Socialdemokratiets folketingsgruppe efter fordelingen af ministerposter. I dag forsøgte Mette Frederiksen at forklare sine valg.

    Peter Hummelgaard blev forfremmet til finansminister. Nicolai Wammen blev rykket et felt tilbage til posten som justitsminister. Et træk, som TV 2s politiske redaktør Hans Redder blandt flere andre læser som "en klar tilkendegivelse af, hvem Mette Frederiksen ønsker som sin efterfølger".

    Samtidig blev nogle af Mette Frederiksens venner ministre, mens andre fra folketingsgruppen blev fravalgt.

    #Socci #Socialdemokratiet #MetteFrederiksen #turnulens #fløjkrig
    Der er ugler i mosen...Ingen tog ordet, da Mette Frederiksen så S-gruppen i øjnene efter hård kritik. Kun 25 minutter fik den socialdemokratiske folketingsgruppe med deres partiformand dagen efter, at hun har sat ild til den fløjkrig, der har ulmet under overfladen i årevis. Der er "turbulens" i Socialdemokratiets folketingsgruppe efter fordelingen af ministerposter. I dag forsøgte Mette Frederiksen at forklare sine valg. Peter Hummelgaard blev forfremmet til finansminister. Nicolai Wammen blev rykket et felt tilbage til posten som justitsminister. Et træk, som TV 2s politiske redaktør Hans Redder blandt flere andre læser som "en klar tilkendegivelse af, hvem Mette Frederiksen ønsker som sin efterfølger". Samtidig blev nogle af Mette Frederiksens venner ministre, mens andre fra folketingsgruppen blev fravalgt. #Socci #Socialdemokratiet #MetteFrederiksen #turnulens #fløjkrig
    NYHEDER.TV2.DK
    Ingen tog ordet, da Mette Frederiksen så S-gruppen i øjnene efter hård kritik
    Der er "turbulens" i Socialdemokratiets folketingsgruppe efter fordelingen af ministerposter. I dag forsøgte Mette Frederiksen at forklare sine valg.
    0 Kommentarer 0 Delinger 518 Visninger
  • To folketingsmedlemmer fra regeringspartier blev onsdag valgt til at ministre – og torsdag meddeler De Radikales nytiltrådte ministre Samira Nawa og Zenia Stampe at de går på orlov fra Folketinget og overlader deres mandater til stedfortrædere.

    Spørgsmålet er: Får de så tildelt ministerpension efter 1 års orlov fra folketinget?

    Danmark har de sidste ti uger været igennem rekordlange regeringsforhandlinger. Faktisk historiens længste.

    Forhandlingerne kulminerede mandag aften, da den daværende kongelig undersøger Mette Frederiksen kørte til Kongeskibet Dannebrog i Odense og fortalte, at der endelig kunne dannes regering mellem Socialdemokratiet, Moderaterne, SF og Radikale Venstre.

    Tirsdag eftermiddag blev regeringsgrundlaget derefter fremlagt, og onsdag klokken 10.00 blev navnet sat på de nye 21 ministre.

    #Socii #Ministerpension #ZenisStampe #SamiraNawa
    To folketingsmedlemmer fra regeringspartier blev onsdag valgt til at ministre – og torsdag meddeler De Radikales nytiltrådte ministre Samira Nawa og Zenia Stampe at de går på orlov fra Folketinget og overlader deres mandater til stedfortrædere. 🧐 Spørgsmålet er: Får de så tildelt ministerpension efter 1 års orlov fra folketinget? Danmark har de sidste ti uger været igennem rekordlange regeringsforhandlinger. Faktisk historiens længste. Forhandlingerne kulminerede mandag aften, da den daværende kongelig undersøger Mette Frederiksen kørte til Kongeskibet Dannebrog i Odense og fortalte, at der endelig kunne dannes regering mellem Socialdemokratiet, Moderaterne, SF og Radikale Venstre. Tirsdag eftermiddag blev regeringsgrundlaget derefter fremlagt, og onsdag klokken 10.00 blev navnet sat på de nye 21 ministre. #Socii #Ministerpension #ZenisStampe #SamiraNawa
    PRESSE-FOTOS.DK
    Breaking: To nyvalgte ministre går direkte på orlov
    To folketingsmedlemmer fra regeringspartier blev onsdag valgt til at ministre - og torsdag oplyser de, at de går på orlov Danmark har de sidste ti uger
    Angry
    Sad
    3
    5 Kommentarer 0 Delinger 520 Visninger
  • Efter planen holder Socialdemokratiet fra klokken 9.30 sit første gruppemøde, efter den nye regering under statsminister Mette Frederiksens ledelse er blevet præsenteret.

    Hvike forventninger har du til at Mette Frederiksens regering gennemføre noget indenfor de næste 100 dage?

    #Socii #svigt #MetteFrederiksen

    Efter planen holder Socialdemokratiet fra klokken 9.30 sit første gruppemøde, efter den nye regering under statsminister Mette Frederiksens ledelse er blevet præsenteret. Hvike forventninger har du til at Mette Frederiksens regering gennemføre noget indenfor de næste 100 dage? #Socii #svigt #MetteFrederiksen
    NYHEDER.TV2.DK
    S-gruppemøde klokken 9.30
    Bliv opdateret med seneste nyt om efterdønningerne i kølvandet på folketingsvalget 2026.
    6 Kommentarer 0 Delinger 286 Visninger
  • Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne???

    Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu.

    Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid" - Nu er hun blevet hentet ind fra gaden til en ministerpost.
    Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne??? Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu. Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid" - Nu er hun blevet hentet ind fra gaden til en ministerpost.
    NYHEDER.TV2.DK
    Miljøminister har været SF'er i ”et stykke tid”
    Bliv opdateret med seneste nyt om efterdønningerne i kølvandet på folketingsvalget 2026.
    Like
    1
    2 Kommentarer 0 Delinger 608 Visninger
  • Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne???

    Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid".

    - Men Maria Reumert Gjerding vidste intet med sikkerhed, før hun blev ringet op af SF's partileder 19.30 i går aftes og siden af statsminister Mette Frederiksen, som bekræftede, at man gerne ville tilbyde hende en ministerpost (direkte ind fra gaden).

    Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu.

    #ministerpost #folketingsvalg #MariaReumertGjerding #SF #PiaOlsenDyhr #demokrati #MetteFrederiksen
    Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne??? Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid". - Men Maria Reumert Gjerding vidste intet med sikkerhed, før hun blev ringet op af SF's partileder 19.30 i går aftes og siden af statsminister Mette Frederiksen, som bekræftede, at man gerne ville tilbyde hende en ministerpost (direkte ind fra gaden). Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu. #ministerpost #folketingsvalg #MariaReumertGjerding #SF #PiaOlsenDyhr #demokrati #MetteFrederiksen
    NYHEDER.TV2.DK
    Miljøminister har været SF'er i ”et stykke tid”
    Bliv opdateret med seneste nyt om efterdønningerne i kølvandet på folketingsvalget 2026.
    6 Kommentarer 0 Delinger 571 Visninger
  • Ny afsløring om hemmelig S-forening forbavser: Har aldrig, hørt om det før... "Pamperi"?
    Flere socialdemokrater er forargede over foreningens omfang, men vil ikke udtale sig af frygt for deres fremtid i partiet.

    Omfanget af den skjulte partistøtte i Socialdemokratiet via Foreningen Kampagnebureauet er større end hidtil kendt. De mørklagte pengestrømme trækker nu tråde til flere toppolitikere i partiet.

    Har du tillid til denne flok "overførselsindkomst modtagere", som landets øverste ledelse?

    Læs artiklen hvis du vil have mere indsigt i alt det, der ikke skulle ud i offentligheden - pengestrømmen:
    https://nyheder.tv2.dk/politik/2026-05-29-ny-afsloering-om-hemmelig-s-forening-forbavser-aldrig-hoert-om-det-foer

    #Socii #Pamperi #partistøtte #MetteFrederiksen #Socialdemokratiet
    🧐 Ny afsløring om hemmelig S-forening forbavser: Har aldrig, hørt om det før... "Pamperi"? Flere socialdemokrater er forargede over foreningens omfang, men vil ikke udtale sig af frygt for deres fremtid i partiet. Omfanget af den skjulte partistøtte i Socialdemokratiet via Foreningen Kampagnebureauet er større end hidtil kendt. De mørklagte pengestrømme trækker nu tråde til flere toppolitikere i partiet. Har du tillid til denne flok "overførselsindkomst modtagere", som landets øverste ledelse? 🤔 Læs artiklen hvis du vil have mere indsigt i alt det, der ikke skulle ud i offentligheden - pengestrømmen: https://nyheder.tv2.dk/politik/2026-05-29-ny-afsloering-om-hemmelig-s-forening-forbavser-aldrig-hoert-om-det-foer #Socii #Pamperi #partistøtte #MetteFrederiksen #Socialdemokratiet
    NYHEDER.TV2.DK
    Ny afsløring om hemmelig S-forening forbavser: - Aldrig hørt om det før
    Flere socialdemokrater er forargede over foreningens omfang, men vil ikke udtale sig af frygt for deres fremtid i partiet.
    Angry
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 428 Visninger
Flere resultater