• Skal vi passe på, at Ruslands krig i Ukraine, ikke bliver en sovepude?
    Jeg kan godt være bekymret for, hvad Putin kunne finde på, hvis Rusland i et slutspil i krigen om Ukraine, "ligner", at de er ved at tabe.


    #Socii #Putin #Ukraine #Rusland #krig #nederlag #EU #Danmark #OleVagnkjær
    Skal vi passe på, at Ruslands krig i Ukraine, ikke bliver en sovepude? Jeg kan godt være bekymret for, hvad Putin kunne finde på, hvis Rusland i et slutspil i krigen om Ukraine, "ligner", at de er ved at tabe. #Socii #Putin #Ukraine #Rusland #krig #nederlag #EU #Danmark #OleVagnkjær
    WWW.DR.DK
    Eksperter: Man skal passe på, at Ruslands krig i Ukraine ikke bliver en sovepude
    Rusland opruster langs grænsen til Norden og Baltikum, kunne DR afdække tidligere i dag.
    Like
    Sad
    2
    1 Kommentarer 0 Delinger 128 Visninger
  • Ukrainske droner udløser varemangel og skænderier på russisk besatte Krim!
    Forestil dig, at du skal have tilladelse fra en statslig app, før du får lov at købe lidt benzin. At du kun får lov at købe 20 liter om ugen. Og at de elektroniske rationeringsmærker bliver udsolgt nærmest på sekunder.

    Sådan er det lige nu på det russiskbesatte Krim, hvor alt fra brændstof til dagligvarer ser ud til at være begrænset.

    #Socii #Krim #Ukraine #Droner #OleVagnkjær
    🤪 Ukrainske droner udløser varemangel og skænderier på russisk besatte Krim! Forestil dig, at du skal have tilladelse fra en statslig app, før du får lov at købe lidt benzin. At du kun får lov at købe 20 liter om ugen. Og at de elektroniske rationeringsmærker bliver udsolgt nærmest på sekunder. Sådan er det lige nu på det russiskbesatte Krim, hvor alt fra brændstof til dagligvarer ser ud til at være begrænset. #Socii #Krim #Ukraine #Droner #OleVagnkjær
    POLITIKEN.DK
    Ukrainske droner udløser varemangel og skænderier på russisk
    Ukrainerne har nu alt på vejene i syd i sigtekornet. Det giver forsyningsproblemer på Krim og tvinger russerne til at vælge småveje for i det mindste at få nogle af leverancerne frem.
    0 Kommentarer 0 Delinger 66 Visninger
  • Er det ved at blive en psykologisk kamp, mere end magtdemonstration for Putin?

    Margus Tsahkna, der er Estlands udenrigsminister, er ikke bange for Rusland.
    Nu vil han forhindre, at Putin laver endnu en fejlberegning
    Det er altafgørende, at Vesten ikke ryster på hånden over for Rusland, siger den estiske udenrigsminister.

    For som ester og mangeårig toppolitiker, heriblandt med en fortid som forsvarsminister, kender han om nogen til den store nabo mod øst. Og dens luner.

    - Vi estere har boet her i et par tusinde år, så vi kender russerne godt, påpeger Margus Tsahkna og understreger også, at man skal undgå at gå i panik, når det kommer til Rusland.

    - Vi skal handle ud fra virkeligheden, ikke ud fra frygt, siger han.

    I den seneste tid har Estland sammen med Letland, Litauen og Finland i den grad mærket et stigende pres fra Rusland. Noget, der vil være fokus på, når de nordiske og baltiske ledere i dag mødes til topmøde i den estiske hovedstad, Tallinn.

    Russerne har blandt andet haft held med at få sendt en række ukrainske kampdroner, som egentlig var på vej mod mål i Rusland, på afveje, så de i stedet er fløjet ind over de baltiske lande og Finland. Flere af dem er enten styrtet eller blevet skudt ned.

    Samtidig har styret i Kreml flere gange været ude at beskylde balterne og finnerne for at give ukrainerne lov til at bruge deres luftrum til at angribe russerne. Noget, som Margus Tsahkna betegner som "rendyrket fake news."

    Men ifølge udenrigsministeren forsøger den russiske præsident, Vladimir Putin, at presse de vestlige lande til blandt andet at sætte foden ned over for Ukraine, som lige nu oplever et vist momentum - både militært og politisk.

    #Socii #Estland #Rusland #Putin #MargusTsahkna #OleVagnkjær
    Er det ved at blive en psykologisk kamp, mere end magtdemonstration for Putin? Margus Tsahkna, der er Estlands udenrigsminister, er ikke bange for Rusland. Nu vil han forhindre, at Putin laver endnu en fejlberegning Det er altafgørende, at Vesten ikke ryster på hånden over for Rusland, siger den estiske udenrigsminister. For som ester og mangeårig toppolitiker, heriblandt med en fortid som forsvarsminister, kender han om nogen til den store nabo mod øst. Og dens luner. - Vi estere har boet her i et par tusinde år, så vi kender russerne godt, påpeger Margus Tsahkna og understreger også, at man skal undgå at gå i panik, når det kommer til Rusland. - Vi skal handle ud fra virkeligheden, ikke ud fra frygt, siger han. I den seneste tid har Estland sammen med Letland, Litauen og Finland i den grad mærket et stigende pres fra Rusland. Noget, der vil være fokus på, når de nordiske og baltiske ledere i dag mødes til topmøde i den estiske hovedstad, Tallinn. Russerne har blandt andet haft held med at få sendt en række ukrainske kampdroner, som egentlig var på vej mod mål i Rusland, på afveje, så de i stedet er fløjet ind over de baltiske lande og Finland. Flere af dem er enten styrtet eller blevet skudt ned. Samtidig har styret i Kreml flere gange været ude at beskylde balterne og finnerne for at give ukrainerne lov til at bruge deres luftrum til at angribe russerne. Noget, som Margus Tsahkna betegner som "rendyrket fake news." Men ifølge udenrigsministeren forsøger den russiske præsident, Vladimir Putin, at presse de vestlige lande til blandt andet at sætte foden ned over for Ukraine, som lige nu oplever et vist momentum - både militært og politisk. #Socii #Estland #Rusland #Putin #MargusTsahkna #OleVagnkjær
    WWW.DR.DK
    Rusland er presset, vurderer Estlands udenrigsminister. Nu vil han forhindre, at Putin laver endnu en fejlberegning
    Det er altafgørende, at Vesten ikke ryster på hånden over for Rusland, siger den estiske udenrigsminister. Det gælder også præsident Trump.
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 382 Visninger
  • Det Ukrainske militær gør den russiske befolkning opmærksom på at Putin er i krig mod Ukraine... Nu ved de hvordan det føles".

    Chokerede indbyggerne i Sankt Petersborg kunne lørdag se til, mens deres by blev bombet og enorme sorte røgskyer væltede op over hustagene.

    Det ukrainske militær har igen ramt militærets oliedepoter og flådehavnen tæt på Sankt Petersborg, der er Ruslands næststørste by.
    Det havde russerne og deres ledere ikke i deres vildeste forestillinger set komme, da de angreb Ukraine for 4 1/2 år siden.

    #Socii #Krig #Ukraine #Rusland #SanktPetersborg #oliedepoter
    Det Ukrainske militær gør den russiske befolkning opmærksom på at Putin er i krig mod Ukraine... Nu ved de hvordan det føles". Chokerede indbyggerne i Sankt Petersborg kunne lørdag se til, mens deres by blev bombet og enorme sorte røgskyer væltede op over hustagene. Det ukrainske militær har igen ramt militærets oliedepoter og flådehavnen tæt på Sankt Petersborg, der er Ruslands næststørste by. Det havde russerne og deres ledere ikke i deres vildeste forestillinger set komme, da de angreb Ukraine for 4 1/2 år siden. #Socii #Krig #Ukraine #Rusland #SanktPetersborg #oliedepoter
    DENKORTEAVIS.DK
    Ukraine bombede lørdag Sankt Petersborg – de har ændret krigens gang, men de skal have mere støtte for at vinde, siger dansk oberst
    Chokerede indbyggerne i Sankt Petersborg kunne lørdag se til, mens deres by blev bombet og enorme sorte røgskyer væltede op over hustagene. Det ukrainske militær havde ramt militærets oliede…
    Like
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 555 Visninger
  • Åh nej ikke igen ....

    Christian Eriksen, skal vi ikke sige du har spillet din sidste landskamp nu? Du skylder ikke nogen noget.. Fodbold er ikke det værd..


    https://www.bt.dk/fodbold/christian-eriksen-falder-om-i-testkamp-mod-ukraine-1
    Åh nej ikke igen .... Christian Eriksen, skal vi ikke sige du har spillet din sidste landskamp nu? Du skylder ikke nogen noget.. Fodbold er ikke det værd.. https://www.bt.dk/fodbold/christian-eriksen-falder-om-i-testkamp-mod-ukraine-1
    WWW.BT.DK
    Christian Eriksen falder om i testkamp mod Ukraine
    Danmarks kamp mod Ukraine er fløjet af før tid efter episode med Christian Eriksen. Han er ved bevidsthed og er nu på vej til hospitalet.
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 498 Visninger
  • Christian Eriksen faldt om igen under testkamp imellem Danmark og Ukraine.
    Danske og Ukrainske spiller slog ring omkring Eriksen, mens han blev tilset af lægehold.
    Han kom til sig selv igen og har det efter omstændighederne godt.
    Han bliver nu kørt til Odense Universitet Hospital og får yderliger undersøgelser.
    Kampen bliv fløjtet af med ca 30 min tilbage.

    Sidst Christian faldt om var i 2021.
    Ønsker Christian Eriksen god bedring.
    Tankerne går til ham og familien

    Tak til det Ukrainske hold og fans for deres respekt
    Christian Eriksen faldt om igen under testkamp imellem Danmark og Ukraine. Danske og Ukrainske spiller slog ring omkring Eriksen, mens han blev tilset af lægehold. Han kom til sig selv igen og har det efter omstændighederne godt. Han bliver nu kørt til Odense Universitet Hospital og får yderliger undersøgelser. Kampen bliv fløjtet af med ca 30 min tilbage. Sidst Christian faldt om var i 2021. Ønsker Christian Eriksen god bedring. Tankerne går til ham og familien Tak til det Ukrainske hold og fans for deres respekt
    Sad
    3
    2 Kommentarer 0 Delinger 621 Visninger
  • Er Ukraine ved at vinde krigen?
    Efter fire års blodig nedslidningskrig ser militæranalytiker tegn på, at styrkeforholdet er ved at tippe til Ukraines fordel.
    Lige nu har mange opmærksomheden rettet mod de opsigtsvækkende angreb, som Ukraine har lanceret dybt inde i Rusland.

    - Ukrainerne har siden sidste efterår lanceret en kampagne mod Krim, vi lidt har overset. De prøver at gøre det så surt som muligt for russerne at bibeholde halvøen.
    Også den amerikanske tænketank Atlantic Council har bidt mærke i Ukraines strategi.

    Tænketanken skrev i slutningen af maj, at Ukraine forsøger at "isolere" Krim med sine droneangreb og sætte en kæp i hjulet på den russiske forsyning til øen.

    #Socii #Ukraine #Rusland #Krim
    Er Ukraine ved at vinde krigen? Efter fire års blodig nedslidningskrig ser militæranalytiker tegn på, at styrkeforholdet er ved at tippe til Ukraines fordel. Lige nu har mange opmærksomheden rettet mod de opsigtsvækkende angreb, som Ukraine har lanceret dybt inde i Rusland. - Ukrainerne har siden sidste efterår lanceret en kampagne mod Krim, vi lidt har overset. De prøver at gøre det så surt som muligt for russerne at bibeholde halvøen. Også den amerikanske tænketank Atlantic Council har bidt mærke i Ukraines strategi. Tænketanken skrev i slutningen af maj, at Ukraine forsøger at "isolere" Krim med sine droneangreb og sætte en kæp i hjulet på den russiske forsyning til øen. #Socii #Ukraine #Rusland #Krim
    NYHEDER.TV2.DK
    Ukraine er i gang med ”overset” taktik på Krim, siger ekspert
    Ifølge sikkerhedspolitisk rådgiver forsøger Ukraine at gøre Krim-halvøen til en hæmsko for Rusland.
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 474 Visninger
  • Mette Frederiksen bakker op om EU-udvidelse, mens europæiske ledere diskuterer, hvordan unionen undgår nye blokeringer indefra.

    Er der frygt for ny "Orbán"?
    Mette Frederiksen er på linje med størstedelen af Europas stats- og regeringschefer, der støtter udvidelse af EU. Men flere lande ønsker samtidig at gentænke EU’s optagelsesproces.

    Det skyldes blandt andet erfaringer med Ungarns tidligere premierminister, Viktor Orbán, der blokerede flere beslutninger herunder støtte til Ukraine og sanktioner mod Rusland.

    - Jeg tror, at jo flere lande der kommer med, jo mere må vi kigge ind i også at kunne træffe beslutninger på en anden måde, så ingen kan forsinke os i at gøre det, der skal til, for eksempel i oprustningen af Europa, som er det allervigtigste, siger Mette Frederiksen.

    EU-landene står derfor i et dilemma. På den ene side vil de have østlande væk fra Putin og ind i den europæiske familie. Men samtidig kan flere medlemmer svække unionens handlekraft.

    Det har fået Tysklands kansler, Friedrich Merz, til at foreslå en ny optagelsesmodel, hvor kandidatlande som Ukraine kan få mulighed for at tage del i EU-Kommissionen og EU-Parlamentet – men uden stemmeret.

    Ukraines præsident Zelenskyj var dog hurtig til at afvise forslaget:
    - Det vil være unfair at lade Ukraine være til stede i EU uden at give os en stemme.
    Zelenskyj har været en stor fortaler for landets EU-medlemskab, som han mener er til gavn for både Ukraine og Europas sikkerhed.

    #Socii #Ukraine #EUmedlemsskab #EUKommissionen #EUParlamentet #MetteFrederiksen #OleVagnkjær
    Mette Frederiksen bakker op om EU-udvidelse, mens europæiske ledere diskuterer, hvordan unionen undgår nye blokeringer indefra. Er der frygt for ny "Orbán"? Mette Frederiksen er på linje med størstedelen af Europas stats- og regeringschefer, der støtter udvidelse af EU. Men flere lande ønsker samtidig at gentænke EU’s optagelsesproces. Det skyldes blandt andet erfaringer med Ungarns tidligere premierminister, Viktor Orbán, der blokerede flere beslutninger herunder støtte til Ukraine og sanktioner mod Rusland. - Jeg tror, at jo flere lande der kommer med, jo mere må vi kigge ind i også at kunne træffe beslutninger på en anden måde, så ingen kan forsinke os i at gøre det, der skal til, for eksempel i oprustningen af Europa, som er det allervigtigste, siger Mette Frederiksen. EU-landene står derfor i et dilemma. På den ene side vil de have østlande væk fra Putin og ind i den europæiske familie. Men samtidig kan flere medlemmer svække unionens handlekraft. Det har fået Tysklands kansler, Friedrich Merz, til at foreslå en ny optagelsesmodel, hvor kandidatlande som Ukraine kan få mulighed for at tage del i EU-Kommissionen og EU-Parlamentet – men uden stemmeret. Ukraines præsident Zelenskyj var dog hurtig til at afvise forslaget: - Det vil være unfair at lade Ukraine være til stede i EU uden at give os en stemme. Zelenskyj har været en stor fortaler for landets EU-medlemskab, som han mener er til gavn for både Ukraine og Europas sikkerhed. #Socii #Ukraine #EUmedlemsskab #EUKommissionen #EUParlamentet #MetteFrederiksen #OleVagnkjær
    WWW.DR.DK
    Europa har vokseværk, men ledere frygter ny Orbán i unionen
    Mette Frederiksen bakker op om EU-udvidelse, mens europæiske ledere diskuterer, hvordan unionen undgår nye blokeringer indefra.
    0 Kommentarer 0 Delinger 493 Visninger
  • I dag fejrer vi Grundlovsdag.

    En dag, hvor vi mindes, at frihed, demokrati og folkestyre ikke er naturgivne fænomener. De er resultater af generationers kamp, mod, ansvarsfølelse og vilje til at bygge et bedre samfund.

    Grundloven er ikke blot et dokument fra 1849. Den er et levende løfte om, at magten skal udgå fra folket, at mennesker har ukrænkelige frihedsrettigheder, og at ingen står over loven.

    Men friheden passer ikke sig selv.

    Den kræver respekt. Den kræver engagement. Og den kræver, at hver generation er villig til at tage ansvar for at bevare det, den har arvet.

    Som kristendemokrat tror jeg på, at ethvert menneske har en iboende værdighed. Det er en tanke, der har været med til at forme de europæiske demokratier, og som fortsat bør være et værn mod både autoritære strømninger og den kynisme, der til tider præger den politiske debat.

    Måske er det netop derfor, jeg holder så meget af at rejse gennem Europa med tog.

    Når man krydser grænser, bevæger sig gennem landskaber og møder mennesker fra forskellige nationer, mærker man noget særligt. Man oplever demokratiet i dets mange former. Man ser forskellene mellem landene, men også det fællesskab af frihed, retsstat og menneskerettigheder, som binder os sammen.

    For blot få dage siden deltog jeg i De Danske Årsmøder i Sydslesvig. Her blev frihedens og demokratiets værdi meget håndgribelig. Det danske mindretal er et levende bevis på, at mennesker kan bevare deres sprog, kultur og identitet gennem generationer, når frihedsrettigheder, demokrati og respekt for mindretal bliver taget alvorligt.

    Men vi bliver samtidig mindet om, at det ikke er en selvfølge.

    For mens vi fejrer Grundlovsdag i fred og frihed, kæmper ukrainere hver eneste dag for retten til at bestemme over deres eget land og deres egen fremtid.

    I Belarus fortsætter modige mennesker kampen for demokrati trods fængslinger og undertrykkelse.

    I Georgien står tusindvis af borgere fortsat fast på deres ønske om frihed, demokrati og en europæisk fremtid, selv når prisen er høj.

    Deres kamp minder os om, at frihed aldrig er gratis.

    På denne dag tænker jeg også på dem, der før os har båret ansvaret. På modstandsfolkene under besættelsen. På danske soldater og veteraner, der har tjent i internationale missioner. På alle dem, som gennem generationer har været villige til at forsvare demokrati, fred og menneskelig værdighed.

    Grundloven er et arvestykke.

    Ikke et, der skal stå urørt i en montre, men et, der skal bruges, værnes om og gives videre i bedre stand, end vi selv modtog det.

    Det er vores ansvar.

    Og det er måske den vigtigste lektie på Grundlovsdag.

    God Grundlovsdag!
    🇩🇰 I dag fejrer vi Grundlovsdag. 🇩🇰 En dag, hvor vi mindes, at frihed, demokrati og folkestyre ikke er naturgivne fænomener. De er resultater af generationers kamp, mod, ansvarsfølelse og vilje til at bygge et bedre samfund. Grundloven er ikke blot et dokument fra 1849. Den er et levende løfte om, at magten skal udgå fra folket, at mennesker har ukrænkelige frihedsrettigheder, og at ingen står over loven. Men friheden passer ikke sig selv. Den kræver respekt. Den kræver engagement. Og den kræver, at hver generation er villig til at tage ansvar for at bevare det, den har arvet. Som kristendemokrat tror jeg på, at ethvert menneske har en iboende værdighed. Det er en tanke, der har været med til at forme de europæiske demokratier, og som fortsat bør være et værn mod både autoritære strømninger og den kynisme, der til tider præger den politiske debat. Måske er det netop derfor, jeg holder så meget af at rejse gennem Europa med tog. Når man krydser grænser, bevæger sig gennem landskaber og møder mennesker fra forskellige nationer, mærker man noget særligt. Man oplever demokratiet i dets mange former. Man ser forskellene mellem landene, men også det fællesskab af frihed, retsstat og menneskerettigheder, som binder os sammen. For blot få dage siden deltog jeg i De Danske Årsmøder i Sydslesvig. Her blev frihedens og demokratiets værdi meget håndgribelig. Det danske mindretal er et levende bevis på, at mennesker kan bevare deres sprog, kultur og identitet gennem generationer, når frihedsrettigheder, demokrati og respekt for mindretal bliver taget alvorligt. Men vi bliver samtidig mindet om, at det ikke er en selvfølge. For mens vi fejrer Grundlovsdag i fred og frihed, kæmper ukrainere hver eneste dag for retten til at bestemme over deres eget land og deres egen fremtid. I Belarus fortsætter modige mennesker kampen for demokrati trods fængslinger og undertrykkelse. I Georgien står tusindvis af borgere fortsat fast på deres ønske om frihed, demokrati og en europæisk fremtid, selv når prisen er høj. Deres kamp minder os om, at frihed aldrig er gratis. På denne dag tænker jeg også på dem, der før os har båret ansvaret. På modstandsfolkene under besættelsen. På danske soldater og veteraner, der har tjent i internationale missioner. På alle dem, som gennem generationer har været villige til at forsvare demokrati, fred og menneskelig værdighed. Grundloven er et arvestykke. Ikke et, der skal stå urørt i en montre, men et, der skal bruges, værnes om og gives videre i bedre stand, end vi selv modtog det. Det er vores ansvar. Og det er måske den vigtigste lektie på Grundlovsdag. God Grundlovsdag!
    Like
    Love
    Yay
    5
    1 Kommentarer 0 Delinger 555 Visninger
  • Ukraine får nu medvind i USA, når det gælder krigsførelsen mod Rusland...
    Det skyldes, at Repræsentanternes Hus – det ene kammer i USA's kongres – natten til fredag dansk tid stemte for et lovforslag, der vil yde støtte til Ukraine og indføre nye restriktioner mod Rusland.

    226 stemte for forslaget 'Ukraine Support Act', mens 195 stemte imod. 18 republikanere stemte for, mens det samme gjaldt alle deltagende demokrater på nær én.

    Afstemningen er ifølge nyhedsbureauet Reuters et tegn på, at flere republikanere er villige til at trodse præsident Donald Trump.

    Før lovforslaget kan blive en realitet, skal forslaget dog også stemmes igennem i Senatet.
    "Ukraine Support Act" = USA support?

    #Sopcii #Ukraine #Krig #USA #senatet #UkraineSupportAct
    🧐 Ukraine får nu medvind i USA, når det gælder krigsførelsen mod Rusland... Det skyldes, at Repræsentanternes Hus – det ene kammer i USA's kongres – natten til fredag dansk tid stemte for et lovforslag, der vil yde støtte til Ukraine og indføre nye restriktioner mod Rusland. 226 stemte for forslaget 'Ukraine Support Act', mens 195 stemte imod. 18 republikanere stemte for, mens det samme gjaldt alle deltagende demokrater på nær én. Afstemningen er ifølge nyhedsbureauet Reuters et tegn på, at flere republikanere er villige til at trodse præsident Donald Trump. Før lovforslaget kan blive en realitet, skal forslaget dog også stemmes igennem i Senatet. "Ukraine Support Act" = USA support? #Sopcii #Ukraine #Krig #USA #senatet #UkraineSupportAct
    NYHEDER.TV2.DK
    Repræsentanternes Hus stemmer for mere støtte til Ukraine
    Hold dig opdateret på krigen i Ukraine med nyheder fra TV 2. Få overblik over sidste nyt her.
    0 Kommentarer 0 Delinger 521 Visninger
Flere resultater