At vælge skinnerne – mine erfaringer med tog og bus som bæredygtige alternativer til fly

3
2K

Hvordan rejser man gennem Europa uden at flyve – og hvorfor skulle man overhovedet gøre det?

For mig handler svaret ikke kun om klima og CO₂-regnskaber, men også om, hvordan vi som samfund og individer vælger at forbinde os med hinanden og med de steder, vi rejser til og igennem. De seneste mange år har jeg gentagne gange valgt toget og, når nødvendigt, langtursbusser, når jeg skulle på ferie, eller under ferien, eller til internationale møder og arrangementer i f.eks. Valencia, Bruxelles, Luxembourg, Paris og Hamborg. Det har været lærerigt, udfordrende, til tider også udmattende, men også langt mere givende end at tage en hurtig flyrejse uden kontakt til rejsen som oplevelse.

Rejsen til Valencia – en konkret stresstest af Europas grønne mobilitet

Da jeg skulle til EPP-kongressen i Valencia, en rejse på godt 2500 kilometer, bestilte jeg min billet blot få dage før afgang. Det betød, at jeg måtte navigere gennem et mindre lappetæppe af nationale og private operatører. Jeg benyttede apps som DB Navigator, SNCF Connect, Renfe, Flixbus, og lokale apps som Bonjour RATP og EMT Valencia. Fordi mange tog var udsolgt eller ekstremt dyre, måtte jeg kombinere højhastighedstog busser – bl.a. via Paris og Barcelona.

Hjemturen var ikke meget anderledes, men blev først bestilt på hjemrejsedagen. Den var med tog fra Valencia til Barcelona, videre til Paris med bus, og herfra videre til Hamborg med højhastighedstog og så bus til Odense. I alt næsten to døgn undervejs. Det lyder måske som opslidende logistik og det var det til dels, men det var også et levende eksperiment i, hvad der faktisk kan lade sig gøre, og hvad der stadig er alt for bøvlet. Som politiker og bestyrelsesmedlem i Rådet for Bæredygtig Trafik var det også et spørgsmål om selv at gøre, som jeg opfordrer andre til.

Bruxelles og Luxembourg – når toget virker - hele vejen

Til møder i Bruxelles valgte jeg naturligvis tog. Det kan gøres med bare to skift fra Danmark, og forbindelserne til nabolandene er gode. Alligevel fløj de fleste mødedeltagere, endda fra byer med hurtig og direkte togforbindelse. Det afslører lidt en uheldig dobbeltmoral: Vi taler om grøn transport, men prioriterer den sjældent selv i praksis.

I Luxembourg oplevede jeg en anden form for grøn mobilitet: gratis offentlig transport, velintegrerede tog og busser – og moderne sporvogn, Ude i de enkeklte kommuner suppleret med gratis flextrafik der gør det muligt at leve uden bil, også i mindre samfund. Her er bæredygtig mobilitet ikke en pligt, men en praktisk realitet.

Hvor langtursbusserne kommer ind i billedet

Når den internationale togtrafik ikke slår til, enten fordi togene er udsolgte, for dyre, eller ganske enkelt ikke findes, så kan langtursbusser være et værdifuldt supplement. På min hjemrejse fra Valencia var en bus fra Hamborg til Odense den eneste realistiske mulighed om natten. Det er selvfølgelig ikke den mest komfortable rejseform, og busserne slår sjældent et godt tog i kvalitet og oplevelse.

Men som alternativ til fly, især på korte og til en vis grad mellemlange distancer, er langtursbusser langt mere klimavenlige og bør opfattes som en del af løsningen. Vi har dog stadig brug for politisk og infrastrukturel prioritering af den kollektive transport som helhed, så bus og tog spiller sammen i én rejsekæde frem for at altid konkurrere.

Hvad jeg har lært – og hvad vi bør ændre

Efter at have rejst tusindvis af kilometer med tog og bus i Europa har jeg gjort mig flere observationer:

  • Billetsystemerne er stadig alt for fragmenterede. At købe en sammenhængende billet fra Danmark til Spanien kræver tålmodighed og teknisk snilde. Der mangler en fælles europæisk løsning. Netop i år er flere jernbaneselskaber begyndt at samarbjede om at gøre det nemmere, ligesom at Europa-Kommissionen også har fokus på netop dette.

  • Priserne er ofte ulogiske. Det er ikke rimeligt, at det kan koste tre-fire gange så meget at tage toget som at flyve. Vi må adressere de strukturelle fordele, luftfarten nyder godt af, herunder afgiftsfritagelser og manglende klimabidrag.

  • Nattogene er på vej tilbage – men ikke i Danmark. Mange andre europæiske lande satser på nattog, ikke mindst anført af østrigske ÖBB, men Danmark er stadig kun perifert med. Det bør ændres, især i en tid med stigende efterspørgsel. Jeg husker f.eks. dengang jeg kunne tage et nattog fra København til München, spendere dagen som turist i byen og derefter tage et andet nattog fra München til Rom.

  • Kæden er kun så stærk som det svageste led. Hvis forbindelsen fra Hamborg til Danmark bryder sammen, hjælper det ikke, at højhastighedstogene videre mod Sydeuropa fungerer perfekt. Der skal være robusthed og backupløsninger. Særligt informationen er rigtigt ringe omkring forbindelserne mellem Danmark og Tyskland, når der opstår problemer. Rejsende efterlades mere eller mindre til at klare sig selv, uden information og vejledning om hvordan de så skal klare rejsen.

En europæisk opgave – og et dansk ansvar

Som skribent for udlandstog.dk forsøger jeg at formidle erfaringer, ruter og gode råd til alle, der vil rejse ud i Europa uden at flyve. Det handler ikke om idealisme, men om muligheder. Som bestyrelsesmedlem i Rådet for Bæredygtig Trafik arbejder jeg for, at politikerne tager ansvar for at skabe bedre rammer, fjerne barrierer og prioritere grøn mobilitet – ikke blot i ord, men i konkret handling. Samtidig forsøger jeg, gennem mit lille politiske ben, at udbrede kendskabet og påvirke beslutninger – hele vejen ind i EPP, Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen.

Det kræver investeringer. Det kræver samarbejde. Og det kræver, at vi tør gentænke transporten som noget andet end et spørgsmål om hastighed og lavpris.

Til dig, der læser med

Hvis du har overvejet at droppe flyet og tage toget, så gør det. Prøv det. Og del dine erfaringer. Det er ikke altid nemt, men det er meningsfuldt.

Og hvis du arbejder med transport, politik, klima eller mobilitet, så husk, at skinnerne allerede ligger der. De er en del af løsningen. Det handler om at give dem prioritet, ikke kun symbolsk, men praktisk.

📌 Du kan læse flere artikler og erfaringer fra europæiske togrejser på: udlandstog.dk
💬 Har du prøvet at rejse med tog eller bus gennem Europa? Del gerne dine oplevelser og perspektiver i kommentarfeltet. Sammen kan vi vise, at alternativerne til fly faktisk findes – og fortjener at blive valgt.

Like
3
Search
Categories
Read More
Food
Det usynlige problem på tallerkenen
Forestil dig, at du sidder på en café med dine venner. Du er inviteret med til...
By Martin Jensen 2025-07-29 05:33:31 2 4K
Other
Om Informatins arragement om livet uden Meta, FB m.m.
Hej alle Det blev kun mig, der oplevede mødet på information i går. De to...
By Mette Alkjær 2025-06-11 08:19:43 15 2K
Other
At vælge skinnerne – mine erfaringer med tog og bus som bæredygtige alternativer til fly
Hvordan rejser man gennem Europa uden at flyve – og hvorfor skulle man overhovedet...
By Niclas Aarestrup 2025-07-30 12:18:45 3 2K