• #Thailand #Kriminalitet #Rufferi #Menneskehandel #Bordel #Massage #Jylland #Vejle #Kolding

    Sydøstjyllands Politi anholder og fremstiller to personer for menneskehandel og rufferi ‍​‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍

    Anklagemyndigheden ved Sydøstjyllands Politi fremstiller kl. 11.00 to personer i grundlovsforhør ved Retten i Kolding.

    I forbindelse med mandagens indsats blev også to thailandske kvinder anholdt.

    Læs nærmere her:

    https://www.thailand-portalen.dk/forum/thai-i-danmark/sydoestjyllands-politi-anholder-og-fremstiller-to-personer-for-menneskehandel-og-rufferi/
    #Thailand #Kriminalitet #Rufferi #Menneskehandel #Bordel #Massage #Jylland #Vejle #Kolding Sydøstjyllands Politi anholder og fremstiller to personer for menneskehandel og rufferi ‍​‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍ Anklagemyndigheden ved Sydøstjyllands Politi fremstiller kl. 11.00 to personer i grundlovsforhør ved Retten i Kolding. I forbindelse med mandagens indsats blev også to thailandske kvinder anholdt. Læs nærmere her: https://www.thailand-portalen.dk/forum/thai-i-danmark/sydoestjyllands-politi-anholder-og-fremstiller-to-personer-for-menneskehandel-og-rufferi/
    0 Kommentarer 0 Delinger 141 Visninger
  • Skal Danmark være en større spiller i rummet?
    Forsvaret tog et vigtigt skridt på vejen mod at udvikle det nye værns fælles Space Operations Center under ”Space Design Sprint” i Aalborg.

    Repræsentanter fra erhvervslivet og forskningsverdenen udvekslede viden på rum-området med Forsvaret. Det skete gennem det nyt tiltag ”Innovationsarena Space”, som skal skabe bedre rammer for innovativt samarbejde med blandt andet erhvervslivet.

    * Forsvarets operationer på jorden afhænger af rummet:
    Selvom rummet synes langt væk fra slagmarken og hverdagen, så er fri adgang til data fra rummet en forudsætning for moderne krigsførelse. Ligesom i den civile dagligdag afhænger blandt andet navigation og kommunikation i Forsvaret nemlig af satellit-signaler fra rummet.

    Derfor skal Forsvaret have et Space Operations Center med henblik på at sikre forsat adgang og anvendelse af data fra rummet til at understøtte Forsvarets operationer.
    ”Forsvarets anvendelse af rummet har ikke været en naturlig prioritet indtil nu, men det er en naturlig udvikling at udvide med denne kapacitet, når vi ser på den krigsførelse, som finder sted i dag,” siger major Nils Mahon, chef for det kommende Space Operations Center.

    * Testflyvning af nyt innovativt koncept:
    Under ”Space design Sprint” foregik mødet mellem Forsvaret og forskningsverdenen og erhvervslivet lidt anderledes end normalt. I stedet for at mødes med forskere og virksomheder hver for sig, inviterede Forsvaret nemlig til en fælles ide- og videns udveksling på Aalborg Universitet.

    Dette nye koncept kaldet ”Innovationsarena Space”, skal gøre det nemmere for forskningsverdenen og erhvervslivet at understøtte opbygningen af militære ressourcer.

    I forbindelse med opbygningen af det nye rumoperationscenter skal konceptet skabe de bedste rammer for, at Forsvaret kan indsamle den nyeste viden på rum-området.

    #Socii #SpaceOperationsCenter #SOC
    Skal Danmark være en større spiller i rummet? Forsvaret tog et vigtigt skridt på vejen mod at udvikle det nye værns fælles Space Operations Center under ”Space Design Sprint” i Aalborg. Repræsentanter fra erhvervslivet og forskningsverdenen udvekslede viden på rum-området med Forsvaret. Det skete gennem det nyt tiltag ”Innovationsarena Space”, som skal skabe bedre rammer for innovativt samarbejde med blandt andet erhvervslivet. * Forsvarets operationer på jorden afhænger af rummet: Selvom rummet synes langt væk fra slagmarken og hverdagen, så er fri adgang til data fra rummet en forudsætning for moderne krigsførelse. Ligesom i den civile dagligdag afhænger blandt andet navigation og kommunikation i Forsvaret nemlig af satellit-signaler fra rummet. Derfor skal Forsvaret have et Space Operations Center med henblik på at sikre forsat adgang og anvendelse af data fra rummet til at understøtte Forsvarets operationer. ”Forsvarets anvendelse af rummet har ikke været en naturlig prioritet indtil nu, men det er en naturlig udvikling at udvide med denne kapacitet, når vi ser på den krigsførelse, som finder sted i dag,” siger major Nils Mahon, chef for det kommende Space Operations Center. * Testflyvning af nyt innovativt koncept: Under ”Space design Sprint” foregik mødet mellem Forsvaret og forskningsverdenen og erhvervslivet lidt anderledes end normalt. I stedet for at mødes med forskere og virksomheder hver for sig, inviterede Forsvaret nemlig til en fælles ide- og videns udveksling på Aalborg Universitet. Dette nye koncept kaldet ”Innovationsarena Space”, skal gøre det nemmere for forskningsverdenen og erhvervslivet at understøtte opbygningen af militære ressourcer. I forbindelse med opbygningen af det nye rumoperationscenter skal konceptet skabe de bedste rammer for, at Forsvaret kan indsamle den nyeste viden på rum-området. #Socii #SpaceOperationsCenter #SOC
    WWW.FORSVARET.DK
    Danmark skal være en større spiller i rummet
    Forsvaret tog et vigtigt skridt på vejen mod at udvikle det nye værnsfælles Space Operations Center under ”Space Design Sprint” i Aalborg. Repræsentanter fra erhvervslivet og forskningsverdenen udvekslede viden på rum-området med Forsvaret. Det skete gennem det nyt tiltag ”Innovationsarena Space”, som skal skabe bedre rammer for innovativt samarbejde med blandt andet erhvervslivet.
    0 Kommentarer 0 Delinger 173 Visninger
  • Fodbold-VM 2026 bliver ikke kun en fodboldfest. Det bliver også en parade i sportswashing, betting, oliepenge, indrejseproblemer, digital grænsekontrol og moralsk dobbeltspil.

    FIFA taler gerne om fællesskab, respekt, mangfoldighed og ansvar. Men når man ser på sponsorerne bag VM i 2026 og på de praktiske vilkår for fans og deltagere, tegner der sig en helt anden fortælling.
    Blandt FIFA’s globale partnere finder vi blandt andet Aramco, Qatar Airways, Coca-Cola, Visa, Hyundai-Kia, adidas og Lenovo.

    Derudover er Saudi-Arabiens statslige investeringsfond, PIF, blevet officiel tournament supporter for VM 2026.

    Det er opsigtsvækkende. For samtidig med, at Saudi-Arabien allerede er udpeget som vært for VM i 2034, får landets statslige investeringsfond nu også en officiel rolle omkring VM i 2026. Det sker, mens Saudi-Arabien massivt investerer i fodbold, golf, motorsport og store internationale events, og hvor kritikken igen og igen har lydt, at sport bruges til at polere landets internationale image.

    Det er svært at se det som andet end sportswashing.

    Når et autoritært styre med store menneskerettighedsproblemer, begrænset ytringsfrihed, undertrykkelse af oppositionelle og massive olieinteresser får lov til at placere sig stadig tættere på verdens største sportsbegivenheder, så handler det ikke bare om fodbold. Så handler det om magt, image og global indflydelse.

    FIFA burde være varsom med netop den slags forbindelser. I stedet virker det, som om døren står vidt åben, bare checken er stor nok.

    Det er ikke fodboldens sjæl.

    Det er fodboldens salgskatalog.

    Og som om det ikke var nok, er der også alvorlige bekymringer om indrejse, visa og behandlingen af fans, spillere, dommere, journalister og officials.

    FIFA skriver selv, at en VM-billet ikke garanterer visum eller adgang til USA, Canada eller Mexico. Man kan altså have betalt for billet, rejse og ophold, og stadig risikere at blive afvist ved grænsen.
    Samtidig har der allerede været konkrete sager, hvor deltagere omkring VM har haft problemer med indrejse. Den somaliske FIFA-dommer Omar Artan blev ifølge The Guardian nægtet adgang til USA, selv om han havde gyldigt visum.

    Det bør få alarmklokkerne til at ringe.

    Rejser man ind i USA, kan telefon, computer, kamera og andre elektroniske enheder blive undersøgt ved grænsen. For visumansøgere indgår sociale medier også i screeningen, og ansøgere kan blive bedt om at oplyse sociale mediebrugernavne fra de seneste fem år. For visse visumkategorier har der endda været krav om, at sociale medieprofiler skal være offentligt tilgængelige under behandlingen.

    Det betyder ikke, at alle bliver stoppet eller visiteret digitalt. Men det betyder, at VM-fans, journalister, officials og deltagere kan ende i et system, hvor adgang ikke kun handler om billet og pas, men også om politisk klima, digitale spor, sociale medier, telefoner og grænsemyndighedernes skøn.

    Og hvis man bliver tilbageholdt ved indrejse, står man ikke med samme retsstilling som en almindelig borger inde i landet. Man står ved grænsen, i et system, hvor myndighederne har meget vide beføjelser, og hvor den enkelte rejsende kan opleve at have meget begrænsede muligheder for at sige fra.

    Det er ikke en tryg ramme om en global folkefest.

    VM skal være verdens turnering. Ikke en turnering, hvor adgang afhænger af pas, politik, digitale profiler, grænsekontrol og tilfældigheder ved en skranke.

    Man kan elske fodbold og stadig være kritisk over for det system, der har taget den smukke sport som gidsel.

    For fodbold burde samle mennesker. Det burde skabe glæde, fællesskab og drømme. Men når VM i stigende grad pakkes ind i oliepenge, gambling, politisk imagepleje, kommercielle særinteresser, digital overvågning og usikker adgang for fans og deltagere, så har vi et problem.

    Ikke fordi virksomheder aldrig må sponsorere sport.

    Men fordi FIFA igen og igen viser, at de smukke ord om ansvar, bæredygtighed, mangfoldighed og menneskerettigheder vejer meget lidt, når checken er stor nok.

    VM 2026 bliver uden tvivl en sportslig begivenhed i verdensklasse.

    Men uden for banen lugter det mindre af græs, fællesskab og folkefest, og mere af hykleri, profit, grænsekontrol, digital mistænkeliggørelse og moralsk aflad.

    Fodbolden fortjener bedre end det.
    Fansene fortjener bedre end det.
    Spillerne og dommerne fortjener bedre end det.
    Og verden burde efterhånden kræve mere af FIFA.

    Herfra bliver det et nej tak.

    Jeg ser noget andet. Nok på streaming. I denne måned.
    Fodbold-VM 2026 bliver ikke kun en fodboldfest. Det bliver også en parade i sportswashing, betting, oliepenge, indrejseproblemer, digital grænsekontrol og moralsk dobbeltspil. FIFA taler gerne om fællesskab, respekt, mangfoldighed og ansvar. Men når man ser på sponsorerne bag VM i 2026 og på de praktiske vilkår for fans og deltagere, tegner der sig en helt anden fortælling. Blandt FIFA’s globale partnere finder vi blandt andet Aramco, Qatar Airways, Coca-Cola, Visa, Hyundai-Kia, adidas og Lenovo. Derudover er Saudi-Arabiens statslige investeringsfond, PIF, blevet officiel tournament supporter for VM 2026. Det er opsigtsvækkende. For samtidig med, at Saudi-Arabien allerede er udpeget som vært for VM i 2034, får landets statslige investeringsfond nu også en officiel rolle omkring VM i 2026. Det sker, mens Saudi-Arabien massivt investerer i fodbold, golf, motorsport og store internationale events, og hvor kritikken igen og igen har lydt, at sport bruges til at polere landets internationale image. Det er svært at se det som andet end sportswashing. Når et autoritært styre med store menneskerettighedsproblemer, begrænset ytringsfrihed, undertrykkelse af oppositionelle og massive olieinteresser får lov til at placere sig stadig tættere på verdens største sportsbegivenheder, så handler det ikke bare om fodbold. Så handler det om magt, image og global indflydelse. FIFA burde være varsom med netop den slags forbindelser. I stedet virker det, som om døren står vidt åben, bare checken er stor nok. Det er ikke fodboldens sjæl. Det er fodboldens salgskatalog. Og som om det ikke var nok, er der også alvorlige bekymringer om indrejse, visa og behandlingen af fans, spillere, dommere, journalister og officials. FIFA skriver selv, at en VM-billet ikke garanterer visum eller adgang til USA, Canada eller Mexico. Man kan altså have betalt for billet, rejse og ophold, og stadig risikere at blive afvist ved grænsen. Samtidig har der allerede været konkrete sager, hvor deltagere omkring VM har haft problemer med indrejse. Den somaliske FIFA-dommer Omar Artan blev ifølge The Guardian nægtet adgang til USA, selv om han havde gyldigt visum. Det bør få alarmklokkerne til at ringe. Rejser man ind i USA, kan telefon, computer, kamera og andre elektroniske enheder blive undersøgt ved grænsen. For visumansøgere indgår sociale medier også i screeningen, og ansøgere kan blive bedt om at oplyse sociale mediebrugernavne fra de seneste fem år. For visse visumkategorier har der endda været krav om, at sociale medieprofiler skal være offentligt tilgængelige under behandlingen. Det betyder ikke, at alle bliver stoppet eller visiteret digitalt. Men det betyder, at VM-fans, journalister, officials og deltagere kan ende i et system, hvor adgang ikke kun handler om billet og pas, men også om politisk klima, digitale spor, sociale medier, telefoner og grænsemyndighedernes skøn. Og hvis man bliver tilbageholdt ved indrejse, står man ikke med samme retsstilling som en almindelig borger inde i landet. Man står ved grænsen, i et system, hvor myndighederne har meget vide beføjelser, og hvor den enkelte rejsende kan opleve at have meget begrænsede muligheder for at sige fra. Det er ikke en tryg ramme om en global folkefest. VM skal være verdens turnering. Ikke en turnering, hvor adgang afhænger af pas, politik, digitale profiler, grænsekontrol og tilfældigheder ved en skranke. Man kan elske fodbold og stadig være kritisk over for det system, der har taget den smukke sport som gidsel. For fodbold burde samle mennesker. Det burde skabe glæde, fællesskab og drømme. Men når VM i stigende grad pakkes ind i oliepenge, gambling, politisk imagepleje, kommercielle særinteresser, digital overvågning og usikker adgang for fans og deltagere, så har vi et problem. Ikke fordi virksomheder aldrig må sponsorere sport. Men fordi FIFA igen og igen viser, at de smukke ord om ansvar, bæredygtighed, mangfoldighed og menneskerettigheder vejer meget lidt, når checken er stor nok. VM 2026 bliver uden tvivl en sportslig begivenhed i verdensklasse. Men uden for banen lugter det mindre af græs, fællesskab og folkefest, og mere af hykleri, profit, grænsekontrol, digital mistænkeliggørelse og moralsk aflad. Fodbolden fortjener bedre end det. Fansene fortjener bedre end det. Spillerne og dommerne fortjener bedre end det. Og verden burde efterhånden kræve mere af FIFA. Herfra bliver det et nej tak. Jeg ser noget andet. Nok på streaming. I denne måned.
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 410 Visninger
  • JEG ER KONSERVATIV... MEN

    Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange.
    Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning.
    Det er næste trin i opdragelsesraketten.
    Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse.
    Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning.
    Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news.

    Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog.
    Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige.

    Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke.
    Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene.
    Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet.

    Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene

    Jeg er konservativ.
    Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    JEG ER KONSERVATIV... MEN Jeg indrømmer, at jeg lige måtte læse den et par gange. Konservative foreslår, at danskerne skal kunne få skattefradrag for udvalgte medier. Formentlig de medier, der har en ansvarshavende redaktør, et pænt logo og en kantineordning. Det er næste trin i opdragelsesraketten. Først tager man penge fra borgerne. Så sender man nogle af pengene videre til medierne. Derefter giver man borgerne et fradrag, hvis de bruger deres egne penge på de medier, politikerne mener, de burde læse. Det er sådan en slags demokratisk rundkørsel, hvor pengene kører rundt og rundt, mens administrationen står iklædt i gul refleksvest og peger i den rigtige retning. Argumentet er naturligvis, at sociale medier fylder for meget, og at der er for mange fake news. Alle ved, at der findes meget vrøvl på sociale medier. Det kræver ikke ligefrem en kommission at opdage. Efter 2 minutters scrolling har man læst sikkerhedspolitik fra en mand med profilbillede af en ørn og en vred analyse fra en person, der tydeligvis kun har læst overskriften, og 17 afgørende kostråd fra en numerolog. Men løsningen på dårlig dømmekraft er ikke nødvendigvis, at staten skal begynde at uddele små økonomiske klap på hovedet til dem, der læser det rigtige. Det er i hvert fald en mærkelig konservativ tanke. Og så er der den lille detalje, at en meget stor del af det indhold, der deles på sociale medier, faktisk kommer fra de etablerede medier. Artikler, klip, overskrifter, analyser, debatindlæg og breaking news bliver delt, kommenteret, fordrejet, misforstået og brugt som ammunition i kommentarsporene. Så hvis problemet er, at sociale medier fylder for meget, er det sku lidt pudsigt at belønne dem, der leverer brændet til bålet. Jeg forstår godt ønsket om en stærkere offentlig samtale med mere kvalitet, mere oplysning og mindre digitalt skrald. Men vi må snart holde op med at tro, at enhver samfundsudfordring kan løses med en støtteordning, fradrag, regelsæt og en administrativ parade af mennesker, der skal afgøre, hvad der er sundt for borgerne at mene Jeg er konservativ. Men jeg er ikke konservativ for at gøre staten til redaktør for borgernes medievaner.
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 450 Visninger
  • Billie Myers "Kiss the rain" - En smuk sang om lang distance forhold og længsel.. Er der noget bedre på en regnfuld Søndag, end at have den her sang i baggrunden, imens regnen falder blidt, og Solsorten sidder og synger sin egen sang...

    Alt i mens man sender en tanke til den gang man selv var i et lang distance forhold med, en der betød alverden for en, men som desværre forsvandt ud i regnen, men aldrig ud i glemslen...

    Er der noget bedre end at gå en tur i regnen igennem en skov, på en strand, langs marker, når det regner, ikke i min verden. Eller bare gå en tur i mørket igennem byen, mens regnen falder og giver et vandspejl på den mørke asfalt, hvor lyskryds afspejles i vandpytterne. Eller bare sidde og kigge ud af vinduet, og lade livet passere mellem regndråberne, lade tankerne vandre i mellem de blide dråber der falder fra himlen..

    https://www.youtube.com/watch?v=Kq-r4ZUpels&list=RDKq-r4ZUpels&start_radio=1
    Billie Myers "Kiss the rain" - En smuk sang om lang distance forhold og længsel.. Er der noget bedre på en regnfuld Søndag, end at have den her sang i baggrunden, imens regnen falder blidt, og Solsorten sidder og synger sin egen sang... Alt i mens man sender en tanke til den gang man selv var i et lang distance forhold med, en der betød alverden for en, men som desværre forsvandt ud i regnen, men aldrig ud i glemslen... Er der noget bedre end at gå en tur i regnen igennem en skov, på en strand, langs marker, når det regner, ikke i min verden. Eller bare gå en tur i mørket igennem byen, mens regnen falder og giver et vandspejl på den mørke asfalt, hvor lyskryds afspejles i vandpytterne. Eller bare sidde og kigge ud af vinduet, og lade livet passere mellem regndråberne, lade tankerne vandre i mellem de blide dråber der falder fra himlen.. https://www.youtube.com/watch?v=Kq-r4ZUpels&list=RDKq-r4ZUpels&start_radio=1
    Yay
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 358 Visninger
  • Ja selvfølgelig var det det... (pfffh!)

    Nej sandheden er nok nærmere, at man I USA har fundet ud af, at det nok var dumt at true en allieret. For nu er det jo ikke så nemt at tage Grønland med magt, som hvis man havde holdt kæft, og bare havde gjort det i nattens mulm og mørke.

    Det kan godt være at de der Romere var skøre, men Amerikanerne er dummere end snot på en tørresnor...


    https://ekstrabladet.dk/nyheder/Udland/forsvarer-trump-det-var-en-misforstaaelse/11199075
    Ja selvfølgelig var det det... (pfffh!) Nej sandheden er nok nærmere, at man I USA har fundet ud af, at det nok var dumt at true en allieret. For nu er det jo ikke så nemt at tage Grønland med magt, som hvis man havde holdt kæft, og bare havde gjort det i nattens mulm og mørke. Det kan godt være at de der Romere var skøre, men Amerikanerne er dummere end snot på en tørresnor... https://ekstrabladet.dk/nyheder/Udland/forsvarer-trump-det-var-en-misforstaaelse/11199075
    0 Kommentarer 0 Delinger 474 Visninger
  • Sommermarked fylder Hovedgaden i Hedehusene med liv, handel og aktiviteter

    HEDEHUSENE – Sommeren er på vej, og det markeres traditionen tro med det populære Sommermarked på Hovedgaden i Hedehusene. Lørdag den 6. juni bliver hovedgaden omdannet til et levende markedsområde, når vejen lukkes for trafik og fyldes med boder, aktiviteter og underholdning.

    Fra klokken 10 til 15 kan besøgende opleve et stemningsfyldt marked med en blanding af lokale butikker, der rykker ud på gaden, private kræmmerboder samt det velkendte Hedemarked. Der vil være aktiviteter for børnene, musikalsk underholdning og gode muligheder for både at få stillet sulten og slukket tørsten.

    Forberedelserne begynder allerede tidligt på dagen, hvor Hovedgaden afspærres for al kørsel fra klokken 8. Herefter gør udstillere, butikker og frivillige klar til at tage imod de mange forventede gæster.

    Arrangørerne ser frem til endnu en dag med fællesskab, handel og hyggelig sommerstemning i bymidten, hvor både lokale borgere og besøgende kan mødes på tværs af generationer.

    Markedet slutter klokken 15, hvorefter der pakkes ned, og fra klokken 16 åbnes der igen for lokal gennemkørende trafik.

    Praktisk information

    Arrangement: Sommermarked på Hovedgaden
    Dato: Lørdag den 6. juni
    Tid: Kl. 10.00–15.00
    Vejafspærring: Fra kl. 08.00
    Lokal trafik genåbnes: Kl. 16.00
    Sted: Hovedgaden, Hedehusene

    Sommermarkedet er gennem årene blevet en fast tradition i Hedehusene og samler hvert år både handlende, foreninger og familier til en hyggelig dag i byens centrum.

    Fotograf: Carsten Hald
    Sommermarked fylder Hovedgaden i Hedehusene med liv, handel og aktiviteter HEDEHUSENE – Sommeren er på vej, og det markeres traditionen tro med det populære Sommermarked på Hovedgaden i Hedehusene. Lørdag den 6. juni bliver hovedgaden omdannet til et levende markedsområde, når vejen lukkes for trafik og fyldes med boder, aktiviteter og underholdning. Fra klokken 10 til 15 kan besøgende opleve et stemningsfyldt marked med en blanding af lokale butikker, der rykker ud på gaden, private kræmmerboder samt det velkendte Hedemarked. Der vil være aktiviteter for børnene, musikalsk underholdning og gode muligheder for både at få stillet sulten og slukket tørsten. Forberedelserne begynder allerede tidligt på dagen, hvor Hovedgaden afspærres for al kørsel fra klokken 8. Herefter gør udstillere, butikker og frivillige klar til at tage imod de mange forventede gæster. Arrangørerne ser frem til endnu en dag med fællesskab, handel og hyggelig sommerstemning i bymidten, hvor både lokale borgere og besøgende kan mødes på tværs af generationer. Markedet slutter klokken 15, hvorefter der pakkes ned, og fra klokken 16 åbnes der igen for lokal gennemkørende trafik. Praktisk information Arrangement: Sommermarked på Hovedgaden Dato: Lørdag den 6. juni Tid: Kl. 10.00–15.00 Vejafspærring: Fra kl. 08.00 Lokal trafik genåbnes: Kl. 16.00 Sted: Hovedgaden, Hedehusene Sommermarkedet er gennem årene blevet en fast tradition i Hedehusene og samler hvert år både handlende, foreninger og familier til en hyggelig dag i byens centrum. Fotograf: Carsten Hald
    Like
    Yay
    2
    2 Kommentarer 0 Delinger 276 Visninger
  • Metan-reduktion: Den hurtigste vej til klimahandling
    - Løsningen på metan-udfordringen er den hurtigste og mest omkostningseffektive investering, vi kan foretage i planetens sundhed her og nu.

    Vores vigtigste tidslomme er ved at lukke. Under G7-formandskabet har 250 forskere i "Angera-erklæringen" slået fast:
    Metan-reduktion er vores skarpeste værktøj til at bremse opvarmningen straks.

    Udfordringen:
    Den selvforstærkende spiral
    Metan står for 30 % af opvarmningen.
    Menneskeskabte udledninger trigger nu metan-frigivelse fra permafrost og vådområder. Vi skal bryde dette feedback-loop, før processen bliver irreversibel.

    3 pointer og prioritering:

    Optimering:
    Reparation af lækager giver ofte direkte økonomisk afkast, da gas er en værdifuld ressource.

    Monitorering:
    Satellitteknologi muliggør præcis, handlingsorienteret styring af indsatsen.

    Innovation: Vi mangler nye værktøjer til de sværeste sektorer, især husdyrhold - Danmark er begyndt med at måle metan-udledningen hos køer, og avle på dem med mindst metan-udslip ved drøvtygning .

    Gevinst:
    Hurtig temperatureffekt og markante gevinster for sundhed og fødevareproduktion.
    A) Metan er en væsentlig drivkraft bag dannelsen af ozon ved jordoverfladen (luftforurening).
    B) Reduktion kan forhindre hundredtusindvis af for tidlige dødsfald årligt knyttet til luftforurening.
    C) Mindre luftforurening vil reducere betydelige tab af afgrøder på verdensplan.

    Hvorfor er metan-indsatsen vigtig?
    Det køber os den nødvendige tid til CO2-omstillingen og leverer samtidig konkrete finansielle returns for erhvervslivet.




    Læs mere: https://www.weforum.org/stories/2026/05/scientists-issued-plan-cutting-methane-emissions/
    Metan-reduktion: Den hurtigste vej til klimahandling - Løsningen på metan-udfordringen er den hurtigste og mest omkostningseffektive investering, vi kan foretage i planetens sundhed her og nu. Vores vigtigste tidslomme er ved at lukke. Under G7-formandskabet har 250 forskere i "Angera-erklæringen" slået fast: Metan-reduktion er vores skarpeste værktøj til at bremse opvarmningen straks. Udfordringen: Den selvforstærkende spiral Metan står for 30 % af opvarmningen. Menneskeskabte udledninger trigger nu metan-frigivelse fra permafrost og vådområder. Vi skal bryde dette feedback-loop, før processen bliver irreversibel. 3 pointer og prioritering: Optimering: Reparation af lækager giver ofte direkte økonomisk afkast, da gas er en værdifuld ressource. Monitorering: Satellitteknologi muliggør præcis, handlingsorienteret styring af indsatsen. Innovation: Vi mangler nye værktøjer til de sværeste sektorer, især husdyrhold - Danmark er begyndt med at måle metan-udledningen hos køer, og avle på dem med mindst metan-udslip ved drøvtygning . Gevinst: Hurtig temperatureffekt og markante gevinster for sundhed og fødevareproduktion. A) Metan er en væsentlig drivkraft bag dannelsen af ozon ved jordoverfladen (luftforurening). B) Reduktion kan forhindre hundredtusindvis af for tidlige dødsfald årligt knyttet til luftforurening. C) Mindre luftforurening vil reducere betydelige tab af afgrøder på verdensplan. Hvorfor er metan-indsatsen vigtig? Det køber os den nødvendige tid til CO2-omstillingen og leverer samtidig konkrete finansielle returns for erhvervslivet. Læs mere: https://www.weforum.org/stories/2026/05/scientists-issued-plan-cutting-methane-emissions/
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 317 Visninger
  • Greta Van Fleet "Play your games" - Så er der nyt fra Led Zeppe .. ups.. undskyld, jeg mente Greta Van Fleet. Synes faktisk det her nummer er ret fedt.. ok, det er tæske fedt.

    Hvis du nu sætter Led Zeppelin albummet "Houses of the holy" på, så ved du 100% hvor GVF har hentet inspiration.

    Den måde han synger omkvædet på er lige så specielt som det er fængende. Det er lidt en genistreg at synge omkvædet på den måde..

    Mange skælder ud over deres næsten direkte Led Zeppelin kopiering - Jeg synes nu ikke det gør noget, for de gør på en charmerende måde.. og Herreste Gud, det er jo bare en hyldest.. Som Paul Stanley (KISS) en gang sagde om Whitesnakes "Still of the night" "If you're gonna steal, steal from the best.." ..

    Nyd det her nummer... det er fedt.


    https://www.youtube.com/watch?v=CJsfI1QVBEM&source_ve_path=MjM4NTE&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fsleazeroxx.com%2F
    Greta Van Fleet "Play your games" - Så er der nyt fra Led Zeppe .. ups.. undskyld, jeg mente Greta Van Fleet. Synes faktisk det her nummer er ret fedt.. ok, det er tæske fedt. Hvis du nu sætter Led Zeppelin albummet "Houses of the holy" på, så ved du 100% hvor GVF har hentet inspiration. Den måde han synger omkvædet på er lige så specielt som det er fængende. Det er lidt en genistreg at synge omkvædet på den måde.. Mange skælder ud over deres næsten direkte Led Zeppelin kopiering - Jeg synes nu ikke det gør noget, for de gør på en charmerende måde.. og Herreste Gud, det er jo bare en hyldest.. Som Paul Stanley (KISS) en gang sagde om Whitesnakes "Still of the night" "If you're gonna steal, steal from the best.." .. Nyd det her nummer... det er fedt. https://www.youtube.com/watch?v=CJsfI1QVBEM&source_ve_path=MjM4NTE&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fsleazeroxx.com%2F
    0 Kommentarer 0 Delinger 187 Visninger