• Den aktuelle sag i SF, hvor et medlem og folkevalgt på Frederiksberg (LK) kritiserer forkvindens (POD) ansættelsen af en ministerrådgiver, er et godt eksempel på, hvordan "det progressive fængsel"/dogmatisme i praksis forhindrer venstrefløjens politiske udvikling.

    Først til spørgsmålet om, hvorfor jeg mener LKs holdninger/reaktion stammer fra "det progressive fængsel". Det progressive fængsel bygger på to primære dogmer: verden fortolkes i absolutter og der er mistro til ledelsen.

    LK bygger sin kritik på, at ministerrådgiveren tidligere har krænket hende (og andre kvinder). LK skelner ikke mellem grader af krænkelser, og vi ved derfor ikke "hvor grov en krænkelse" hun har været udsat for.

    Vi ved, at den pågældende person fratrådte sin stilling, så krænkelsen har været alvorlig nok til, at der i 2020 skulle reageres på den. Selvom krænkelsen ikke dengang blev meldt til politiet, kan fraværet af en politianmeldelse være en del af et uformelt forlig, hvor manden stopper i sin stilling og til gengæld anmeldes krænkelsen ikke.

    Der kan altså være tale om alt mellem en upassende bemærkning og en grov voldtægt suppleret med dødstrusler. For LK er det irrelevant, hvor grov en krænkelse der er tale om. Hun ønsker, at omverdenen alene forholder sig til, at der er sket en krænkelse, og at hun ikke skal gentraumatiseres ved at støde ind i manden i sit politiske arbejde. Krænkelsen bliver puttet ind i boks, hvor der ikke eksisterer nuancer eller grader af handling, den bliver "absolut".

    Forholdet mellem forbrydelse og straf vil normalt være genstand for politisk opmærksomhed og diskussion, men den diskussion kommer aldrig i gang her. Vi kender ikke forbrydelsens omfang og karakter, og må tage LKs udmelding for gode varer - straffen er ikke hård nok.

    Det fører os til det næste dogme, som handler om mistillid til ledelsen.

    Vi må antage, at POD kender til den konkrete karakter af den krænkelse LK blev udsat for. POD var nemlig med til at håndtere sagen tilbage i 2020. Dvs. at POD har (som en af de eneste udover LK) mulighed for at vurdere forholdet mellem forbrydelsen og straffen. Hun har på den baggrund vurderet, at straffen er udstået.

    POD må i sine overvejelser have vægtet både krænkelsens karakter, den efterfølgende straf, LKs forventede reaktion og kvaliteten af den rådgivning hun forventer at kunne få ved ansættelsen. Dvs. at "alt taget i betragtning" vil ansættelsen af den pågældende person øge mulighederne for at gennemføre SF-politik i et omfang som mere end opvejer LKs følelser af gentraumatisering.

    Denne beslutning træffer POD som leder af SF, som minister og som den formelt vigtigste person i gennemførslen af socialisme i Danmark.

    Når LK går op imod PODs beslutning, er budskabet det omvendte. LKs følelser og mulige gentraumatisering er et vigtigere hensyn end at få gennemført SFs politik i regeringen og folketinget.

    LK har indlysende ikke lyst til at redegøre for hvad krænkelsen gik ud på, og på samme måde er POD afskåret fra at forholde sig til det konkrete.

    Det burde være simpelt at tage stilling: Manden er straffet, der er gået 6 år siden da, POD er valgt til at lede et politisk projekt, og fællesskabets behov bør (som socialister) vægtes højere end individets behov.

    Det ser anderledes ud i DPF: Her arbejder vi ikke med nuancerne i krænkelsen, ligesom vi ikke stiller spørgsmålstegn ved den subjektive oplevelse af en krænkelse. Hertil kommer at vi som udgangspunkt har mistillid til ledelsen, hvilket forklarer hvorfor LKs kritik kan vinde forståelse og opbakning blandt SFs progressive medlemmer.

    Støtte til LK er det lette valg, fordi vi dermed vælger side med den svageste part i konflikten. Når vi som progressive i forvejen leger med tanken om, at SF primært er i regering fordi nogen vil have en ministerpost og ikke fordi det er bedst for Sf, så er virker det fornuftigt at vælge side med LK i konflikten.

    Det som den progressive overser, er 1) at vi bytter gennemførsel af socialistisk politik til fordel for enkelte personers følelser, og 2) at vi fratager ledelsen dens ledelsesret.

    LK kunne søge en løsning ved at kontakte POD og bede hende sikre, at LK og den pågældende person ikke møder hinanden.

    Når LK søger konfrontationen i offentligheden skylder det formentligt, at hun mentalt er låst i det progressive fængsel, hvor der dels arbejdes i absolutter, dels som udgangspunkt er mistillid til ledelsen og hvor der i høj grad sættes lighedstegn mellem subjektive oplevelser og samfundsstrukturer.

    Vi kender ikke sagens reelle indhold, og LK har dygtigt etableret et paradigme hvor vi enten støtter hendes kritik, eller afslører os selv som kyniske, onde magtmennesker.

    https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-sf-plejer-man-ikke-staa-paa-kraenkerens-side-det-goer-man-her
    Den aktuelle sag i SF, hvor et medlem og folkevalgt på Frederiksberg (LK) kritiserer forkvindens (POD) ansættelsen af en ministerrådgiver, er et godt eksempel på, hvordan "det progressive fængsel"/dogmatisme i praksis forhindrer venstrefløjens politiske udvikling. Først til spørgsmålet om, hvorfor jeg mener LKs holdninger/reaktion stammer fra "det progressive fængsel". Det progressive fængsel bygger på to primære dogmer: verden fortolkes i absolutter og der er mistro til ledelsen. LK bygger sin kritik på, at ministerrådgiveren tidligere har krænket hende (og andre kvinder). LK skelner ikke mellem grader af krænkelser, og vi ved derfor ikke "hvor grov en krænkelse" hun har været udsat for. Vi ved, at den pågældende person fratrådte sin stilling, så krænkelsen har været alvorlig nok til, at der i 2020 skulle reageres på den. Selvom krænkelsen ikke dengang blev meldt til politiet, kan fraværet af en politianmeldelse være en del af et uformelt forlig, hvor manden stopper i sin stilling og til gengæld anmeldes krænkelsen ikke. Der kan altså være tale om alt mellem en upassende bemærkning og en grov voldtægt suppleret med dødstrusler. For LK er det irrelevant, hvor grov en krænkelse der er tale om. Hun ønsker, at omverdenen alene forholder sig til, at der er sket en krænkelse, og at hun ikke skal gentraumatiseres ved at støde ind i manden i sit politiske arbejde. Krænkelsen bliver puttet ind i boks, hvor der ikke eksisterer nuancer eller grader af handling, den bliver "absolut". Forholdet mellem forbrydelse og straf vil normalt være genstand for politisk opmærksomhed og diskussion, men den diskussion kommer aldrig i gang her. Vi kender ikke forbrydelsens omfang og karakter, og må tage LKs udmelding for gode varer - straffen er ikke hård nok. Det fører os til det næste dogme, som handler om mistillid til ledelsen. Vi må antage, at POD kender til den konkrete karakter af den krænkelse LK blev udsat for. POD var nemlig med til at håndtere sagen tilbage i 2020. Dvs. at POD har (som en af de eneste udover LK) mulighed for at vurdere forholdet mellem forbrydelsen og straffen. Hun har på den baggrund vurderet, at straffen er udstået. POD må i sine overvejelser have vægtet både krænkelsens karakter, den efterfølgende straf, LKs forventede reaktion og kvaliteten af den rådgivning hun forventer at kunne få ved ansættelsen. Dvs. at "alt taget i betragtning" vil ansættelsen af den pågældende person øge mulighederne for at gennemføre SF-politik i et omfang som mere end opvejer LKs følelser af gentraumatisering. Denne beslutning træffer POD som leder af SF, som minister og som den formelt vigtigste person i gennemførslen af socialisme i Danmark. Når LK går op imod PODs beslutning, er budskabet det omvendte. LKs følelser og mulige gentraumatisering er et vigtigere hensyn end at få gennemført SFs politik i regeringen og folketinget. LK har indlysende ikke lyst til at redegøre for hvad krænkelsen gik ud på, og på samme måde er POD afskåret fra at forholde sig til det konkrete. Det burde være simpelt at tage stilling: Manden er straffet, der er gået 6 år siden da, POD er valgt til at lede et politisk projekt, og fællesskabets behov bør (som socialister) vægtes højere end individets behov. Det ser anderledes ud i DPF: Her arbejder vi ikke med nuancerne i krænkelsen, ligesom vi ikke stiller spørgsmålstegn ved den subjektive oplevelse af en krænkelse. Hertil kommer at vi som udgangspunkt har mistillid til ledelsen, hvilket forklarer hvorfor LKs kritik kan vinde forståelse og opbakning blandt SFs progressive medlemmer. Støtte til LK er det lette valg, fordi vi dermed vælger side med den svageste part i konflikten. Når vi som progressive i forvejen leger med tanken om, at SF primært er i regering fordi nogen vil have en ministerpost og ikke fordi det er bedst for Sf, så er virker det fornuftigt at vælge side med LK i konflikten. Det som den progressive overser, er 1) at vi bytter gennemførsel af socialistisk politik til fordel for enkelte personers følelser, og 2) at vi fratager ledelsen dens ledelsesret. LK kunne søge en løsning ved at kontakte POD og bede hende sikre, at LK og den pågældende person ikke møder hinanden. Når LK søger konfrontationen i offentligheden skylder det formentligt, at hun mentalt er låst i det progressive fængsel, hvor der dels arbejdes i absolutter, dels som udgangspunkt er mistillid til ledelsen og hvor der i høj grad sættes lighedstegn mellem subjektive oplevelser og samfundsstrukturer. Vi kender ikke sagens reelle indhold, og LK har dygtigt etableret et paradigme hvor vi enten støtter hendes kritik, eller afslører os selv som kyniske, onde magtmennesker. https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-sf-plejer-man-ikke-staa-paa-kraenkerens-side-det-goer-man-her
    WWW.DR.DK
    'I SF plejer man ikke at stå på krænkerens side. Det gør man her'
    SF's formand og økonomi- og indenrigsminister, Pia Olsen Dyhr, får en hård medfart af sin partikollega Lotte Kofoed.
    0 Kommentarer 0 Delinger 293 Visninger
  • # københavnerministerium

    Så fik vi et københavnerministerium og ikke et ord om et Danmark i balance i regeringsgrundlaget.
    OG DOG. En minister bor ikke i eller nær København. Transportminister Signe Munk fra Fur.
    Det glæder os her på Skiveegnen. Så vi ser frem til gratis færge til Fur hele året!
    Måske skulle vi, os her vest for store/lillebælt overveje om det ikke var bedre at være en del af Nordtyskland. ….Slesvig Holsten.
    Lidt upraktisk at Folketinget mm ligger i Udkantsdanmark. ( DK s centrum ligger et sted nær himmelbjerget
    # københavnerministerium Så fik vi et københavnerministerium og ikke et ord om et Danmark i balance i regeringsgrundlaget. OG DOG. En minister bor ikke i eller nær København. Transportminister Signe Munk fra Fur. Det glæder os her på Skiveegnen. Så vi ser frem til gratis færge til Fur hele året! Måske skulle vi, os her vest for store/lillebælt overveje om det ikke var bedre at være en del af Nordtyskland. ….Slesvig Holsten. Lidt upraktisk at Folketinget mm ligger i Udkantsdanmark. ( DK s centrum ligger et sted nær himmelbjerget
    0 Kommentarer 0 Delinger 195 Visninger
  • To folketingsmedlemmer fra regeringspartier blev onsdag valgt til at ministre – og torsdag meddeler De Radikales nytiltrådte ministre Samira Nawa og Zenia Stampe at de går på orlov fra Folketinget og overlader deres mandater til stedfortrædere.

    Spørgsmålet er: Får de så tildelt ministerpension efter 1 års orlov fra folketinget?

    Danmark har de sidste ti uger været igennem rekordlange regeringsforhandlinger. Faktisk historiens længste.

    Forhandlingerne kulminerede mandag aften, da den daværende kongelig undersøger Mette Frederiksen kørte til Kongeskibet Dannebrog i Odense og fortalte, at der endelig kunne dannes regering mellem Socialdemokratiet, Moderaterne, SF og Radikale Venstre.

    Tirsdag eftermiddag blev regeringsgrundlaget derefter fremlagt, og onsdag klokken 10.00 blev navnet sat på de nye 21 ministre.

    #Socii #Ministerpension #ZenisStampe #SamiraNawa
    To folketingsmedlemmer fra regeringspartier blev onsdag valgt til at ministre – og torsdag meddeler De Radikales nytiltrådte ministre Samira Nawa og Zenia Stampe at de går på orlov fra Folketinget og overlader deres mandater til stedfortrædere. 🧐 Spørgsmålet er: Får de så tildelt ministerpension efter 1 års orlov fra folketinget? Danmark har de sidste ti uger været igennem rekordlange regeringsforhandlinger. Faktisk historiens længste. Forhandlingerne kulminerede mandag aften, da den daværende kongelig undersøger Mette Frederiksen kørte til Kongeskibet Dannebrog i Odense og fortalte, at der endelig kunne dannes regering mellem Socialdemokratiet, Moderaterne, SF og Radikale Venstre. Tirsdag eftermiddag blev regeringsgrundlaget derefter fremlagt, og onsdag klokken 10.00 blev navnet sat på de nye 21 ministre. #Socii #Ministerpension #ZenisStampe #SamiraNawa
    PRESSE-FOTOS.DK
    Breaking: To nyvalgte ministre går direkte på orlov
    To folketingsmedlemmer fra regeringspartier blev onsdag valgt til at ministre - og torsdag oplyser de, at de går på orlov Danmark har de sidste ti uger
    Angry
    Sad
    3
    5 Kommentarer 0 Delinger 633 Visninger
  • Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne???

    Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu.

    Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid" - Nu er hun blevet hentet ind fra gaden til en ministerpost.
    Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne??? Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu. Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid" - Nu er hun blevet hentet ind fra gaden til en ministerpost.
    NYHEDER.TV2.DK
    Miljøminister har været SF'er i ”et stykke tid”
    Bliv opdateret med seneste nyt om efterdønningerne i kølvandet på folketingsvalget 2026.
    Like
    1
    2 Kommentarer 0 Delinger 721 Visninger
  • Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne???

    Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid".

    - Men Maria Reumert Gjerding vidste intet med sikkerhed, før hun blev ringet op af SF's partileder 19.30 i går aftes og siden af statsminister Mette Frederiksen, som bekræftede, at man gerne ville tilbyde hende en ministerpost (direkte ind fra gaden).

    Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu.

    #ministerpost #folketingsvalg #MariaReumertGjerding #SF #PiaOlsenDyhr #demokrati #MetteFrederiksen
    Tildelt en ministerpost uden reelt at være valgt ind i folketinget ved sidste folketingsvalg... er det fair demokrati overfor vælgerne??? Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding, havde også hørt rygtet om, at hun kunne blive tilbudt en ministerpost i den nye regering, og hun har talt med Pia Olsen Dyhr i "noget tid". - Men Maria Reumert Gjerding vidste intet med sikkerhed, før hun blev ringet op af SF's partileder 19.30 i går aftes og siden af statsminister Mette Frederiksen, som bekræftede, at man gerne ville tilbyde hende en ministerpost (direkte ind fra gaden). Maria Reumert Gjerding sad i Folketinget for Enhedslisten fra 2015 til 2018. Hun har gået stille med sit partitilhørsforhold, mens hun har været i naturfredningsforeningen, men faktisk har hun været medlem af SF i "et stykke tid", afslører hun nu. #ministerpost #folketingsvalg #MariaReumertGjerding #SF #PiaOlsenDyhr #demokrati #MetteFrederiksen
    NYHEDER.TV2.DK
    Miljøminister har været SF'er i ”et stykke tid”
    Bliv opdateret med seneste nyt om efterdønningerne i kølvandet på folketingsvalget 2026.
    6 Kommentarer 0 Delinger 682 Visninger
  • Af alle de kombinationer folketinget giver er det efter min opfattelse, den bedste løsning (SF, S, RVog M). Nu glæder jeg mig til at læse grundlaget
    Af alle de kombinationer folketinget giver er det efter min opfattelse, den bedste løsning (SF, S, RVog M). Nu glæder jeg mig til at læse grundlaget 🤔🙂
    Like
    Yay
    6
    0 Kommentarer 0 Delinger 386 Visninger
  • Politikere... Intet særligt ansvar?
    Er "Folketinget" blevet en selv administrerende institution, for utilpassede opmærksomhedssøgende individer, "ansat" til landets højeste overførselsindkomst, helt uden ansvar.



    #Socii #overførselsindkomst #politikere #ministere #ministerpension
    Politikere... Intet særligt ansvar? Er "Folketinget" blevet en selv administrerende institution, for utilpassede opmærksomhedssøgende individer, "ansat" til landets højeste overførselsindkomst, helt uden ansvar. #Socii #overførselsindkomst #politikere #ministere #ministerpension
    WWW.DR.DK
    Venstre ændrer kurs efter valget – 'Enormt ærgerligt', siger DF
    Først ville Venstre ud af konvention i år, så ville de ikke, og nu afventer partiet ændringer indefra uden at sætte en tidsfrist på.
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 478 Visninger
  • Så er det igen de to klovne... find et job til dem udenfor Folketinget (uden overførselsindkomst fra staten)
    Så er det igen de to klovne... find et job til dem udenfor Folketinget (uden overførselsindkomst fra staten)
    Haha
    Like
    Yay
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 561 Visninger
  • <h2> Der er igen kaos i børnehanen Folketinget</h2>Mette Frederiksen vil ikke lege sammen med Lars Løkke Rasmussen og Troels Lund Poulsen, hvis Pia Olsen Dyhr ikke må være med.

    Ifølge flere centrale socialdemokratiske kilder er svaret et klart ne,j til enhver idé om at opløse samarbejdet mellem Socialdemokratiet og Pia Olsen Dyhrs SF, for at skabe et nyt sammen med Venstre og Moderaterne.

    #Socii #folketinget #MetteFrederiksen #LarsLøkkeRasmussen #TroelsLundPoulsen #kaos #regering
    <h2>🤔 Der er igen kaos i børnehanen Folketinget</h2>Mette Frederiksen vil ikke lege sammen med Lars Løkke Rasmussen og Troels Lund Poulsen, hvis Pia Olsen Dyhr ikke må være med. Ifølge flere centrale socialdemokratiske kilder er svaret et klart ne,j til enhver idé om at opløse samarbejdet mellem Socialdemokratiet og Pia Olsen Dyhrs SF, for at skabe et nyt sammen med Venstre og Moderaterne. #Socii #folketinget #MetteFrederiksen #LarsLøkkeRasmussen #TroelsLundPoulsen #kaos #regering
    PRESSE-FOTOS.DK
    Kaos i midten: Socialdemokraterne afviser Løkkes prestigeprojekt
    Lars Løkke Rasmussens drøm om et nyt bredt midterprojekt i dansk politik møder nu massiv modstand. Ikke mindst fra Socialdemokratiets egne rækker, hvor
    0 Kommentarer 0 Delinger 676 Visninger
  • Kors i skuret hvor er den mand dog trættende at høre på.

    Det han har gang i synes jeg minder forfærdeligt meget om noget der er alt andet end demokratisk. Yderfløjene er valgt ind af folket, og han vil holde dem udenfor indflydelse?
    det er topmålet af udemokratisk - og topmålet af Politisk magtliderlighed og arrogance.

    Jeg synes ærlig talt vi skal have et ny valg - der er jeg så ret sikker på at Lars Løkke ikke skal gøre sig forhåbninger om at få lige så mange stemmer igen? Synes jeg fornemmer en vis LLR træthed rundt omkring.

    Og at manden så åbenbart har holdt de andre partier for nar i mens Troels Lund har været "syg" burde jo fortælle alt om hvor en slesk taler manden egentlig er.

    Det er sgu på tide at vi almindelige mennesker stiller op til Folketinget, så der kan komme noget mere seriøsitet ind på Borgen, for det skuespil er ikke til at holde ud mere.

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article11176409.ece
    Kors i skuret hvor er den mand dog trættende at høre på. Det han har gang i synes jeg minder forfærdeligt meget om noget der er alt andet end demokratisk. Yderfløjene er valgt ind af folket, og han vil holde dem udenfor indflydelse? det er topmålet af udemokratisk - og topmålet af Politisk magtliderlighed og arrogance. Jeg synes ærlig talt vi skal have et ny valg - der er jeg så ret sikker på at Lars Løkke ikke skal gøre sig forhåbninger om at få lige så mange stemmer igen? Synes jeg fornemmer en vis LLR træthed rundt omkring. Og at manden så åbenbart har holdt de andre partier for nar i mens Troels Lund har været "syg" burde jo fortælle alt om hvor en slesk taler manden egentlig er. Det er sgu på tide at vi almindelige mennesker stiller op til Folketinget, så der kan komme noget mere seriøsitet ind på Borgen, for det skuespil er ikke til at holde ud mere. https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article11176409.ece
    EKSTRABLADET.DK
    Er det den kommende regering?: Løkke sætter bogstaver på
    Lars Løkke Rasmussen er anderledes konkret tirsdag
    Like
    3
    5 Kommentarer 0 Delinger 729 Visninger
Flere resultater