• Arktisk forsvarschef løfter sløret for store planer i Grønland.
    I sit første længere interview løfter chefen for Arktisk Kommando sløret for nye militære planer i Grønland

    Det hele blev udsat på grund af folketingsvalg og regeringsforhandlinger.
    Vi har aldrig nogensinde haft så travlt som nu, siger han i sit første længere interview, efter at krisen med USA i januar kulminerede med Donald Trumps trusler om at overtage Grønland med militær magt - og det er godt. For vi har ventet længe på, at der skulle ske noget i Grønland.

    #Socii #Grønland #USA #DonaldJTrump #Aktis #NATO
    Arktisk forsvarschef løfter sløret for store planer i Grønland. I sit første længere interview løfter chefen for Arktisk Kommando sløret for nye militære planer i Grønland Det hele blev udsat på grund af folketingsvalg og regeringsforhandlinger. Vi har aldrig nogensinde haft så travlt som nu, siger han i sit første længere interview, efter at krisen med USA i januar kulminerede med Donald Trumps trusler om at overtage Grønland med militær magt - og det er godt. For vi har ventet længe på, at der skulle ske noget i Grønland. #Socii #Grønland #USA #DonaldJTrump #Aktis #NATO
    NYHEDER.TV2.DK
    Arktisk forsvarschef løfter sløret for store planer i Grønland
    I sit første længere interview løfter chefen for Arktisk Kommando sløret for nye militære planer i Grønland
    0 Kommentarer 0 Delinger 213 Visninger
  • Ja selvfølgelig var det det... (pfffh!)

    Nej sandheden er nok nærmere, at man I USA har fundet ud af, at det nok var dumt at true en allieret. For nu er det jo ikke så nemt at tage Grønland med magt, som hvis man havde holdt kæft, og bare havde gjort det i nattens mulm og mørke.

    Det kan godt være at de der Romere var skøre, men Amerikanerne er dummere end snot på en tørresnor...


    https://ekstrabladet.dk/nyheder/Udland/forsvarer-trump-det-var-en-misforstaaelse/11199075
    Ja selvfølgelig var det det... (pfffh!) Nej sandheden er nok nærmere, at man I USA har fundet ud af, at det nok var dumt at true en allieret. For nu er det jo ikke så nemt at tage Grønland med magt, som hvis man havde holdt kæft, og bare havde gjort det i nattens mulm og mørke. Det kan godt være at de der Romere var skøre, men Amerikanerne er dummere end snot på en tørresnor... https://ekstrabladet.dk/nyheder/Udland/forsvarer-trump-det-var-en-misforstaaelse/11199075
    0 Kommentarer 0 Delinger 645 Visninger
  • Kan de da for f.. ikke bare holde deres kæft og skride ad h.. til...

    Man bliver så træt af deres evindelige direkte og indirekte trusler konstant. Jeg håber snart at Grønlænderne vågner op og går total imod ALT hvad der er Amerikansk, og sender deres Diplomater hjem, og nægter Amerikanere adgang til Grønland. Jeg tror det er det eneste der virker. At blive ydmyget af en lilleput nation vil runge over hele kloden.

    Yankee, go home!

    https://www.bt.dk/udland/se-videoen-saerlig-kommentar-om-groenland-vaekker-bekymring
    Kan de da for f.. ikke bare holde deres kæft og skride ad h.. til... Man bliver så træt af deres evindelige direkte og indirekte trusler konstant. Jeg håber snart at Grønlænderne vågner op og går total imod ALT hvad der er Amerikansk, og sender deres Diplomater hjem, og nægter Amerikanere adgang til Grønland. Jeg tror det er det eneste der virker. At blive ydmyget af en lilleput nation vil runge over hele kloden. Yankee, go home! https://www.bt.dk/udland/se-videoen-saerlig-kommentar-om-groenland-vaekker-bekymring
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 455 Visninger
  • Havde det været omvendt.

    Havde det været en Dansk politiker der havde gjort det på Grønland, havde helvede brudt ud, og vi var blevet kaldt de værste gloser.

    Det er som om at vi bare skal finde os i hvad som helst, pga. fortiden. Det er så her jeg synes at Danmark skal sætte foden ned en gang for alle. Jeg er så møg træt af at vi skal finde os i deres smålige ævl hele tiden. Heldigvis er det ikke alle Grønlændere der er sådan (selvom at det virker sådan sommetider).

    Men når man så ved at Qarsoq Høegh-Dam er i familie med Aki Mathilde, så giver det jo meget god mening at hendes bror også er et hadefuldt fjols.

    Glem dog det had, det fører ikke noget godt med sig.

    Skal vi komme videre, bliver vi nød til at sætte hårdt mod hårdt.

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/kraenket-paa-borgen-klagede-over-kunst/11184972
    Havde det været omvendt. Havde det været en Dansk politiker der havde gjort det på Grønland, havde helvede brudt ud, og vi var blevet kaldt de værste gloser. Det er som om at vi bare skal finde os i hvad som helst, pga. fortiden. Det er så her jeg synes at Danmark skal sætte foden ned en gang for alle. Jeg er så møg træt af at vi skal finde os i deres smålige ævl hele tiden. Heldigvis er det ikke alle Grønlændere der er sådan (selvom at det virker sådan sommetider). Men når man så ved at Qarsoq Høegh-Dam er i familie med Aki Mathilde, så giver det jo meget god mening at hendes bror også er et hadefuldt fjols. Glem dog det had, det fører ikke noget godt med sig. Skal vi komme videre, bliver vi nød til at sætte hårdt mod hårdt. https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/kraenket-paa-borgen-klagede-over-kunst/11184972
    0 Kommentarer 0 Delinger 658 Visninger
  • <b>Hvor dumme tro I egentlig vi er?</b>

    Hverken Grønlændere eller Danskere hopper på den der. Det siger han kun for at dæmpe gemytterne, og få os til at sænke paraderne. Før man slår til.

    Kan USA da for helvede ikke bare pisse ad helvede til, der er ikke andet end krig, død og ødelæggelse og frygt i kølvandet af dem.

    Synes faktisk Grønland skulle smide dem alle ud, og så kan vi gøre det samme.

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ambassadoer-afsloerer-trump-har-droppet-det/11185353
    <b>Hvor dumme tro I egentlig vi er?</b> Hverken Grønlændere eller Danskere hopper på den der. Det siger han kun for at dæmpe gemytterne, og få os til at sænke paraderne. Før man slår til. Kan USA da for helvede ikke bare pisse ad helvede til, der er ikke andet end krig, død og ødelæggelse og frygt i kølvandet af dem. Synes faktisk Grønland skulle smide dem alle ud, og så kan vi gøre det samme. https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ambassadoer-afsloerer-trump-har-droppet-det/11185353
    Like
    Yay
    4
    4 Kommentarer 0 Delinger 995 Visninger
  • Kraftigt jordskælv rystede Danmark og Sverige

    Onsdag eftermiddag blev store dele af Sjælland ramt af et usædvanligt kraftigt jordskælv, som kunne mærkes både i Danmark og det sydlige Sverige. Jordskælvet blev registreret klokken 16.14 og målte 3,9 på Richterskalaen med epicenter i Køge Bugt syd for København.

    Flere borgere beskriver på sociale medier og i lokale grupper, hvordan rystelserne kom pludseligt med en dyb rumlen under bygningerne. I Taastrup kunne jordskælvet tydeligt mærkes i boligblokke, hvor beboere fortæller om kraftige vibrationer og en lav rumlende lyd, der fik hele bygningen til at ryste i få sekunder.

    “Det lød som et tungt godstog under blokken, og hele lejligheden begyndte at ryste,” fortæller en beboer fra Taastrup, som oplevede skælvet direkte fra sin lejlighed.

    Ifølge De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) er der tale om et af de største jordskælv registreret i Danmark i nyere tid. Rystelserne blev mærket flere steder på Sjælland, herunder København, Roskilde, Taastrup og Køge – samt i Malmö på den svenske side af Øresund.

    Mange danskere søgte kort efter information online, da flere først troede, at der var tale om en eksplosion eller kraftige byggearbejder. Vinduer klirrede, møbler bevægede sig, og enkelte meldte om revner i vægge, men der er indtil videre ikke rapporteret om alvorlige personskader.

    GEUS oplyser, at mindre jordskælv forekommer jævnligt i Danmark, men de fleste er så svage, at de kun registreres af måleinstrumenter. Dette jordskælv skilte sig dog ud ved både sin styrke og det store område, hvor det kunne mærkes.

    Seismologer vurderer samtidig, at risikoen for større efterskælv er lav, og hvis der kommer efterskælv, forventes de at være betydeligt svagere end hovedskælvet.

    Fakta om jordskælvet

    Tidspunkt: 20. maj 2026 kl. 16.14
    Styrke: 3,9 på Richterskalaen
    Epicenter: Køge Bugt syd for København
    Registreret af: GEUS
    Mærket i: Store dele af Sjælland samt det sydlige Sverige
    Lokale meldinger: Rumlen og rystelser i blandt andet Taastrup og København

    har du foto/video kan du send til os på: Tipos@onionmail.org
    Kraftigt jordskælv rystede Danmark og Sverige Onsdag eftermiddag blev store dele af Sjælland ramt af et usædvanligt kraftigt jordskælv, som kunne mærkes både i Danmark og det sydlige Sverige. Jordskælvet blev registreret klokken 16.14 og målte 3,9 på Richterskalaen med epicenter i Køge Bugt syd for København. Flere borgere beskriver på sociale medier og i lokale grupper, hvordan rystelserne kom pludseligt med en dyb rumlen under bygningerne. I Taastrup kunne jordskælvet tydeligt mærkes i boligblokke, hvor beboere fortæller om kraftige vibrationer og en lav rumlende lyd, der fik hele bygningen til at ryste i få sekunder. “Det lød som et tungt godstog under blokken, og hele lejligheden begyndte at ryste,” fortæller en beboer fra Taastrup, som oplevede skælvet direkte fra sin lejlighed. Ifølge De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) er der tale om et af de største jordskælv registreret i Danmark i nyere tid. Rystelserne blev mærket flere steder på Sjælland, herunder København, Roskilde, Taastrup og Køge – samt i Malmö på den svenske side af Øresund. Mange danskere søgte kort efter information online, da flere først troede, at der var tale om en eksplosion eller kraftige byggearbejder. Vinduer klirrede, møbler bevægede sig, og enkelte meldte om revner i vægge, men der er indtil videre ikke rapporteret om alvorlige personskader. GEUS oplyser, at mindre jordskælv forekommer jævnligt i Danmark, men de fleste er så svage, at de kun registreres af måleinstrumenter. Dette jordskælv skilte sig dog ud ved både sin styrke og det store område, hvor det kunne mærkes. Seismologer vurderer samtidig, at risikoen for større efterskælv er lav, og hvis der kommer efterskælv, forventes de at være betydeligt svagere end hovedskælvet. Fakta om jordskælvet Tidspunkt: 20. maj 2026 kl. 16.14 Styrke: 3,9 på Richterskalaen Epicenter: Køge Bugt syd for København Registreret af: GEUS Mærket i: Store dele af Sjælland samt det sydlige Sverige Lokale meldinger: Rumlen og rystelser i blandt andet Taastrup og København har du foto/video kan du send til os på: Tipos@onionmail.org
    Like
    2
    0 Kommentarer 1 Delinger 847 Visninger
  • <h2> Skjult motiv</h2>Donald Trump drømmer stadig om Grønland.
    Landrys besøg i Nuuk har "skjult motiv", vurderer eksperterne.
    Den officielle årsag til Trumps udsending Jeff Landrys besøg i Nuuk er, at han skal deltage i erhvervsmessen Future Greenland.

    Men besøget har også et "skjult motiv". Det mener Mikkel Runge Olesen, der er seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS).

    - Det kan det godt være, at han tager til en erhvervsmesse eller to, men det er næppe det, der er formålet. Det her er et slet skjult amerikansk forsøg på at forsøge at overtale grønlænderne til at komme over på amerikansk side, siger han.

    Udgangspunktet er dog svært, mener forskeren. Amerikanerne er nemlig "bagud på point" efter halvandet år med trusler om at overtage Grønland.

    #Socii #Grønland #DonaldJTrump
    <h2>🤪 Skjult motiv</h2>Donald Trump drømmer stadig om Grønland. Landrys besøg i Nuuk har "skjult motiv", vurderer eksperterne. Den officielle årsag til Trumps udsending Jeff Landrys besøg i Nuuk er, at han skal deltage i erhvervsmessen Future Greenland. Men besøget har også et "skjult motiv". Det mener Mikkel Runge Olesen, der er seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS). - Det kan det godt være, at han tager til en erhvervsmesse eller to, men det er næppe det, der er formålet. Det her er et slet skjult amerikansk forsøg på at forsøge at overtale grønlænderne til at komme over på amerikansk side, siger han. Udgangspunktet er dog svært, mener forskeren. Amerikanerne er nemlig "bagud på point" efter halvandet år med trusler om at overtage Grønland. #Socii #Grønland #DonaldJTrump
    NYHEDER.TV2.DK
    Landrys besøg i Nuuk har ”skjult motiv”, vurderer ekspert
    Den officielle årsag til Trumps udsending Jeff Landrys besøg i Nuuk er, at han skal deltage i erhvervsmessen Future Greenland.
    Like
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 763 Visninger
  • <b>Øhh det er da vist ikke helt efter bogen det der..</b>

    Undskyld mig, men når Jeff Landry ikke er en del af Trumps regering på et officielt plan, hvad fanden skal han så have adgang til formanden for Naalakkersuisut?

    Så længe Jeff Landry ikke er en officiel del af Trumps regering, så bør han da på ingen måde have adgang til Grøønlands øverste leder. Og da slet ikke når der foregår "forhandlinger" mellem Grønland, Danmark og USA om overtagelse/baser på Grønland..

    Det virker lidt suspekt og helt ærligt uprofessionelt. I sær med tanke på at Jens Frederik udtalte forleden dag at "han var klar til at tale om territorie" og lidt med uld i munden ikke udelukkede at det jo nok var det det var....

    Altså på Lars Løkke'sk "At ja de får territorie men vi pakker det ind så I ikke tror at det er det vi gør, men at det i virkeligheden er det vi gør " (Dem der får mere, får så alligevel lidt mindre end dem der får mere, men alligevel mere end dem der får mindre talen i en omformulering).

    Tjuhej hvor det går... (håber Jeg misforstår) ..


    https://www.bt.dk/udland/groenlands-regeringsleder-bekraefter-skal-moedes-med-trumps-saerlige-udsending
    <b>Øhh det er da vist ikke helt efter bogen det der..</b> Undskyld mig, men når Jeff Landry ikke er en del af Trumps regering på et officielt plan, hvad fanden skal han så have adgang til formanden for Naalakkersuisut? Så længe Jeff Landry ikke er en officiel del af Trumps regering, så bør han da på ingen måde have adgang til Grøønlands øverste leder. Og da slet ikke når der foregår "forhandlinger" mellem Grønland, Danmark og USA om overtagelse/baser på Grønland.. Det virker lidt suspekt og helt ærligt uprofessionelt. I sær med tanke på at Jens Frederik udtalte forleden dag at "han var klar til at tale om territorie" og lidt med uld i munden ikke udelukkede at det jo nok var det det var.... Altså på Lars Løkke'sk "At ja de får territorie men vi pakker det ind så I ikke tror at det er det vi gør, men at det i virkeligheden er det vi gør " (Dem der får mere, får så alligevel lidt mindre end dem der får mere, men alligevel mere end dem der får mindre talen i en omformulering). Tjuhej hvor det går... (håber Jeg misforstår) .. https://www.bt.dk/udland/groenlands-regeringsleder-bekraefter-skal-moedes-med-trumps-saerlige-udsending
    WWW.BT.DK
    Grønlands regeringsleder bekræfter: Skal mødes med Trumps særlige udsending
    Jeff Landry blev sidste år udpeget som USA's særlige udsending til Grønland. Han er søndag ankommet til Nuuk.
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 658 Visninger
  • Artikler og indslag igennem tiden, hvor SOCii optræder

    Astrid Hauge - Alternativer til Meta, X og ChatGPT
    https://astridhaug.dk/alternativer-til-meta-x-chatgpt/

    Computer World
    https://www.computerworld.dk/art/294113/morgen-briefing-logpoints-danske-cto-takker-af-efter-14-aar-elon-musks-ai-i-voldsom-modvind-fjerner-toej-fra-billeder-af-kendte-og-boern-microsoft-topchef-vil-haeve-niveauet-for-debatten-om-ai

    Danmark Skifter - Skiftekit til Sociale Medier
    https://danmarkskifter.dk/skiftekit-til-sociale-medier/

    DR - Nye danske sociale medier vil have dig til at bruge mindre tid online
    https://www.dr.dk/nyheder/indland/glem-streaks-og-efterladt-paa-laest-nye-danske-sociale-medier-vil-have-dig-til-bruge

    DR - Mens Trump truede Grønland, søgte flere danskere alternativer til amerikansk tech
    https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/mens-trump-truede-groenland-soegte-flere-danskere-alternativer-til-amerikansk-tech

    Grokpedia
    https://grokipedia.com/page/socii-social-network

    Lwid - Denmark’s Fight Against Social Media Addiction
    https://lwid.dk/denmarks-fight-against-social-media-addiction/

    TV2 Midt/Vest - Kim har lavet sit eget sociale medie: Det skal ikke være en pengemaskine
    https://www.tvmidtvest.dk/struer/kim-har-lavet-sit-eget-sociale-medie-det-skal-ikke-vaere-en-pengemaskine-07036

    HAR DU KENDER SKAB TIL ANDRE LINKS:
    Kan du skrive dem i kommentar feltet, måske nogle af fem kommer med i indlægget.
    Artikler og indslag igennem tiden, hvor SOCii optræder Astrid Hauge - Alternativer til Meta, X og ChatGPT https://astridhaug.dk/alternativer-til-meta-x-chatgpt/ Computer World https://www.computerworld.dk/art/294113/morgen-briefing-logpoints-danske-cto-takker-af-efter-14-aar-elon-musks-ai-i-voldsom-modvind-fjerner-toej-fra-billeder-af-kendte-og-boern-microsoft-topchef-vil-haeve-niveauet-for-debatten-om-ai Danmark Skifter - Skiftekit til Sociale Medier https://danmarkskifter.dk/skiftekit-til-sociale-medier/ DR - Nye danske sociale medier vil have dig til at bruge mindre tid online https://www.dr.dk/nyheder/indland/glem-streaks-og-efterladt-paa-laest-nye-danske-sociale-medier-vil-have-dig-til-bruge DR - Mens Trump truede Grønland, søgte flere danskere alternativer til amerikansk tech https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/mens-trump-truede-groenland-soegte-flere-danskere-alternativer-til-amerikansk-tech Grokpedia https://grokipedia.com/page/socii-social-network Lwid - Denmark’s Fight Against Social Media Addiction https://lwid.dk/denmarks-fight-against-social-media-addiction/ TV2 Midt/Vest - Kim har lavet sit eget sociale medie: Det skal ikke være en pengemaskine https://www.tvmidtvest.dk/struer/kim-har-lavet-sit-eget-sociale-medie-det-skal-ikke-vaere-en-pengemaskine-07036 HAR DU KENDER SKAB TIL ANDRE LINKS: Kan du skrive dem i kommentar feltet, måske nogle af fem kommer med i indlægget.
    WWW.DR.DK
    Glem streaks og 'efterladt på læst'. Nye danske sociale medier vil have dig til at bruge mindre tid online
    Der er stadig få brugere, men skaberne af to danske sociale medier mener, det er tid til et opgør med Meta, TikTok og Snapchat og deres fastholdelsesmekanismer.
    Like
    Yay
    Love
    13
    2 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
  • Grønlands nye mand på tinge kræver meteorit tilbageleveret: 'Det er hittegods' | Politik | DR https://share.google/JpE0UIqT1hZjIJCpY
    Grønlands nye mand på tinge kræver meteorit tilbageleveret: 'Det er hittegods' | Politik | DR https://share.google/JpE0UIqT1hZjIJCpY
    SHARE.GOOGLE
    Grønlands nye mand på tinge kræver meteorit tilbageleveret: 'Det er hittegods'
    En helt særlig meteorit udstillet på Statens Naturhistoriske Museum skal leveres tilbage til Grønland, inden denne valgperiode er omme, lyder kravet.
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 422 Visninger
Flere resultater