Vi står bag Socii.dk. Foreningen skaber digitale samfundsprodukter, hvor tryghed, medansvar og deltagelse danner fundamentet for stærke fællesskaber, og vi er foreningen bag Danmarks fællesejede sociale medie Socii.dk. Klik ‘følg’ og få nyheder fra foreningen.
Søg
Forsiden
  • / Nej tak til usund fastholdelse. Ja tak til inspiration og nysgerrighed
    Dén balance er vi ved at finde på Socii.dk: For med den seneste opdatering er vi gået væk fra funktionen med automatisk at levere nye opslag til brugerne. Det der også kaldes evigheds-scrolling eller doom-scrolling.

    Det er en funktion som gør det nemt at fortsætte og svært at stoppe. Funktionen fratager dermed brugeren en del af kontrollen over sit eget feed, og gør det sværere at tage aktivt stilling til sin egen tilstedeværelse på platformen. Det er usundt og skadeligt og ikke til gavn for vores brugere.

    Det går nemlig imod principperne bag Socii.dk og foreningen der driver platformen (os, Foreningen Sociial). Og når Socii.dk er ejet af os selv, medlemmerne, og når en del af vores formål er at Socii.dk er et sted hvor fællesskaber trives, ja så kan vi heldigvis selv bestemme at lave om på platformens design.

    Siden da har vores brugeres feedback dog gjort at vi har ‘skruet op’ fra 10 til 25 opslag pr. tryk på ‘Flere historier’.

    På den måde er Socii.dks arbejde med at forhindre evighedsscrolling også et godt eksempel på en anden af Socii.dks kerne-principper: at de aktive og engagerede brugere løbende er med til at præge og udvikle platformen - sammen med bestyrelsen, som lægger de overordnede rammer
    💡/ 🚫 Nej tak til usund fastholdelse. Ja tak til inspiration og nysgerrighed 👍 Dén balance er vi ved at finde på Socii.dk: For med den seneste opdatering er vi gået væk fra funktionen med automatisk at levere nye opslag til brugerne. Det der også kaldes evigheds-scrolling eller doom-scrolling. Det er en funktion som gør det nemt at fortsætte og svært at stoppe. Funktionen fratager dermed brugeren en del af kontrollen over sit eget feed, og gør det sværere at tage aktivt stilling til sin egen tilstedeværelse på platformen. Det er usundt og skadeligt og ikke til gavn for vores brugere. Det går nemlig imod principperne bag Socii.dk og foreningen der driver platformen (os, Foreningen Sociial). Og når Socii.dk er ejet af os selv, medlemmerne, og når en del af vores formål er at Socii.dk er et sted hvor fællesskaber trives, ja så kan vi heldigvis selv bestemme at lave om på platformens design. Siden da har vores brugeres feedback dog gjort at vi har ‘skruet op’ fra 10 til 25 opslag pr. tryk på ‘Flere historier’. På den måde er Socii.dks arbejde med at forhindre evighedsscrolling også et godt eksempel på en anden af Socii.dks kerne-principper: at de aktive og engagerede brugere løbende er med til at præge og udvikle platformen - sammen med bestyrelsen, som lægger de overordnede rammer 👍
    FORENINGEN-SOCIIAL.DK
    Om Foreningen Sociial
    Om Foreningen Sociial En demokratisk forening der drives af og for vores medlemmer. Foreningen Sociial er grundlagt med det formål at drive og udvikle det danske sociale medie Socii.dk. Socii.dk sætter fællesskab, demokrati og databeskyttelse i centrum – og indtægter geninvesteres i foreningen og platformen - frem for at
    Like
    Love
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 33 Visninger
  • Dette er en video på 79,7 MB
    Dette er en video på 79,7 MB
    1 Kommentarer 0 Delinger 270 Visninger
  • Kære alle her i arbejdsgruppen: Vi har sagt det før, men siger det gerne igen: tak for alle jeres inputs og feedback og fejlrapporter
    ⛓️‍💥 Tydelige fejl? Kritiske problemer? Få det oprettet inde i Supportcentret ( https://socii.dk/support ). Så fixer vi det!
    Brug feedback@socii.dk når I vil give feedback. Saml evt. sammen til en fælles mail med flere punkter i, efter at I sammen har diskuteret for og imod nye forslag eller har samlet anden feedback sammen omkring nuværende funktioner. Jo flere der bakker op, jo bedre.

    Vi vil rigtigt gerne hvis I kan hjælpe os ved at samle jeres ønsker og forslag og fejl disse to steder.
    Lige nu dukker der nemlig forslag, fejlmeldinger, ønsker og diskussioner op både som private opslag, som opslag i forskellige åbne socii-grupper, i supportcenteret og på mails. Og nogle fortæller om de samme fejl flere steder.
    Det gør det både uklart for jer om vi har set jeres indlæg og det gør det tidskrævende og uoverskueligt for os at sikre at vi fanger alle jeres fejl og opdagelser - og så er det svært at prioritere det kritiske/vigtigste først.

    Der ér mange underlige ting der dukker op eller forsvinder hos jer med så stor en opdatering som socii.dk har fået denne gang (Sådan bliver det dog ikke hver gang. Bare rolig.).

    Samtidig har vi efterhånden overtaget langt det meste fra Kim, så han kan fokusere på sit ‘rigtige arbejde’ Og han har jo lagt utroligt mange frivillige timer inde i maskinrummet på at flytte, tilføje og ændre på ‘nuller og et-taller’ efter jeres mange ønsker og gode forslag igennem det sidste år.
    Så selvom vi tilsyneladende nu er fem mand frem for én, så er vi ikke fem x Kim der kan bygge, rette og kode
    Til gengæld arbejder vi på at få mange af de andre ønsker op at stå; foreningsoprettelse og grundstruktur, medlemskab og betalingsløsning (og at vente på erhvervstyrelsen, bank og meget andet). Ting som ikke giver jer nogen som helst værdi - endnu i hvert fald, men som er fundamentet for at Socii.dk kan leve et sikkert liv i mange, mange år og også nå ud til mange, mange flere der efterspørger det samme som jer.

    … vi håber at I vil hjælpe hinanden og os med fremover at få fejl og forslag sendt det rigtige sted hen, så vi sammen kan få skabt et (endnu) bedre Socii.dk …
    💜 Kære alle her i arbejdsgruppen: Vi har sagt det før, men siger det gerne igen: tak for alle jeres inputs og feedback og fejlrapporter 👍 ⛓️‍💥 Tydelige fejl? Kritiske problemer? Få det oprettet inde i Supportcentret ( https://socii.dk/support ). Så fixer vi det! ✉️ Brug feedback@socii.dk når I vil give feedback. Saml evt. sammen til en fælles mail med flere punkter i, efter at I sammen har diskuteret for og imod nye forslag eller har samlet anden feedback sammen omkring nuværende funktioner. Jo flere der bakker op, jo bedre. Vi vil rigtigt gerne hvis I kan hjælpe os ved at samle jeres ønsker og forslag og fejl disse to steder. Lige nu dukker der nemlig forslag, fejlmeldinger, ønsker og diskussioner op både som private opslag, som opslag i forskellige åbne socii-grupper, i supportcenteret og på mails. Og nogle fortæller om de samme fejl flere steder. Det gør det både uklart for jer om vi har set jeres indlæg og det gør det tidskrævende og uoverskueligt for os at sikre at vi fanger alle jeres fejl og opdagelser - og så er det svært at prioritere det kritiske/vigtigste først. Der ér mange underlige ting der dukker op eller forsvinder hos jer med så stor en opdatering som socii.dk har fået denne gang (Sådan bliver det dog ikke hver gang. Bare rolig.). Samtidig har vi efterhånden overtaget langt det meste fra Kim, så han kan fokusere på sit ‘rigtige arbejde’ 🙂 Og han har jo lagt utroligt mange frivillige timer inde i maskinrummet på at flytte, tilføje og ændre på ‘nuller og et-taller’ efter jeres mange ønsker og gode forslag igennem det sidste år. Så selvom vi tilsyneladende nu er fem mand frem for én, så er vi ikke fem x Kim der kan bygge, rette og kode 🙂 Til gengæld arbejder vi på at få mange af de andre ønsker op at stå; foreningsoprettelse og grundstruktur, medlemskab og betalingsløsning (og at vente på erhvervstyrelsen, bank og meget andet). Ting som ikke giver jer nogen som helst værdi - endnu i hvert fald, men som er fundamentet for at Socii.dk kan leve et sikkert liv i mange, mange år og også nå ud til mange, mange flere der efterspørger det samme som jer. … vi håber at I vil hjælpe hinanden og os med fremover at få fejl og forslag sendt det rigtige sted hen, så vi sammen kan få skabt et (endnu) bedre Socii.dk … 🙏
    SOCII.DK
    404 Ikke fundet
    Dansk alternativ til Facebook, der respekterer dit privatliv. Drevet af brugerne og virksomhederne på platformen.
    Love
    2
    1 Kommentarer 0 Delinger 505 Visninger
  • Jeg vil gerne vide hvorfor man ændre betingelser for at kunne oprette en gruppe at det nu skal til at koste penge og man skal ha en web adresse? så vidt jeg ved var den oprindelige tanke at det skulle være et gratis medie betalt af virksomheders annoncer eller er det mig der har misforstået noget. Men det mindste man kan gøre er da at skriver hvis man laver ændringer og betingelser med priser.
    Jeg er bange for at hvis man skal til at betale vil der være mange der springer fra og så bliver det ikke den succes som det potentielt kunne blive.
    Jeg vil gerne vide hvorfor man ændre betingelser for at kunne oprette en gruppe at det nu skal til at koste penge og man skal ha en web adresse? så vidt jeg ved var den oprindelige tanke at det skulle være et gratis medie betalt af virksomheders annoncer eller er det mig der har misforstået noget. Men det mindste man kan gøre er da at skriver hvis man laver ændringer og betingelser med priser. Jeg er bange for at hvis man skal til at betale vil der være mange der springer fra og så bliver det ikke den succes som det potentielt kunne blive.
    2 Kommentarer 0 Delinger 381 Visninger
  • Nu kan man vælge tre muligheder i 'Nyhedsfeed' 1. Forsiden, 2. Populære indlæg og 3. Opdag indlæg. Alle valg viser en halv snes opslag OG SÅ SKAL MAN TRYKKE PÅ 'FLERE HISTORIER'. Det ødelægger den 'flydende oplevelse' jeg havde før. Hvad er tanken bag det? Kan nogen forklare mig det?
    Nu kan man vælge tre muligheder i 'Nyhedsfeed' 1. Forsiden, 2. Populære indlæg og 3. Opdag indlæg. Alle valg viser en halv snes opslag OG SÅ SKAL MAN TRYKKE PÅ 'FLERE HISTORIER'. Det ødelægger den 'flydende oplevelse' jeg havde før. Hvad er tanken bag det? Kan nogen forklare mig det?
    Like
    2
    3 Kommentarer 0 Delinger 298 Visninger
  • “Hvorfor er serveren ikke i Danmark?”, “Få så fjernet alle de opslag fra folk jeg ikke kender”, “Skønt med alle de opslag fra andre brugere”, “Hvor ser det godt ud”
    Vi har lige opgraderet motoren under Socii, og det har medført et par nødvendige funktionsændringer og et lettere design. Og ja, meningerne er mange, og delte. Heldigvis! For det er netop hele pointen med Socii:
    Socii er vores egen platform. Vi bestemmer selv - sammen.
    Derfor er meninger og holdninger og utilfredshed og ros og debat selve brændstoffet der får Socii til at leve.

    I Arbejdsgruppen er der allerede +150 Socii-brugere og her kommer løbende nye indlæg. Det er et godt og trygt sted at dele din mening eller spørgsmål om Socii, hvis du ikke allerede er med: https://www.socii.dk/groups/Arbejdsgruppen
    “Hvorfor er serveren ikke i Danmark?”, “Få så fjernet alle de opslag fra folk jeg ikke kender”, “Skønt med alle de opslag fra andre brugere”, “Hvor ser det godt ud” Vi har lige opgraderet motoren under Socii, og det har medført et par nødvendige funktionsændringer og et lettere design. Og ja, meningerne er mange, og delte. Heldigvis! For det er netop hele pointen med Socii: Socii er vores egen platform. Vi bestemmer selv - sammen. Derfor er meninger og holdninger og utilfredshed og ros og debat selve brændstoffet der får Socii til at leve. I Arbejdsgruppen er der allerede +150 Socii-brugere og her kommer løbende nye indlæg. Det er et godt og trygt sted at dele din mening eller spørgsmål om Socii, hvis du ikke allerede er med: https://www.socii.dk/groups/Arbejdsgruppen
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Kender du Socii Messenger?
    Med Sociis messenger-app kan du skrive beskeder og dele billeder med dine venner ligesom du kender det fra Facebooks Messenger. Her kan I skrive sammen 1:1 eller i små grupper og du modtager naturligvis en notifikation når du har modtaget en ny besked:

    Til Apple:
    https://apps.apple.com/dk/app/socii-messenger/id6746499140

    Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=messaging.socii.app&hl=en
    Kender du Socii Messenger? Med Sociis messenger-app kan du skrive beskeder og dele billeder med dine venner ligesom du kender det fra Facebooks Messenger. Her kan I skrive sammen 1:1 eller i små grupper og du modtager naturligvis en notifikation når du har modtaget en ny besked: Til Apple: https://apps.apple.com/dk/app/socii-messenger/id6746499140 Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=messaging.socii.app&hl=en
    Like
    Love
    9
    0 Kommentarer 0 Delinger 476 Visninger
  • Update: Nu er Messenger-appen flyttet og aktiv igen

    Så har vi fået den nye, stærke motor og det nye, lette udseende installeret.
    Se vores seneste opslag for at læse mere om baggrunden for og nødvendigheden bag denne opgradering.
    Du kan naturligvis fortsat både downloade vores selvstændige messenger-app til den daglige kontakt med dine Socii-venner, og få Socii som app til mobilen.
    Diskutér ændringerne og deltag i Sociis udvikling i ‘SOCii Arbejdsgruppen’.
    Chat med hjælpecenteret og få hurtig hjælp: ‘SOCii Supportgruppe’.
    Ellers opret en sag i hjælpecentrets system.

    Vi arbejder pt. på at få flyttet Socii Messenger-appen med over og få den til ‘at opføre sig pænt’. Så det er derfor den lige nu melder fejl.
    Update: Nu er Messenger-appen flyttet og aktiv igen 👍 Så har vi fået den nye, stærke motor og det nye, lette udseende installeret. Se vores seneste opslag for at læse mere om baggrunden for og nødvendigheden bag denne opgradering. 📲 Du kan naturligvis fortsat både downloade vores selvstændige messenger-app til den daglige kontakt med dine Socii-venner, og få Socii som app til mobilen. 🤔 Diskutér ændringerne og deltag i Sociis udvikling i ‘SOCii Arbejdsgruppen’. 💬 Chat med hjælpecenteret og få hurtig hjælp: ‘SOCii Supportgruppe’. ⚙️ Ellers opret en sag i hjælpecentrets system. Vi arbejder pt. på at få flyttet Socii Messenger-appen med over og få den til ‘at opføre sig pænt’. Så det er derfor den lige nu melder fejl.
    Like
    5
    1 Kommentarer 0 Delinger 364 Visninger
  • En del brugere ligner mere agenter end - ja netop - brugere. De har 0 venner og deres eneste opslag præsenteret et - ofte udenlandsk - firma.
    Kan vi smide den slags 'brugere' ud? Jeg kan ikke se, at de bidrager med noget positivt til SOCii.


    En del brugere ligner mere agenter end - ja netop - brugere. De har 0 venner og deres eneste opslag præsenteret et - ofte udenlandsk - firma. Kan vi smide den slags 'brugere' ud? Jeg kan ikke se, at de bidrager med noget positivt til SOCii.
    Like
    13
    4 Kommentarer 0 Delinger 220 Visninger
  • Kære alle… Lige om lidt får socii.dk en elegant opdatering af sit udseende
    MEN! Vi får brug for jer

    Som I nok ved barsler vi allerede med en opgradering af ‘motoren’ bag socii.dk: Så socii.dk bor 100% i Europa, reagerer hurtigere, er mere sikker og bliver nemmere at opdatere i fremtiden, og med nedprioritering af nogle lidt-brugte features og større fokus på de kernefunktioner som I tilsammen bruger mest.

    Undervejs at det blevet tydeligt at Kim har lagt et kæmpe(!) arbejde i at opdatere socii.dks sikkerhed manuelt de seneste mange gange, da der med tiden er kommet små justeringer og sær-funktioner til på socii.dk. Det har betydet at vi ikke længere automatisk kan modtage opdateringer fra vores leverandør bag platformen. I stedet skal det hver gang gøres manuelt af en med indsigt i platformens byggeklodser. Det er teknisk svært og det kræver samtidig meget tid...

    Derfor:
    Efter mange overvejelser for og imod har vi besluttet at ‘rive plastret af’… da vi tror på at det er god fornuft at få det overstået nu hvor vi ér i gang med at opgradere: Det betyder at vi laver en ‘fuld opgradering’ til nyeste kernekode.
    Fordelen er at så får foreningen og socii-fællesskabet fremover nemmere ved at opdatere og udvikle platformen, og holde den sikker. Og så kan vi i stedet bruge krudtet på at opbygge en fed platform med fedt indhold og et fedt fællesskab!

    Men det er også derfor vi får brug for jeres hjælp:
    For det betyder samtidig et opdateret udseende, og at der vil være nogle funktioner der nu forsvinder. For med den ‘fulde opgradering’ bliver udseendet automatisk også ændret/opgraderet og forenklet. Heldigvis bliver det mest bare ‘lettere’og mere enkelt at bruge platformen, især for nye brugere, som gerne skal føle det nemt at komme i gang og bruge det vigtigste funktioner: profiler, finde venner, mødes med andre ved at se opslag, svare, kommentere og måske oprette eller deltage i grupper efter ens egne interesser.

    Så:
    Send os meget gerne jeres oplevelse og feedback på det nye udseende på feedback@socii.dk.
    Når vi har indsamlet feedback så laver vi en evaluering. Nedenfor kan I se et screenshot af hvordan socii.dk fremover vil se ud.

    Husk lige at lade der gå 7 dage før I skriver til os, med mindre det er kritisk. Så har det nye udseende lige fået en chance

    DBH Bestyrelsen; Frederik, Signe, Mogens, Caroline og Morten
    SOCii.dk // www.foreningen-sociial.dk
    Kære alle… Lige om lidt får socii.dk en elegant opdatering af sit udseende 🕺💃 MEN! Vi får brug for jer 🙏 Som I nok ved barsler vi allerede med en opgradering af ‘motoren’ bag socii.dk: Så socii.dk bor 100% i Europa, reagerer hurtigere, er mere sikker og bliver nemmere at opdatere i fremtiden, og med nedprioritering af nogle lidt-brugte features og større fokus på de kernefunktioner som I tilsammen bruger mest. Undervejs at det blevet tydeligt at Kim har lagt et kæmpe(!) arbejde i at opdatere socii.dks sikkerhed manuelt de seneste mange gange, da der med tiden er kommet små justeringer og sær-funktioner til på socii.dk. Det har betydet at vi ikke længere automatisk kan modtage opdateringer fra vores leverandør bag platformen. I stedet skal det hver gang gøres manuelt af en med indsigt i platformens byggeklodser. Det er teknisk svært og det kræver samtidig meget tid... Derfor: Efter mange overvejelser for og imod har vi besluttet at ‘rive plastret af’… 🙈 da vi tror på at det er god fornuft at få det overstået nu hvor vi ér i gang med at opgradere: Det betyder at vi laver en ‘fuld opgradering’ til nyeste kernekode. Fordelen er at så får foreningen og socii-fællesskabet fremover nemmere ved at opdatere og udvikle platformen, og holde den sikker. Og så kan vi i stedet bruge krudtet på at opbygge en fed platform med fedt indhold og et fedt fællesskab! 🙌 Men det er også derfor vi får brug for jeres hjælp: For det betyder samtidig et opdateret udseende, og at der vil være nogle funktioner der nu forsvinder. For med den ‘fulde opgradering’ bliver udseendet automatisk også ændret/opgraderet og forenklet. Heldigvis bliver det mest bare ‘lettere’og mere enkelt at bruge platformen, især for nye brugere, som gerne skal føle det nemt at komme i gang og bruge det vigtigste funktioner: profiler, finde venner, mødes med andre ved at se opslag, svare, kommentere og måske oprette eller deltage i grupper efter ens egne interesser. Så: Send os meget gerne jeres oplevelse og feedback på det nye udseende på feedback@socii.dk. Når vi har indsamlet feedback så laver vi en evaluering. Nedenfor kan I se et screenshot af hvordan socii.dk fremover vil se ud. Husk lige at lade der gå 7 dage før I skriver til os, med mindre det er kritisk. Så har det nye udseende lige fået en chance 😊 DBH Bestyrelsen; Frederik, Signe, Mogens, Caroline og Morten SOCii.dk // www.foreningen-sociial.dk
    Like
    6
    8 Kommentarer 0 Delinger 478 Visninger
Flere historier