• JEG ER KONSERVATIV... MEN

    Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange.
    Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning.
    Det er næste trin i opdragelsesraketten.
    Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse.
    Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning.
    Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news.

    Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog.
    Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige.

    Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke.
    Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene.
    Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet.

    Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene

    Jeg er konservativ.
    Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    JEG ER KONSERVATIV... MEN Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange. Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning. Det er næste trin i opdragelsesraketten. Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse. Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning. Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news. Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog. Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige. Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke. Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene. Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet. Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene Jeg er konservativ. Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 451 Visninger
  • Er du mon gammel nok til også at være med i gruppen af voksne positive "Seniorer"?
    At være voksen senior med et positivt syn på livet betyder, at man har overskuddet til at nyde sin tid, engagere sig i fællesskaber, dele oplevelser og erfaringer, se muligheder frem for begrænsninger.

    Her inde er det medlemmernes initiativer der skaber fællesskabet i gruppen - debat og aktiviteter.

    Kom ind og mød Seniorerne: https://socii.dk/groups/2420260413063924
    Del og like gerne budskabet!

    #Socii #fællesskab #folkepensionist #seniorer #pensionister #humor #relationer #initiativ #aktiviteter
    😉 Er du mon gammel nok til også at være med i gruppen af voksne positive "Seniorer"? At være voksen senior med et positivt syn på livet betyder, at man har overskuddet til at nyde sin tid, engagere sig i fællesskaber, dele oplevelser og erfaringer, se muligheder frem for begrænsninger. Her inde er det medlemmernes initiativer der skaber fællesskabet i gruppen - debat og aktiviteter. Kom ind og mød Seniorerne: https://socii.dk/groups/2420260413063924 Del og like gerne budskabet! #Socii #fællesskab #folkepensionist #seniorer #pensionister #humor #relationer #initiativ #aktiviteter
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 282 Visninger
  • I dag fejrer vi Grundlovsdag.

    En dag, hvor vi mindes, at frihed, demokrati og folkestyre ikke er naturgivne fænomener. De er resultater af generationers kamp, mod, ansvarsfølelse og vilje til at bygge et bedre samfund.

    Grundloven er ikke blot et dokument fra 1849. Den er et levende løfte om, at magten skal udgå fra folket, at mennesker har ukrænkelige frihedsrettigheder, og at ingen står over loven.

    Men friheden passer ikke sig selv.

    Den kræver respekt. Den kræver engagement. Og den kræver, at hver generation er villig til at tage ansvar for at bevare det, den har arvet.

    Som kristendemokrat tror jeg på, at ethvert menneske har en iboende værdighed. Det er en tanke, der har været med til at forme de europæiske demokratier, og som fortsat bør være et værn mod både autoritære strømninger og den kynisme, der til tider præger den politiske debat.

    Måske er det netop derfor, jeg holder så meget af at rejse gennem Europa med tog.

    Når man krydser grænser, bevæger sig gennem landskaber og møder mennesker fra forskellige nationer, mærker man noget særligt. Man oplever demokratiet i dets mange former. Man ser forskellene mellem landene, men også det fællesskab af frihed, retsstat og menneskerettigheder, som binder os sammen.

    For blot få dage siden deltog jeg i De Danske Årsmøder i Sydslesvig. Her blev frihedens og demokratiets værdi meget håndgribelig. Det danske mindretal er et levende bevis på, at mennesker kan bevare deres sprog, kultur og identitet gennem generationer, når frihedsrettigheder, demokrati og respekt for mindretal bliver taget alvorligt.

    Men vi bliver samtidig mindet om, at det ikke er en selvfølge.

    For mens vi fejrer Grundlovsdag i fred og frihed, kæmper ukrainere hver eneste dag for retten til at bestemme over deres eget land og deres egen fremtid.

    I Belarus fortsætter modige mennesker kampen for demokrati trods fængslinger og undertrykkelse.

    I Georgien står tusindvis af borgere fortsat fast på deres ønske om frihed, demokrati og en europæisk fremtid, selv når prisen er høj.

    Deres kamp minder os om, at frihed aldrig er gratis.

    På denne dag tænker jeg også på dem, der før os har båret ansvaret. På modstandsfolkene under besættelsen. På danske soldater og veteraner, der har tjent i internationale missioner. På alle dem, som gennem generationer har været villige til at forsvare demokrati, fred og menneskelig værdighed.

    Grundloven er et arvestykke.

    Ikke et, der skal stå urørt i en montre, men et, der skal bruges, værnes om og gives videre i bedre stand, end vi selv modtog det.

    Det er vores ansvar.

    Og det er måske den vigtigste lektie på Grundlovsdag.

    God Grundlovsdag!
    🇩🇰 I dag fejrer vi Grundlovsdag. 🇩🇰 En dag, hvor vi mindes, at frihed, demokrati og folkestyre ikke er naturgivne fænomener. De er resultater af generationers kamp, mod, ansvarsfølelse og vilje til at bygge et bedre samfund. Grundloven er ikke blot et dokument fra 1849. Den er et levende løfte om, at magten skal udgå fra folket, at mennesker har ukrænkelige frihedsrettigheder, og at ingen står over loven. Men friheden passer ikke sig selv. Den kræver respekt. Den kræver engagement. Og den kræver, at hver generation er villig til at tage ansvar for at bevare det, den har arvet. Som kristendemokrat tror jeg på, at ethvert menneske har en iboende værdighed. Det er en tanke, der har været med til at forme de europæiske demokratier, og som fortsat bør være et værn mod både autoritære strømninger og den kynisme, der til tider præger den politiske debat. Måske er det netop derfor, jeg holder så meget af at rejse gennem Europa med tog. Når man krydser grænser, bevæger sig gennem landskaber og møder mennesker fra forskellige nationer, mærker man noget særligt. Man oplever demokratiet i dets mange former. Man ser forskellene mellem landene, men også det fællesskab af frihed, retsstat og menneskerettigheder, som binder os sammen. For blot få dage siden deltog jeg i De Danske Årsmøder i Sydslesvig. Her blev frihedens og demokratiets værdi meget håndgribelig. Det danske mindretal er et levende bevis på, at mennesker kan bevare deres sprog, kultur og identitet gennem generationer, når frihedsrettigheder, demokrati og respekt for mindretal bliver taget alvorligt. Men vi bliver samtidig mindet om, at det ikke er en selvfølge. For mens vi fejrer Grundlovsdag i fred og frihed, kæmper ukrainere hver eneste dag for retten til at bestemme over deres eget land og deres egen fremtid. I Belarus fortsætter modige mennesker kampen for demokrati trods fængslinger og undertrykkelse. I Georgien står tusindvis af borgere fortsat fast på deres ønske om frihed, demokrati og en europæisk fremtid, selv når prisen er høj. Deres kamp minder os om, at frihed aldrig er gratis. På denne dag tænker jeg også på dem, der før os har båret ansvaret. På modstandsfolkene under besættelsen. På danske soldater og veteraner, der har tjent i internationale missioner. På alle dem, som gennem generationer har været villige til at forsvare demokrati, fred og menneskelig værdighed. Grundloven er et arvestykke. Ikke et, der skal stå urørt i en montre, men et, der skal bruges, værnes om og gives videre i bedre stand, end vi selv modtog det. Det er vores ansvar. Og det er måske den vigtigste lektie på Grundlovsdag. God Grundlovsdag!
    Like
    Love
    Yay
    4
    1 Kommentarer 0 Delinger 441 Visninger

  • Hvorfor gør AI os så vrede?

    Fordi teknologien ikke bare optimerer – den udfordrer vores kognitive monopol og professionelle statusmarkører.



    I artiklen ”Hvorfor bliver folk så vrede over AI?” af Ditte Darko er præmissen klar:

    Modstanden handler om truslen mod vores unikke værdi som vidensarbejdere.



    3 indsigter:



    Status frem for værktøj:

    AI rammer vores kognitive ejerskab. Modsat GPS’en truer den de kreative evner, der hidtil har sikret vores faglige prestige.



    Længslen efter det autentiske:

    Der findes en sorg over tabet af det "ægte" håndværk og den menneskelige modstand, vi før anså som garant for kvalitet.



    Spejlbilledet:

    Debatten afslører vores egne værdier. Værdsætter vi den menneskelige proces eller det inspirerende resultat?





    AI-skepsis er ofte en forsvarsmekanisme.

    Men kvalitet afhænger af intention, ikke værktøj.

    Din mulighed er at bruge AI som en forstærker af din faglige stolthed, ikke en erstatning.



    Hvordan balancerer du AI med din faglige stolthed?





    Læs hele artiklen her :

    https://www.dittedarko.dk/artikler/hvorfor-bliver-folk-saa-vrede-over-ai
    Hvorfor gør AI os så vrede? Fordi teknologien ikke bare optimerer – den udfordrer vores kognitive monopol og professionelle statusmarkører. I artiklen ”Hvorfor bliver folk så vrede over AI?” af Ditte Darko er præmissen klar: Modstanden handler om truslen mod vores unikke værdi som vidensarbejdere. 3 indsigter: Status frem for værktøj: AI rammer vores kognitive ejerskab. Modsat GPS’en truer den de kreative evner, der hidtil har sikret vores faglige prestige. Længslen efter det autentiske: Der findes en sorg over tabet af det "ægte" håndværk og den menneskelige modstand, vi før anså som garant for kvalitet. Spejlbilledet: Debatten afslører vores egne værdier. Værdsætter vi den menneskelige proces eller det inspirerende resultat? AI-skepsis er ofte en forsvarsmekanisme. Men kvalitet afhænger af intention, ikke værktøj. Din mulighed er at bruge AI som en forstærker af din faglige stolthed, ikke en erstatning. Hvordan balancerer du AI med din faglige stolthed? Læs hele artiklen her : https://www.dittedarko.dk/artikler/hvorfor-bliver-folk-saa-vrede-over-ai
    Like
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 347 Visninger
  • Iben Bangsgaard fra "Hotel Romantik" sagde op allerede som 60-årig og nyder friheden til fulde.
    Pensionsalderen er ofte til debat, men Iben Bangsgaard har taget skeen i egen hånd og har forladt arbejdsmarkedet en del år, før hun kan kalde sig folkepensionist.

    Hun var aktuel i den nu afsluttede omgang ”Hotel Romantik”- med sine 62 år var Iben den yngste af årets deltagere.

    #Socii #dating #HotelRomantik
    Iben Bangsgaard fra "Hotel Romantik" sagde op allerede som 60-årig og nyder friheden til fulde. Pensionsalderen er ofte til debat, men Iben Bangsgaard har taget skeen i egen hånd og har forladt arbejdsmarkedet en del år, før hun kan kalde sig folkepensionist. Hun var aktuel i den nu afsluttede omgang ”Hotel Romantik”- med sine 62 år var Iben den yngste af årets deltagere. #Socii #dating #HotelRomantik
    WWW.BILLEDBLADET.DK
    Iben sagde sit job op som 60-årig: Sådan får hun pensionistlivet til at hænge sammen
    Iben Bangsgaard fra "Hotel Romantik" sagde op allerede som 60-årig og nyder friheden til fulde.
    0 Kommentarer 0 Delinger 69 Visninger
  • Ungarns nye leder baner vejen for Ukraines forhandlinger med EU om optagelse!
    Alle EU-medlemslande har givet grønt lys til, at indledende forhandlinger om optagelse af Ukraine.
    - Men kan EU forhandle medlemskab med et land der er i krig?

    Deltag i debatten på "Politisk debat forum": https://socii.dk/groups/0720260325224007

    #Socii #Ukraine #Moldova #EU #optagelsesforhandlinger #JulijaSvyrydenko
    Ungarns nye leder baner vejen for Ukraines forhandlinger med EU om optagelse! Alle EU-medlemslande har givet grønt lys til, at indledende forhandlinger om optagelse af Ukraine. - Men kan EU forhandle medlemskab med et land der er i krig? Deltag i debatten på "Politisk debat forum": https://socii.dk/groups/0720260325224007 #Socii #Ukraine #Moldova #EU #optagelsesforhandlinger #JulijaSvyrydenko
    POLITIKEN.DK
    »En vigtig milepæl«: Ungarns nye leder baner vejen for Ukrai
    Alle EU-lande har sagt ja til at åbne første forhandlingsområde i forhandlinger om Ukraines optagelse i EU.
    Angry
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 248 Visninger
  • Ungarns nye leder baner vejen for Ukraines forhandlinger med EU om optagelse!
    Alle EU-medlemslande har givet grønt lys til, at indledende forhandlinger om optagelse af Ukraine - Men kan EU forhandle medlemskab med et land der er i krig?

    Deltag i debatten på "Politisk debat forum": https://socii.dk/groups/0720260325224007

    #Socii #Ukraine #Moldova #EU #optagelsesforhandlinger #JulijaSvyrydenko
    Ungarns nye leder baner vejen for Ukraines forhandlinger med EU om optagelse! Alle EU-medlemslande har givet grønt lys til, at indledende forhandlinger om optagelse af Ukraine - Men kan EU forhandle medlemskab med et land der er i krig? Deltag i debatten på "Politisk debat forum": https://socii.dk/groups/0720260325224007 #Socii #Ukraine #Moldova #EU #optagelsesforhandlinger #JulijaSvyrydenko
    POLITIKEN.DK
    »En vigtig milepæl«: Ungarns nye leder baner vejen for Ukrai
    Alle EU-lande har sagt ja til at åbne første forhandlingsområde i forhandlinger om Ukraines optagelse i EU.
    Like
    Sad
    4
    0 Kommentarer 1 Delinger 241 Visninger
  • https://arbejderen.dk/debat/mediemanipulation-i-krigen-i-ukraine/
    https://arbejderen.dk/debat/mediemanipulation-i-krigen-i-ukraine/
    ARBEJDEREN.DK
    Mediemanipulation i krigen i Ukraine
    Dette er den tale, jeg holdt i FN’s Sikkerhedsråd i New York. Jeg skulle egentlig have været der personligt, men mit fly blev aflyst, og der var ingen erstatningsfly, der kunne bringe mig derhen i tide. Ikke desto mindre – her er min tale, og bagefter kommer jeg med nogle kommentarer for at uddybe argumenterne …
    Love
    1
    1 Kommentarer 1 Delinger 503 Visninger
  • Invitation til politisk debat på Socii.
    Den politiske debat foregår på "Politisk debat forum" Et debatforum i relation til "Den politiske scene"
    og Du er velkommen til at deltage, med dine indlæg og kommentarer.

    Klik på billedet og kom indenfor.
    Ordet er frit, men hold en sober tone i debatten.
    Du skal være medlem af gruppen for at tilføje dine egne indlæg i debatten.


    #Socii #politik #debat #regering #indenrigspolitik #udenrigspolitik
    Invitation til politisk debat på Socii. Den politiske debat foregår på "Politisk debat forum" Et debatforum i relation til "Den politiske scene" og Du er velkommen til at deltage, med dine indlæg og kommentarer. 😉 Klik på billedet og kom indenfor. Ordet er frit, men hold en sober tone i debatten. Du skal være medlem af gruppen for at tilføje dine egne indlæg i debatten. #Socii #politik #debat #regering #indenrigspolitik #udenrigspolitik
    SOCII.DK
    Politisk debat forum
    Administrator: Ole Vagnkjær (Stifter) Velkommen til Politisk debat Forum: Ordet er frit, men hold en sober tone i debatten. Du skal være medlem af gruppen for at tilføje dine egne indlæg i debatten.
    Like
    1
    0 Kommentarer 2 Delinger 462 Visninger
  • Danskerne har fået en "Ny" regering den 3. juni 2026
    Mette Frederiksens og hendes lille lakaj Lars Løkke Rasmussen, stikker igen blår i øjnene på den danske befolkning...
    Denne gang hedder løsningen: Vi skal arbejde på en 2035-plan, som skal finde pengene til løsninger på det danskerne er blevet stillet i udsigt - intet nyt under solen.

    Jeg må erkende, at Mette Frederiksen er "Manipulationens" uovertrufne Mester.

    Fire år mere med Mette Frederiksen - Lad os tage de politiske debatter på "Politisk debat forum": https://socii.dk/groups/0720260325224007

    #Socii #regering #MetteFrederiksen #manipulation #politik
    Danskerne har fået en "Ny" regering den 3. juni 2026 Mette Frederiksens og hendes lille lakaj Lars Løkke Rasmussen, stikker igen blår i øjnene på den danske befolkning... Denne gang hedder løsningen: Vi skal arbejde på en 2035-plan, som skal finde pengene til løsninger på det danskerne er blevet stillet i udsigt - intet nyt under solen. 😥 Jeg må erkende, at Mette Frederiksen er "Manipulationens" uovertrufne Mester. Fire år mere med Mette Frederiksen - Lad os tage de politiske debatter på "Politisk debat forum": https://socii.dk/groups/0720260325224007 #Socii #regering #MetteFrederiksen #manipulation #politik
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 320 Visninger
Flere resultater